Styring av lys på bevegelse, lux og modus

Jeg hadde mange sensorer rundt i huset til å styre lys og/eller vannbåren varme. Samt FH brannvarslere.
Dette laget mange unødige automatiske regler som ikke kan slettes. Samt mange unødige rom å bla gjennom når man skal styre lys og varme fra hovedside i app.

Workaround ble å legge mange sensorer i eget lukket rom. Egen tråd på dette her.
(Feil temperatur snitt og rotete i rom)

Nå skal jeg lage en standard flow mot enhet og ikke rom.
Denne skal styre lys av/på ved bevegelse. Og ulik % om det er dag eller natt.
Neste steg er å utvide med å bruke LUX for å styre om lys skal på når det er sol.

Første utkast til flow kommer i post under denne.

Spørsmål:
Når jeg velger “RUN” og “TRUE” i flow skrur lyset seg på.
Når jeg velger “FALSE” skjer det ikke noe.
Skulle “FALSE” kjørt den andre delen av flow i test? (Feks IF mode Home else Sleep)

I v1 av flows skal jeg bare styre lys på bevegelse med ulik % om det er natt eller dag.
Samt ulik delay på “skru av” lys.
I v2 vil jeg ha med LUX.

Et det best å legge delay rett under action som på bildet. Eller lage en parallell flow der delay også har IF på home og sleep.

Jeg ser også at jeg må finne på noe for barnerom. Her er det “sleep” før resten av huset går i “sleep”.

Jeg ville gjort som følger:

Som du nevner at det er “sleep” på barnerom før resten av huset, så har jeg løst det med en “egen modus bryter” for barnerom, se her:

Takk for tips. Nå tror jeg det fungerer. Det løser problemet med to flows pr rom for lys ved bevegelse.
Da kan jeg rydde litt i automatons.

2 Likes

Ser bra ut, men et spørsmål.

Slik det er satt opp nå, da går vel lyset av igjen etter 10minutter på dagtid, riktig? Er det ikke et poeng at det startes en nedtelling ved siste bevegelse? Registrerer den ny bevegelse starter nedtellingen på ny? Noen som har laget noe rundt dette, eller tips?

Her er det tips om hvordan timer starter når den ikke registrerer bevegelse lenger :slight_smile:

Denne Flow sluttet å fungere uten at jeg helt vet hvorfor. Nå bruker jeg standard reglene for presens og lys.
Jeg sliter litt med å holde oversikt i FH så tror jeg må tilbake til å legge de fleste sensorer og barannvarslere i eget rom.

  1. Da må jeg ha en fungerende regel som PIR trigger LYS ved bevegelse uten at de er i samme rom. Dersom denne regelen skal bli smart bør den styre lys på lux. Og helst skru av lys dersom det ikke er bevelgelse på XX min/timer.

  2. Sensor for vindu/dør må trigge temp ned på en eller flere varmekilder.
    Også uten at de sensor og ovn er i samme rom.

  3. Tibber må styre varme smart. Ryktene sier at dette ikke er så langt unna.

Oppdatering frekvens på sensor som styrer temp for vannbåren varme er i dag litt treg. Aquara temp får skryt for å være presis. Tror jeg må ha en dedikert sensor til hvert gulv (zwater)
Hva har dere god erfaring med på styring av varme?