Skru mill ovner helt av

Vurderer FH på hytta, hvor vi har sensibo og mill ovner/plugger. Noen av disse pleier vi å skru helt av i mill-appen. Ser jo at dette ikke går via FH app, men finnes det en måte i TP hvor de kan skrus av for eksempel når modus settes til ferie?

1 Like

Om du setter en eller alle på 5 grader , blir vel forbruk samme ?

Har behov for å skru et par av ovnene helt av, de står i et anneks som ikke pleier å stå oppvarmet, dermed er +5 også for mye.

1 Like

Har akkurat samme problem med Adax ovner (i anneks) og selv Futurehome sine egne Connecte termostater som ikke lar seg skru helt av i FH appen (sukk…)

Ser at flere etterspør det i canny.
Men i verste fall blir det en trådfri plugg i tilegg på de ovnene det er viktigst med :sweat_smile:

Er det slik at Mill ovnene ikke har funksjon “Off”, når dere går inn på enheten? @asorensen , det er ikke tilgjengelig “Off” på Adax heller?

@AndreasS , den nevnte termostaten har heller ikke funksjonen “Off”, når du går inn på enheten?

I Adax app så går ovnen til AV når man setter temperaturen lavere enn 5 grader. I FH appen ser jeg ingen mulighet til å justere temperatur lavere enn 5 grader og har således ingen mulighet til å skru helt av.

Vil tro du kan sette ett lavere “setpunkt” som blir godkjent av Mill-appen via FH. Bare lag en flow i TP med snarvei eller modus som trigger, og kopier ut strengen for kommandoen når du setter 5 grader i appen (Bare erstatt med ett lavere setpunkt). den ser du i message stream, og bruker den i en Action.

Benyttet denne løsningen når jeg hadde en ELKO termostat som jeg benyttet som effektregulator. FH-appen bruker ikke annet enn temperatur, så dette ble verdiløst for meg.

1 Like

Godt forslag, det skal testes! :+1:

Dette er en etterlengtet funksjon. Håper FH snart får det på plass.

2 Likes

Namron sine zigbee panelovner får eg skrutt helt av

Har testet med settpunkt, og fungerer med å sette dette lavere enn FH app tillater! Tester med -10 nå, og ovnen ser ut til å holde seg av, selv om temperaturen i rommet er -2! Så takk for hjelp :blush:

Så bra :slight_smile: Ett tips jeg kom på; Når FH får orden på virtuelle brytere, så kan du legge det inn som en bryter i appen for å skru av ovn(er) og oppdatere status på bryter til “på” igjen, om du setter setpunkt 5grader eller høyere.

3 Likes

Når jeg går inn på selve ovnen, er det en bryter der, “heat” eller “off”. Ergo, jeg har muligheten til å slå av Mill ovnene. FYI

1 Like

Ja, så det der også, så det er mulig. :blush:
Men vil ha det sømløst uten å gå inn på enhetene, så da får settpunkt styring funke :+1:

Etter å ha vært på hytta og eksperimentert litt, så fant jeg ut at det kan sendes cmd.stat (husker ikke helt i hode nøyaktig navn) til payload string: off, og da skrus ovnene av. Dette kan legges inn i automasjon f.eks ved modus ferie!
Dog sender ikke modusbytter heat kommando, så dette måtte jeg lage som en automasjon ved hjem-modus. Ellers forble ovnene avskrudd selv om de skulle endre temperatur. Da legges det inn cmd.stat til payload string: heat, og ovnene er på igjen :grin:
Virker i hvertfall mye mer stabilt enn lavt setpunkt så langt :+1:

Så dette kunne brukes i automatiseringen :pray:

2 Likes

Hei. Når jeg trykker off, så blinker off knappen noen sekunder, før jeg får meldingen, No response from adapter. Ovn slår seg allikevel av MEN bare helt til det settes en ny temperatur. Da slår den des på igjen. Selv om man slår den av i Mill appen vil den slå seg på igjen hvis temperatursetting endres i FH appen.