Skru mill ovner helt av

Vurderer FH på hytta, hvor vi har sensibo og mill ovner/plugger. Noen av disse pleier vi å skru helt av i mill-appen. Ser jo at dette ikke går via FH app, men finnes det en måte i TP hvor de kan skrus av for eksempel når modus settes til ferie?

1 Like

Om du setter en eller alle på 5 grader , blir vel forbruk samme ?

Har behov for å skru et par av ovnene helt av, de står i et anneks som ikke pleier å stå oppvarmet, dermed er +5 også for mye.

1 Like

Har akkurat samme problem med Adax ovner (i anneks) og selv Futurehome sine egne Connecte termostater som ikke lar seg skru helt av i FH appen (sukk…)

Ser at flere etterspør det i canny.
Men i verste fall blir det en trådfri plugg i tilegg på de ovnene det er viktigst med :sweat_smile:

Er det slik at Mill ovnene ikke har funksjon “Off”, når dere går inn på enheten? @asorensen , det er ikke tilgjengelig “Off” på Adax heller?

@AndreasS , den nevnte termostaten har heller ikke funksjonen “Off”, når du går inn på enheten?

I Adax app så går ovnen til AV når man setter temperaturen lavere enn 5 grader. I FH appen ser jeg ingen mulighet til å justere temperatur lavere enn 5 grader og har således ingen mulighet til å skru helt av.

Vil tro du kan sette ett lavere “setpunkt” som blir godkjent av Mill-appen via FH. Bare lag en flow i TP med snarvei eller modus som trigger, og kopier ut strengen for kommandoen når du setter 5 grader i appen (Bare erstatt med ett lavere setpunkt). den ser du i message stream, og bruker den i en Action.

Benyttet denne løsningen når jeg hadde en ELKO termostat som jeg benyttet som effektregulator. FH-appen bruker ikke annet enn temperatur, så dette ble verdiløst for meg.

1 Like

Godt forslag, det skal testes! :+1:

Dette er en etterlengtet funksjon. Håper FH snart får det på plass.

2 Likes

Namron sine zigbee panelovner får eg skrutt helt av

Har testet med settpunkt, og fungerer med å sette dette lavere enn FH app tillater! Tester med -10 nå, og ovnen ser ut til å holde seg av, selv om temperaturen i rommet er -2! Så takk for hjelp :blush:

Så bra :slight_smile: Ett tips jeg kom på; Når FH får orden på virtuelle brytere, så kan du legge det inn som en bryter i appen for å skru av ovn(er) og oppdatere status på bryter til “på” igjen, om du setter setpunkt 5grader eller høyere.

3 Likes

Når jeg går inn på selve ovnen, er det en bryter der, “heat” eller “off”. Ergo, jeg har muligheten til å slå av Mill ovnene. FYI

1 Like

Ja, så det der også, så det er mulig. :blush:
Men vil ha det sømløst uten å gå inn på enhetene, så da får settpunkt styring funke :+1:

Etter å ha vært på hytta og eksperimentert litt, så fant jeg ut at det kan sendes cmd.stat (husker ikke helt i hode nøyaktig navn) til payload string: off, og da skrus ovnene av. Dette kan legges inn i automasjon f.eks ved modus ferie!
Dog sender ikke modusbytter heat kommando, så dette måtte jeg lage som en automasjon ved hjem-modus. Ellers forble ovnene avskrudd selv om de skulle endre temperatur. Da legges det inn cmd.stat til payload string: heat, og ovnene er på igjen :grin:
Virker i hvertfall mye mer stabilt enn lavt setpunkt så langt :+1:

Så dette kunne brukes i automatiseringen :pray:

2 Likes