Heatit Z-relay 25 A

Hei, er sylfersk i denne verden så må spørre her ?
Har satt opp ett Heatit z-relay 25 A for styring av
VVB. Funker til styring men får ikke lest av energi forbruk. Hva gjør jeg feil ?

Hei!
Heatit 25a relay har flere kanaler og forbruket ligger på kanal 1. Den som du har skjermbilde av mistenker jeg er kanal 0. Om du tar utgangspunkt i det bildet du har delt, så trykker du på innstillinger, rett overfor kanten på bildet. Her velger du “ingen rom” og “annet” på funksjon → lagre. Deretter blar du deg til neste kanal. Det gjør du ved å dra boblen øverst i bildet, mot venstre. Her skal du se nesten det samme som på kanal 0, men også med forbruk. Trykk på innstillinger her, gi den riktig navn, VVB funksjon og plasser den i riktig rom :smiley:

Supert, da fungerte det :+1:

Med vennlig hilsen

Bjørn Sandbakken

(+47) 481 711 13

Kan det være noe av det samme med HAN pluggen ?

Viser mindre en releet :joy:

Med vennlig hilsen

Bjørn Sandbakken

(+47) 481 711 13

Det så veldig rart ut :sweat_smile:
Jeg sjekket det ut nå og det ser ut som det er bedre? Det er bare å melde ifra om det fortsatt mangler verdier :smiley:

Dere har tilgang :joy:

man. 10. okt. 2022 kl. 09:21 skrev Anders Faleide via Futurehome <notifications@futurehome.discoursemail.com>:

Litt rart att VVB stå konstant på effekt 430 W eller null når jeg slår den av.

Med vennlig hilsen

Bjørn Sandbakken

(+47) 481 711 13

Kjent problem med heatit z-relay, jeg har sett alt i fra 200-500w på disse når det går lite eller ingen strøm igjennom de.

Det betyr egentlig:
2-500w: VVB klar til oppvarming, men termostat har slått av oppvarming, varmt nok.
2-3000w: VVB er på og varmer opp vann.

Er dessverre ikke noe å gjøre med og den lave effekten som vises er en “spøkelsesverdi”.

Ok, takker. Rart at Elektroimportøren anbefalte meg dette releet. Kjenner det irriterer.

Anbefaler du noen annet(bedre) ?

tir. 11. okt. 2022 kl. 18:49 skrev RoyThomas via Futurehome <notifications@futurehome.discoursemail.com>:

Reléet er i utgangspunktet kjempefint og har også mulighet for å måle temperatur og vannlekkasje, med andre ord på papiret ideelt til VVB. Svakheten er som nevnt strømmåling når det er lite/ingen last men reléet fortsatt står på.
Futurehome kunne ha løst det om de hadde laget termostatfunksjon for VVB på f.eks. 5-80°C, da ville nemlig reléet slått seg av og vist 0w når vannet nådde ønsket temperatur.
Jeg bruker z-relay selv, og har løst det ved å ta omveien om Home Assistant, der har jeg en termostat som jobber fra 5-80°, som igjen ber Futurehome om å slå reléet av eller på.

Nok om det: et par andre alternativer:
Z-wave: Heatit anbefaler selv denne, og dette reléet har helt annen og nøyaktig måling av forbruk:

https://www.elektroimportoren.no/heatit-z-wave-zm-single-relay-16a/4512671/Product.html

Zigbee: (linket til elektroimportøren da jeg ikke klarte å finne det på webshopen til futurehome)

https://www.elektroimportoren.no/futurehome-zigbee-smart-rel-16a/4500721/Product.html

1 Like