Hjelp til stryring av Screens

Hei, jeg prøvde meg litt i Thingsplex, men forstod ikke logikken helt.
Er det mulig å få hjelp til å sette opp at Screens og utelys blir styrt av en Lux måler?
Samtidig må jeg legge inn at screens ikke kan kjøres om et vindu er åpent. Har Sensitive åpne/lukke sensor i vindu.
Jeg har Sensitive strip som luxmåler og bruker Fibaro roller shutter 3 til Screens.

Hei @ketkru!

Min fyrste flow i Thingsplex gjer akkurat det du spør etter :slight_smile: Bruker Roller shutter 3 til styring og Multisensor 6 til luxmåling.
For at det skal fungera må du setja opp ein Snarvei i appen for handlingane du vil utføra. Mine snarvegar heiter “Solskjerming opp” og “Solskjerming ned”. Koden aktiverer så disse snarvegane avhengig av lux.


Planlegg å bygga inn meir logikk (feks ein ekstra betingelse relatert til temperatur eller tid på dagen, eller vindmåling for den del) etter kvart.
Eg har dog ein innvending til denne koden (eller kanskje er det ein bug i appen?), og det er at eg får opp ei ny oppføring i loggen ved kvar oppdatering av i Futurehome-appen. (“Bruker utløst Solskjerming ned/opp”) Det ideelle for min del hadde vore å få opp ei oppføring i loggen kun når solskjerminga beveger seg opp eller ned.
Det finst sikkert betre kodevariantar - er takknemlig for tips :slight_smile:

1 Like

Supert, tusen takk for svar.
Dette må jeg prøve.
Har ikke innspill siden jeg jeg ikke har gjort dette før. Men planlegger det samme som deg med å ta inn flere parameter på sikt.
Må få lagt inn at screen ikke går ned om et vindu er åpent, samt at set hadde bært fint om vinteren å tatt hensyn til innetemperatur før screen går ned.
Mvh
Ketil Krüger

Hei igjen - no har eg komt ein god del lenger på solskjermingsprosjektet mitt og trass i at behovet ikkje er så prekært lenger så har WAF blitt såpass bra at eg ynskjer eg å dela eit bilde her på forumet - til inspirasjon og advarsel :wink:

Funksjonsbeskrivelse:

  • Kjører solskjerming ned eller opp avhengig av gjennomsnittlig lysintensitet målt over 3 minutter (running average), i gitt tidsrom på dagen
  • Legger til notifikasjon på tidslinja (og push varsel for testformål).
  • Om man ikke er hjemme vil aktiviteten begrenses avhengig av temperatur, og i feriemodus deaktiveres den helt.
  • Det legges til rette for innstilling av følgende konfigurasjonsparametre fra app eller fysisk bryter: Deaktivering; 60 minutters midlertidig overstyring; innstilling av skjermingsgrad. (Avhengig av supplerende flows, vha. globale variabler).

Flowen forutsetter per i dag motor med styring fra kabel (ikke RF), og er testet med Aeotec Multisensor 6 (strøm fra USB) og Fibaro Roller Shutter 3.

7 Likes

WOW :anguished: :clap: :clap:

1 Like

Hei @jon!

Så bra at du deler denne - jeg har ikke brukt Thingsplex ennå, men må nok ta det i bruk ganske snart, og da kommer dette godt med!

Jeg har investert i screens som i dag styres vha FutureHome og Fibaro Roller Shutter 3. Foreløpig er det kun en enkel tidsstyring, men jeg tenker å få på plass solsensor og ev. vindsensor. Har i utgangspunktet tenkt en utendørs sentral værstasjon som måler “alt” og et par utvendige solsensorer strategisk plassert på de to aktuelle veggene (sør og vest) i tillegg til innvendige temperatursensorer for å oppnå funksjonalitet som ligner den du har laget. Men utvendige sensorer er kanskje ikke nødvendig…?

Kan jeg spørre hvor du har plassert din(e) Aeotec Multisensor 6 for å oppnå ønsket funksjon?

1 Like

Det mest ideelle er naturligvis å plassera sensoren slik at ikkje lysmålinga blir påvirka av hvorvidt solskjerminga er trekt ut eller ikkje. Men i mitt tilfelle ville det ikkje vore så heilt enkelt å få det til, og iallfall ikkje uten at sensoren blei eksponert for regn. Verdiane som eg har testa meg fram til er derfor optimalisert for å stå i vinduskarm innerst på balkongen, mens screens er plassert lenger ute, på rekkveret til balkongen.

Om du sender meg ein pm med di epost adresse så sender eg deg kildekoden til siste versjon.

1 Like

Eg har fundert litt på dette sjølv ifbm eit nytt prosjekt i større hus, og tenkt at eg vil prøva å henta ut max-verdi frå 2-3 sensorar til ein virtual device. Så slepp ein å implementera denne logikken i hovedflowen.
Om screens er plassert mot forskjellige himmelretningar kan denne fungera greit for å styra logikken på dagtid, men at det uansett bør finnast ei tidsinnstilling som overstyrer denne logikken avhengig av himmelretning.

1 Like

Jeg har såvidt begynt å se på løsning i thingsplex for styring av solskjerming nå - tror jeg må starte enkelt før jeg går løs på den mer heftigere versjonen. Men jeg har et tidlig spørsmål: Må man ha en snarvei i appen for å få utført aksjoner, eller finnes det måter å gjøre dette på uten snarveier? Det blir potensielt ganske mange snarveier etterhvert…

Hei du måtte iallfall tidligare definera snarveg i appen for å styra med stemma med Google Assistant - derfor brukte eg det i ein tidlig versjon. Usikker på om dei har forbedra funksjonaliteten no men om du uansett programmerer i TP treng du ikkje snarvegar.

1 Like

Hvordan har du løst dette med denne flowen om du kjører screens opp manuelt i løpet av dagen og de ikke går ned igjen med en gang de er oppe fordi luxmåleren Registerer sol igjen?