Er thingsplex en avledningsmanøver?

Hei!

Jeg registrerer at dette forumet stort sett brukes for å få hjelp om man står fast med noe (og det fungerer supert til formålet), men jeg har lyst til å prøve meg på en litt mer åpen diskusjon.

Bakgrunn: Jeg har Homey i dag, og er ikke veldig happy med alt. Så derfor har kjøpt meg en SmartHub for å teste ut Futurehome. Håpet er at Futurehome skal gi mindre friksjon i hverdagen, og være mer lettvint i bruk. Jeg opplever nemlig Homey som noe mer for de som er over snittet glad i å fikle og trikse selv.

Jeg har fått lagt til varmepumpa mi via Sensibo i playground, det gikk glatt. Og inne på selve device’n så kan jeg se og justere temperatur og modus (kjøle, varme) som forventet. Med forbehold om at jeg er dum og ikke har skjønt det, men når jeg konfigurerer hjemme/borte/natt/ferie, eller skal lage en automasjon, så kan jeg kun justere temperatur-settpunktet.

Så da har jeg søkt litt, og blant annet funnet en sak i forumet fra 2022 (Snarvei modus og temperatur varmepumpe med sensibo) hvor det diskureres å gjøre det ovennevnte med thingsplex. Og det har jeg fått til, så greit nok.

Men er det jeg som begynner å ble lat gammel gubbe, når jeg forventer at dette bare skulle fungert ut av boksen? Futurehome er etterhvert et voksent selskap som driver med smarte hjem, så da blir jeg litt skeptisk om jeg må fikse noe så enkelt med thingsplex.

Så derfor hiver jeg ut spørsmålet - er thingsplex en avledningsmanøver fra Futurehome, ved at vi som er i stand til (og orker) å fikle med slikt, gjør litt jobben for dem?

Uten at det har med thingsplex å gjøre, så har jeg også registrert noe jeg opplever som noe arrogant holdning i litt samme gate: Allerede på framsiden står det at Elko er blant støttede systemer. Men da jeg valgte å inkludere en Elko-termostat så viste det seg at de ikke støttet effektregulator-modusen.

Igjen tok jeg til forumet, og fant denne fra des.23 - jan.24: Elko Smart Home super termostat/ regulator

Det er altså over et halvt år uten at de har lagt til støtten for effektregulator i Elko, og FW-oppdateringa med støtten for det samme i sitt eget produkt har de til alt overmål trukket tilbake. Igjen har jeg tatt til thingsplex slik at jeg får ting til å snurre som jeg vil, men elegant er det ikke.

Så da sitter jeg her som et stort spørsmålstegn: Er teorien min om at Futurehome er en proff totalleverandør av løsninger for smarte hjem korrekt, eller må jeg forvente å fikle og styre like mye med dem som jeg føler jeg må i Homey? Per nå har jeg en følelse av at “Futurehome støtter nå ” egentlig betyr at “dere får inkludert enheter, men du må regne med å gjøre selv basis-ting selv, og er det feil/mangler så kan det ta årsvis før vi gjør noe med det”.

Beklager om jeg virker grinete, men jeg kan iallfall love at jeg er edru!

6 Likes

For å svare rett på tittelen din, så er jeg ikke enig i at ThingsPlex er en avledningsmanøver. Min bakgrunn for og påstå dette er år som FH eier, og år som Homey-Bridge/Pro19 og 23 eier. Jeg har også muligheter for å benytte HA, men og passe på smarthuset skal ikke være hovedfokuset i hverdagen. Jeg tror du forventer for mye av innebygde funksjonaliteter. Du må ha i mente, at Homey har “ingenting”, hadde det ikke vært for samfunnet (Community), så tror jeg ikke det hadde overlevd. FH har ingen utviklere for samfunn (Playground) annet enn seg seg selv. I mine øyne, så tilbyr FH mer funksjonalitet direkte, enn Homey gjør. Og ja, du må “fikle” (jeg har lest innlegget ditt også), med Homey og FH, men med FH har du muligheten til å “fikle” ordentlig. Det har du ikke med Homey, du er låst til hva slags funksjonalitet du har med de forskjellige “appene”. Get/post request har du på begge. Det er veldig synd at FH bruker alt for lang tid på å imøtekomme ønsker fra brukere, og “Canny” er en vits (det har jeg ett eget innlegg på). Men nå har FH hatt en nedadgående trend i flere år, og da øker ikke ressursene, de holder faktisk på å gå konkurs. Homey er nå solgt til LG, og det gjør ikke saken bedre. Dette ble mye tolkninger, synsinger og vurderinger fra min side, men min konklusjon er at FH har bedre innebygde funksjoner og støtte for komponenter.

Ps: selv om det ikke er en del av innlegget ditt, så kunne Homey sagt at Pro modellen er en sky løsning, for den er langt ifra en “Lokal” løsning. Så FH og Homey Bridge/Pro stiller likt der. Begge er ubrukelige uten kontakt til deres egen server og huben du eier.

5 Likes

Takk for betraktninger omkring Homey. Jeg har Futurehome V2, har hatt dette i ca 3 år og vurderer å bytte til Homey da jeg er lei av ting som lugger

  • enheter som faller ut og du må ta sikringen for å få de inn igjen
  • når jeg kjører scene for å slukke alt lys tar det sikkert et minutt før ting er i orden og som regel er det et lys eller to som ikke slukker…
  • det virker håpløst å redigere (enkelte) automasjoner, de må slettes og bygges på nytt…
  • integrasjon med Sensibo er håpløs og virker ikke før justeringer gjøres i sensibo-appen, da virker det en stund etterpå.

Dette er ikke hobbyen min og jeg kjøpte Futurehome for å få et brukervennlig grensesnitt. Jeg er nok kapabel til å sette meg inn i thingsplex og annen programmering. Det forutsetter imidlertid et stabilt system der forløp går som forutsatt. Jeg hadde tenkt å prøve å ekskludere og inkludere alt på nytt en gang før bytte til Homey, men etter hva jeg nå forstår er ikke det problemfritt heller…