Heat-it Z-temp2 fryser

Hei

Har noen heat-it z-temp2 som jeg bruker for å styre vannbåren gulvvarme i huset mitt. Noen ganger fryser kommunikasjonen mellom de trådløse senderne og futurehome-hubben. Selve temperatursensorene viser rett temperatur, men hubben blir ikke oppdatert. Dette fører til at gulvvarmen blir stående i den posisjonen den er i. Altså om sist rapporterte temp var 23 og setpunkt var 22 så vil den aldri skru på varmen igjen. Dette gjør at jeg er litt redd for å dra bort lenge nå på vinteren, tenk om dette skjer slik at det begynner å fryse innendørs mens jeg er bortreist!

Hva kan jeg gjøre her? Har noen noen tips? Kan noen ordne en oppdatering på futurehome slik at dette ikke skjer?

Joachim

Hei.
Hva slags styringsenhet har du på ventilene dine? Heatit Z-water?
Hvis du bruker en enhet på z-wave kan du assosiere fra z-temp2 til den aktuelle enheten/kanalen. Det gjør at den kommuniserer direkte, uten at huben må tolke av eller på i mellom. Dette gjøres ved å gå inn på z-temp2 i appen og trykke “forbindelse” → skriv 3 når du blir spurt om gruppe → neste → velg den enheten eller kanalen som styrer varmen i dette rommet → lagre.

Dette gjør at z-temp2 sender signal til denne enheten direkte, med informasjon om den skal av eller på basert på målt temp og setpunkt :+1:

Her er en veiledning: https://support.futurehome.no/hc/no/articles/5151882011037-Z-wave-assosiasjoner-forbindelse

Hei

Det er slik jeg har satt de opp fra starten av. Jeg styrer et rele (NEXA AN-179) som igjen kobler inn og ut ventilen til varmtvannet. Jeg skal ta skjermbilde fra appen neste gang det skjer. Heatit Z-temp2 viser rett temperatur og setpunkt, men det virker ikke som om den direkte linken fungerer, eller at futurehome overstyrer dette.

Hei

Har nå fått dette problemet igjen. Se følgende bilder. Må ut og inn med batteriene igjen for å få enhetene tilkobla.



Hei!
Gjelder dette kun den ene eller er det flere som fryser?
Jeg ser også at du har siste oppdatering på z-wave. Kunne du forsøkt å reinkludere enheten om det skjer igjen?

Hei

Jeg har to enheter som fryser med ujevne mellomrom. Jeg kan forsøke å reinkludere enhetene igjen.

Forsøkte meg på denne assosiasjonen. Gjeng inn i appen, velger ztemp på kjøkken,velger gruppe 3 og kobler til kjøkkenkanalen på Z-water.
Når eg så gjeng inn på termostaten på ein anna rom og forsøker å gjere det same, velger gruppe 3 og skal koble til ein ny kanal så dukker da kjøkkenkanalen opp her. Og om eg endrer dette så endrast det også til den same kanalen i kjøkkentermostaten. Kva er det eg gjer feil når det ikkje vil «lagrast»? Må eg vekke kvar aktuelle Z-temp for å gjere assosiasjonen?

Denne enheten er en såkalt FLiRS, noe som er en batteri-enhet som klarer å motta meldinger uten å vekkes. Så i utgangspunktet skulle i det være nødvendig, men jeg tenker at det absolutt er verdt et forsøk.
Hvis ikke det funker ville jeg snakket med support på 23 50 68 47. Det kan være noe galt med assosiasjoner på enhetene/huben som gjør dette.

Hei, dette er fortsatt et problem. Idag kom jeg hjem etter en konfirmasjon til et bad med temperatur på over 30 grader. Dette koster i første omgang meg masse penger i oppvarmingskost men på vinteren er jeg i fare for at den låser seg helt av og ting fryser og blir ødelagte. Hvordan får jeg hjelp til dette? Er det mulig å hente ut noen logger? Tvinge enheter til å hente status minimum en gang om dagen? Andre løsninger?

Her ville jeg tatt kontakt med support, slik at vi får undersøkt nærmere og eventuelt rapportert til Heatit (siden det er direktelinjen som slutter å virke).
Telefonnummeret er: 23 50 68 47 - alternativt kontaktskjemaet på supportsidene våre :smiley:

Slenger meg på denne. Jeg har hatt samme problemet med Ztemp2, er vel en kjent sak iflg leverandør. På mitt anlegg er det vannbåren varme, med 2 stk Zwater og 11 stk Ztemp2. Termostater fryser, og batteriet tappes i løpet av noen uker. Jeg har fått nye termostater, leverandør sier at dette problemet nå skal være ordnet opp i, men er litt usikker. Siden FH ikke har polling, vil vel siste verdier som er mottatt uansett stå i appen. Ingen av mine termostater har noen gang vist under 90% batteri, selv om de var helt flate. Feil på termostater vil det uansett være en gang i blant, problemet er at vi ikke får varsel om det. Vinterstid kan jo dette være katastrofalt, så burde hatt en løsning med varsel hvis vi ikke har kommunikasjon med enheten i løpet av noen timer. Er dette mulig å ordne f.eks i TP uten at det blir alt for omfattende?

Hvem snakka du med/ hvordan gikk du fram for å få nye termostater?

Hei, det tok jeg direkte med Thermo-floor på Gjøvik som er leverandør av dette. Som sagt tidligere så hadde dette vært en sak på enkelte termostater, er usikker på om det var en produksjonsserie eller om det var enkelte termostater over lang tid som sviktet. Iflg Thermo-floor var det forholdsvis få de hadde fått klager på.
Jeg skiftet først 4 stk som det var feil på, etterpå kom det feil på flere, så da fikk jeg nye alle 11. Er selv elektriker, det kan jo hende at du må ta det via din selger.

Jeg er selv installatør så jeg gjør et forsøk direkte. Takk for svar