Heatit Z-TRM3 vs Z-TRM6

Noen som har testet den nye Heatit Z-TRM6 termistaten?
Hva er hovedforskjellen på Z-TRM3 og Z-TRM6?

Z-TRM3 har strømmåling og Z-TRM6 har aktiv strømmåling. Er det noen forskjell?

Z-TRM6 har i tilelgg heat/cool/eco-modus, åpent-vindu-funksjon, effektregulator, ZeroX-deteksjon og hysterese/PWM (hva nå dette siste er).

Noen annen forskjell?

Uten at jeg har testet den i praksis:
Den mest merkbare forskjellen er antageligvis at denne ser ut til å ha lydløst relé. Normalt ikke noe problem uansett, men noen reagerer på relé-klikket når montert i nærheten av soverom.
Denne har anledning til mye hyppigere av/på (som PWM betyr; Pulse Width Modulation) noe som KAN resultere i mer stabil gulvtemperatur.
Veldig kort forklart:
Den gamle hadde 0% eller 100% pådrag, den nye har 0-100%, som gjør at den tidligere fanger opp temperaturvariasjoner.

Og ikke minst en annen viktig forskjell for Futurehome brukere: Z-TRM6 er ikke supportert av Furturehome ennå. Installerte Z-trm6, men kan ikke styre fra app, kun lese av sensorverdier… Burde være en smal sak å supportere for Futurehome siden den er svært lik Z-TRM3?

Når vil Z-TRM6 bli en supportert enhet?

@Anders Vet du kanskje?

Hei! Jeg installerte Z-TRM6 i går og jeg får både lest av verdier og styrt de via FH. Måtte knote litt for å sette den opp korrekt. Kanal 4 er gulvføler og kanal 1 er styring av termostat så begge må knyttes til rom.

Interessant. Og takk for svar! For meg fungerte det også sporadisk noen minutter og jeg kunne styre temp og også lese av strømforbruk. Nå kan jeg kun se temperatur og ingen strømmåling.

Hørt noe rykter om at HeatIt fungerer best så lenge man har temp innstilt over 13 grader (av en eller annen merkelig grunn).
Kan du justere temperatur i appen også ned til feks 5 grader? Og deretter opp igjen?

Har lagt inn kanalene som deg så skal ikke være noe feil i den setupen.

Får justert temp ned til 5 i app, men på selve termostaten stopper den da på 16 selvom min temp er satt til 5. Får justert opp igjen også.

Hei!
Vi har ennå ikke testet denne enheten, så jeg tør ikke si noe sikkert om funksjon eller “stempling” som støttet produkt. Det kommer nok ikke til å være så høyt prioritert, men vi bør få sett på det.

1 Like

Hei igjen. I går stoppet plutselig muligheten for å justere temperatur i app. Gulvføler sin verdi oppdateres som normalt, men må manuelt polle for å få opp hvilken setpoint termostaten står på. Har prøvd å legge til på ny uten suksess. Jeg har fire termostater til fire rom og alle stoppet å oppdatere setpoint i går. Styrer de via tibber også, men det fungerer heller ikke siden i går. Ganske irriterende…

Problem løst ved å fjerne en termostat og legge til på nytt i FH.

Hei, hvordan ser setup’et ditt av denne da ut? Jeg skjønner ikke helt hva som skjedde når jeg satte den opp selv, men ser ut som jeg har fått 2 termostater, hvor den ene oppdaterer temperaturen automatisk, men på den kan jeg jo ikke justere temperaturen. Den andre må jeg faktisk kjøre en “poll” for å få oppdatert, men der kan jeg også justere temperatur og settingene.
Forsøkte å legge til noen screenshots her, men det funket dårlig

Noe nytt ifm z-trm6? :slight_smile:

Hei! Har en termostat pr termostat i FH, men hver termostat har 5 kanaler (0-4). Kanal 4 er gulvføler og kanal 1 er styring av termostat så begge de må knyttes til rom. Kanal 0 må ikke knyttes til rom.

Hvor ser jeg hva som er tilknyttet kanal? Det kan jo være at noe er helt galt i oppsettet her også, men har lyst og anledning så kan du se på bildene her og det er noe åpenbart som kan fikses: