Hjelp med å sette opp en Flow?

Hvis du setter variablen True når den er aktivert, altså når kveld lys/lys av er aktivert så er variablen true.

I lux måleren, hvis da kveldlys variablen er false, så oppfyller ikke IF etter lux trigger kriteriene og virker dermed ikke

Fjernet linja success transition for å prøve å unngå å lage node på nytt. Men nå virker ikke flowen lenger ser det ut til. Linja ble ikke borte heller

Har du lagret og refreshet?

yepp, men ikke så farlig nå, kildekodene må jeg lese meg litt opp på for å forstå. Enn så lenge så lager jeg nye noder.

Men prøver å pønske ut den lureste måten å bruke lux måleren på, hvordan den kan programmeres inn til å kun være aktiv på bestemte tider, eller imellom 2 klokkeslett. Jeg skal ha et panel etterhvert for å enkelt skifte modus. Men inntil videre får en bruke klokka. Selv om tungt overskyet på formiddagen gjør at det allikevel er behov for litt lys. Og det kan være greit at en ikke skrur på lik mengde lys heller, litt avhengig av når tid på døgnet.

Dette blir nok vanskelig å forklare. Her er det nok prøving og feiling som må til…

Får en helt vanvittig mye nodefeil pga if noden som forhindrer lux måler i å skru på lyset i andre etasje. Så statistikken ser ikke bra ut for den er knallrød.

Men hvordan kan jeg avslutte en flow? Og når jeg oppretter en ny så kan jeg i vinduet velge mellom run in paralell, keep instance…blabla

Høres rart ut at du får nodefeil, så noe må være feil?

Her kan du stoppe en flow:
image

Denne her, her prøver sensoren å skru opp/av lyset mens en variabel hindrer den i å gjøre det. Og det er variablen som sier at når lyset i gangen er av så skal lux måler være “inaktiv”. Men variablen stopper ikke så lenge lyset er av, så når ettermiddagen kommer og lux måler skal ha på lyset så ligger variablen og sperrer.

Jau, men hvordan jeg får flowen til å forhindre at neste event ikke skjer fordi den første ligger i veien for eksempel. Så dagen “nullstilles” på en måte.

Jeg regner med at du har laget en statisk variabel som er enten true eller false når det er kveld og lyset skal av. Som igjen brukes i flowen med lux styring.
Da må du ha noe som endrer variabelen når du vil at flowen med lux-styring skal virke igjen.
Det gjør du ved å bruke en time trigger, som slår inn ved et gitt tidspunkt og setter variablen til det motsatte.

Ja, det stemmer, en variabel som sier at lyset er enten av eller dimmet under 100%. Siden den ene sona ikke er skrudd helt av.
Men litt usikker på hvordan jeg kan sette en timetrigger som setter variabelen til TRUE og samtidig overser nivået i ett gitt tidsrom.

Eksempel her:

Da skal jeg prøve, visste ikke at en kunne ha to noder inn på en. Men da må den ene overstyre den andre på en måte da sikkert?

Ja, det er helt riktig :slight_smile:

Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal sette opp disse for at de ikke skal kansellere hverandre. Kan hende jeg har gjort feil her, men jeg har satt opp en IF node som er inneholder en variabel som sier at hvis klokka er etter 21.30 og lyset enten er dimmet eller av så skal lux måler være inaktiv. Men lux måler skal igjen være aktiv etter 14:00 hver dag frem til 21:30 igjen.

Kan du vise innholdet i de to if nodene

Sletta den ene if variabelen, den andre er hvis lux er under 50. Så opprettet jeg to time noder som inneholder en variabel som forhåpentligvis fungerer som lux måler aktiv/ikke aktiv. Legger ved bilde, den er laget som cmd.config.set true eller false avhengig av klokkeslett :face_with_head_bandage:

Jeg tror jeg skjønner hva som er problemet.
Flowen du viser her vil kun kjøre når en trigger slår inn, altså på to klokkeslett.

For å få den til å virke som du ønsker må du ha en trigger fra luxmåler som går inn til IF noden som:
Hvis lux er over/under en verdi AND Lux aktiv er True/false så…skjer…

Altså, ta bort koblingene fra Set Variable til IF

Sett inn en ny trigger fra lux måler og inn i IF

Dette var noe jeg prøvde nå bare for å se om lyset i det hele tatt kommer på. Prøvde å endre til fremtidig klokkeslett ved lagring. For det virker ikke som om ting funker hvis jeg lagrer flowen etter at den skulle vært aktiv.

Du har satt inn en action, du trenger en trigger fra lux måler

Hvis du ser på den første flowen jeg viste deg, så ser du noe tilsvarende jeg har laget.
Da er det bare å legge til flere kriterier i IF noden