Heatit Z-TRM6 Z-wave vs Futurehome Zigbee termostat

Hei. Skal bytte ut 4-5 termostater. Har Futurehome termostaten PWM (Pulse Width Modulation) som gjør at den går gradvis av/på, slik Heatit Z-TRM6 kan gjøre? Og hva er årsaken til at Futurehome ikke støtter Heatit Z-TRM6? Bortsett fra at Futurehome har egen termostat og kanskje prioriterer den, er det andre grunner til at man IKKE skal velge Z-TRM6-termostaten? Er det vanskeligere å støtte enn Z-TRM3? Har Heatit i resten av huset og ønsker i utgangspunktet å fortsette med det, men da med Z-TRM6.

Og vil Futurehome sin termostat enkelt kunne kobles til andre smarthuber? Jeg har ikke tenkt å bytte fra Futurehome, men ønsker ikke å være låst til en leverandør.

Og er effektmåling på Zigbee stabilt? Har jo opplevd tidligere at Zigbee termostater ikke rapporterer strømforbruk (Elko sine).

Jeg tror @Alutz fikk den til å fungere på et tidspunkt.

Hei. Jeg har fem stk Z-TRM6 som fungerer ypperlig. Bruker tibber til å styre de via FH2.

2 Likes

Endte med Futurehome sin pga at vi har litt mange enheter med Z-wave, så greit å dele litt på det ved å ha noen enheter på Zigbee også. Og ikke minst støtte en norsk leverandør. Håper jeg ikke kommer til å angre. Ville vært merkelig om FH hadde lansert noe som var dårligere enn Heatit sin.

Noen med kjennskap eller har en kommentar til kompatibilitet med andre smarthus løsninger? Eventuelt erfaring med FH sin termostat?

De er støttet på Homey.

Jeg har en installert og to som blir installert snart - ingen problemmer. Var selvsagt lett å inkludere.

1 Like

Så fremt du får siste versjon av FH (Connecte) termostat med innebygget effektmåling så kan denne anbefales. Lite minus pga dårlig merking for manuell styring (vanskelig å lese +/- knappene) i dagslys og spesielt at det ikke går an å skru termostaten helt av (ikke lavere enn 5 grader).

Skjønner.

Men det er slik på FH sin også at man velge om man ønsker at displayet enten viser “set” teperaturen eller faktisk romtempraturen?

Og ønske fra meg ville vært å bruke plassen der klokka vises til i stede å vise “set” temperaturen. Burde kunne velges i det minste. Klokke på termostat gir ingen mening så lenge termostaten er koblet opp til en smarthub…