Heatit Z-Push Button 2 og elko rs

Noen som har en fin løsninger for å sette heatit z-Push bryter i en elko rs/elko pluss ramme?
Problemet er at bryteren ikke presser nokk inn i rammen å lager “slark” så virker veldig “uproft”

1 Like

Hei, kunne du lagt ved et bilde for hva du tenker på her?

Hovedproblemet er vel at det er plastramme bak, den er for myk og gir etter ved trykk (når montert over veggboks), slik at det er vanskelig å betjene bryteren skikkelig.
SG hadde også dette problemet på sine trådløse knapper, de endret rett og slett til stålramme bak for bedre brukeropplevelse.

Edit: jeg leste litt for kjapt, har opplevd problemet du beskriver også, det er dårlig passform på de bryterne og elko rammer.

Einig veldig irritarende, på eit ellers bra produkt. Spesielt når Heatit sjølv hevdar den er kompatibel med Elko ramme.

Her bør det vera kundepotensiale for den som har ein 3D printer og tid til overs… @JonSlow @Skogis @espen @Optimus88

Det er jo firma på markedet som selger rammer for bevegelsessensorer til bruk med Elko rammer, så det burde jo absolutt være mulig :blush:

Har lasta opp ein kort snutt her:

Hovedproblemet er vel at bakramma er ein anelse for tjukk slik at den pressar elko-ramma ut frå veggen. Dernest så kunne det vore ein anelse trangare toleranse (eller kanskje ein pakning i mellom) slik at brytaren ligg tight mot bakramma.

Har dessverre ikke en slik bryter selv ,men det burde sikkert være mulig å lage noe men da er man avhengig å ha noe å teste ,måle på blir som regel mer enn en prototype for å komme i mål…

Børstar støvet av denne tråden. Har nokon funne kombinasjonsramer som passar Z-push betre enn Elko sine ramer? Schneider fungerer bra, men skulle gjerne hatt ramer som er meir like SG sine. Namron kan kanskje passe, men polarhvit vert feil farge.
Har nokon prøvd Simon 55 Pure?

Løsningen for å få det noe tightere på de gamle Z-push 2/4/8 (som jeg nå antar er ute av produksjon) er å ha filt/gummi pakning på kanten rundt baksiden av selve bryteren. Da presses den mot rammen. Jeg prøvde litt med 3D-printet plast, men problemet er toleransen, man kan da ha litt forskjellig toleranse mellom printere, og dermed blir det veldig vanskelig ved batteribytte. Med gummi eller filt så kan man fortsatt komprimere den ved behov, når man må ut med bryteren.

Det virker ellers som det blir en smal glippe innerst, noe som er grunnen til at jeg har valgt å bytte til kun sorte rammer.

Mottok også akkurat den nyere versjonen, Z-Push Wall Controller (Z-wave Plus v2) som har mulighet for 1/2/3 brytere (alle med opp/ned). Denne har en vanlig metallramme uten den plasten utenpå, så den ser ut til å kunne bli skjult. Men det ser ut som de har laget rammen speilvendt, så den passer ikke sammen med andre Elko-enheter. Merkelig hvordan de har klart det. Z-trm3 og Z-dim2 passer fint.

Legg merke til utskjæringen som er på venstre side, men ikke høyre. Det er ikke mulig å snu rammen heller, da passer ikke bryteren.

Som forøvrig er et annet tips - Dobbeltsjekk at de ikke ligger “oppå” hverandre, det vil jo da kunne gi noe mer tykkelse. Min løsning var den enkleste jeg kunne finne - hente platesaksen og klippe av “toppen” på rammen til lysbryteren fra Elko.

1 Like

Den nye har slike plastfjær for å presse tilbake, likt som f.eks Z-TRM3.
Tanken var å designe noe lignende som kunne 3D-printes, men jeg tror egentlig ikke det er verdt bryet.
Men skal poste her om jeg lager noe som funker.

1 Like

Fikk bekreftet at det er et parti med speilvendte rammer… Løsningen blir da som jeg nevnte, klipp/fil for å få de til å passe.

1 Like