Homeassistant MQTT spørsmål

Noen som vet hva grunnen er til at port 1884 blir rød/feil i futurehome/fimp integrasjon mot Homeassistant?

Har du prøvd ip adressen istedenfor navn?

Ja - med og uten :8081 og /fimp…

Ligger de på samme nettverk? Jeg når min MQTT fint, men bruker node-red. Har du forsøkt der for å utelukke hvor feilen ligger?

Begge ligger kablet rett på router, så skulle tro det. Router ser også begge, med ip og navn. HA ligger på en rpi3

Du tenker på at tallet blir rødt etter fimpport:?
Det tror jeg egentlig ikke indikerer noe annet enn hva systemet oppfatter teksten som, noe indikeres med rødt, annet med grønt osv.
Jeg kjenner ikke til at det har noe funksjon med om systemet får kontakt eller ikke på det bildet du står i der.

Ah - jeg tok det som en “error”. Forklaringen på github repositoryen var noe vag på dette punktet…

Gjør et nytt forsøk i kveld. Det dukket iallefall ikke opp entities eller devices når jeg lagret🤔 og utifra den guiden jeg fulgte kunne det virke som at den da skulle se alt i FH slik. En kunne legge inn en og en enhet også, men det var fremstilt som “alternativ 2”

Det med fargingen av de forskjellige tall og verdier er - i mangel av bedre norsk - syntax highlighting, finnes i mange texteditorer, bl.a. de som ligger i webinterfacet til HA.
De er også offline, endres ikke før man lagrer og evt. restarter.

Jeg er dog noe usikker på om oppsettet til Rune virker lenger, jeg forsøkte også å følge den, men fikk det aldri opp og gå.
Jeg mener jeg leste noe om dette nylig, der noen refererte til Rune Langseid sitt oppsett, der mener jeg det sto hva de hadde gjort i stedet. Jeg klarer ikke å finne det igjen nå, og usikker på om det var her eller i Slack…

Det kan være verdt et forsøk å gå via node-red, vet flere her har satt opp det, bl.a. @espen, det kan enkelt installeres fra add-on i HA

https://futurehome-community.slack.com/archives/C8SQLCW1X/p1606578623034400

Og her fra Rune selv:
https://futurehome-community.slack.com/archives/CS3V7QEPN/p1597317277233100

Ser riktig ut dette.

fimpserver: cube.home
fimpusername: user
fimppassword: pass
fimpport: 1884
client_id: any_thing

Er HA også satt opp med mqtt mot cube.home ?

Hei @RuneL!

Så hyggelig at du slenger deg på her, og takk for at du har giddet å gjøre en bridge mot HA :+1: :+1:

Nå har jeg forsøkt meg på nytt igjen, og jeg får det heller ikke til. Jeg har forsøkt å bruke både 1884 og 1883 på fimpport. Jeg har bare latt standard user og pass være til det fungerer.
Klarer du å se hva jeg og kanskje vi gjør feil ut i fra bildene jeg legger ved? Hadde vært utrolig gøy å fått det til!

port 1883 is not going to work by any means as it’s only available for apps running within the gateway. You should only use port 1884 with the correct username and password. Don’t forget to check if It has been enabled (port 1884) via “Household->Hub settings-> Local API setup” in the mobile app.

@RoyThomas Tror det er port 1884 som gjelder. Prøv å koble til mqtt brokeren/serveren i futurehome hub’en med et ekstern klient så du vet at denne biten er ok.

Selv har jeg brukt MQTT.fx på Mac: Home
Finnes til Windows også.

Takk for respons begge to :+1:

@alivinco: I had totally forgotten about that setting in the app. Anyhow, whatever I write in user/pass, it throws back “Feil!” after maybe 10 seconds when I hit save.
But it seems like it activates, I can connect to FH hub with MQTT.fx as Rune suggested.

@RuneL: Testet som du sa med MQTT.fx, det fungerte knirkefritt såvidt jeg kunne se. Jeg ser også at det blir postet en topic “homeassistant/status”, men jeg fikk ikke med meg innholdet der.
Men, når jeg forsøker å starte så skjer dette, og den stopper opp igjen:

Får reprodusert dette når jeg har feil brukernavn/passord (FIMPUSERNAME / FIMPPASSWORD).
Trippelsjekker du dette?

Jeg har forøvrig gammel hub på v1.9. Rart om det skulle hatt noe å si.

Fant error kodene til mqtt biblioteket brukt i addonen. Ble ikke så mye klokere av not authorised.

0: Connection successful
1: Connection refused – incorrect protocol version
2: Connection refused – invalid client identifier
3: Connection refused – server unavailable
4: Connection refused – bad username or password
5: Connection refused – not authorised
6-255: Currently unused

Skulle du sett… Det var jo feil passord! Beklager det, men det ble så mye testing frem og tilbake i går og til slutt så jeg ikke forskjellen… :sweat_smile:

Nå logger den dette:

Connected successfull
Creating: 10 Oppvaskmaskin
Creating: 11 Blomsterlys
Publishing init states
- lights
- switches
- sensors
Sleeping forever...
check_restarts: Current uptime: 1426

Men jeg kan ikke se det dukker opp noe sted i HA? Burde vel dukke opp under enheter eller entiteter?
Og jeg har 38 enheter i FH, så ville tro at det skulle være flere enheter som var støttet.