Helt noob

Hei alle,
Jeg er heeelt noob på koding, og akkurat nå føler jeg med sånn passe på gyngende grunn.
Jeg har altså kjøpt meg en FH hub for noen måndere siden, og snart får jeg også en HANport-leser.
Og jeg har kommet såvidt igang med Thingsplex, men savner en “Thingsplex for dummies”…

Jeg har en Zwave-bryter på varmtvannsberederen og for den har jeg laget helt enkle tidsprogrammer på telefon-appen, men nå ønsker jeg å få til en styring av denne på bakgrunn av strømpris, og også med en kobling til lastbalansering sammen med HAN-leseren.

Jeg har også 4 Mill panleovner og en Sensibo for varmepumpa som jeg tenker å styre mot samme lastbalansering, men jeg sliter med å bruke variabler - bl.a.

For en som er godt bevandret i kode-språk er det ikke sikkert det er helt gresk alt som står i de forskjellige nodene, men noe så enkelt som denne her gjør at jeg skjeler:
Address: pt:j1/mt:cmd/rt:dev/rn:flow/ad:1/sv:out_bin_switch/ad:zFclRQzL1ZFBI8E_0

Finnes det noen gode beskrivelser der ute i eteren, eventuelt - finnes det noen her som kan fortelle meg hva dette betyr?

Uendelig takknemlig for all hjelp jeg kan få her - ikke bare fordi strømprisene nå er helt j----lige, men også fordi jeg gjerne vil forstå dette.

/Petter

Flott der la du nettopp ut ein kode slik at kven som helst kan hacka systemet ditt og planta virus i ruteren din! :rofl:

Spøk til side, eg har holdt på i Thingsplex sidan det blei lansert og fortsatt ikkje hatt behov for å “skjønna” disse adressene.

Her er eit par øvelsar du kan prøva deg på om du har ein trykknapp eller bevegelsessensor du kna prøva med:

Meir dokumentasjon er noko som har vore etterlyst av fleire men ser ikkje ut til å bli prioritert av FH, så enn så lenge er det beste å prøva seg fram. Lag feks ein enkel automasjon i appen og bygg vidare på den ved å legga in if-betingelsar osv. i Thingsplex. Søk eller spør i forumet viss du treng hjelp.

Det finnes mengder av dokumentasjon hvis man vil dykke dypere i hva de forskjellige servicene osv er👍🏻

2 Likes

@lgrubbmo OK takk :slight_smile: Så det er komt meir dokumentasjon etter eg holdt på men har fortsatt til gode å sjå ein god “Thingsplex for dummies” som “Helt noob” etterspør…

Haha… tenker du kan herje med systemet mitt :slight_smile:

Og ja, det ser ut til at jeg må forholde meg til de helt enkle påbyggingene etter å ha laget enkle automasjoner i appen.