Jeg ønsker å kjøpe elektronisk dørlås til vår inngangsdør, hvor vi da har Futurehome i vårt hus (hub versjon 1)
Derfor prøver jeg å finne ut hvilken dørlås som vil være mest kompatibel med Futurehome, men som også treffer på de andre kravene vi har til en elektronisk dørlås.
Lurer da på følgende:
Hvilke dørlåser er mest kompatibel med Futurehome?
Ser at på futurehome sine nettsider, så har de kampanje med ID Lock, Easy Access og Danalock, men kan man også bruke enten Yale Doorman L3S eller Nimly Touch Pro Ultimate Black med Futurehome?
Det er nok sistnevnte lås som vi har sett på som mest aktuell for oss.
Til info så er Nimly og Easy Access det samme, de har byttet navn til Nimly, og funksjonalitet som listes opp for Easy Access vil fungere med Nimly. (dette bør Futurehome oppdatere for å unngå forvirring)
Jeg har to ankepunkter mor Nimly, som jeg pønsker på om er akseptable:
1 litt manglende funksjonalitet sammen med Futurehome. Den kan masse som man må bruke egen app for. Det er litt irriterende, og og gjøre en del automatisering umulig.
Det er uklart for meg om det er Futurehome eller Nimly som må gjøre noe med dette, men det er det sikkert andre her som kan svare på. Om det feks er noe som Futurehome kan, og har planer om å gjøre i nær fremtid er det jo mer fristende.
2 Bruken av Mifare Classic på brikkene man kan låse opp døren med. Denne protokollen er svært lett å hacke, og det tar sekunder å kopiere en chip med relativt lett tilgjengelig hardware. NXP, som eier protokollen har siden 2015(!) anbefalt å bruke andre protokoller.
Det er mange som bruker denne protokollen fortsatt, så det er ikke slik at Nimly er sløvest i klassen, det gir muligheten til å kjøpe billige chiper, og man kan bruke chip fra andre ting. Jeg har ikke bestemt meg ennå, om det er akseptabelt for mitt hjem. Selv om det er mulig å kopiere chiper, så må jo noen virkelig ville det for å gjøre det, og jeg anser et så spisset angrep mot meg og mitt hjem som lite sannsynlig. Om noen virkelig vil komme inn hos meg så finnes det andre muligheter til det også, som å knuse en rute eller liknende
Jeg har installert ID-Lock på kjellerdøren vår - og er sånn pass fornøyd med den. Man må kjøpe tilleggsmodulen for enten z-wave eller zigbee - og jeg gikk for z-wave.
Det er en lås for litt spesielt interesserte ettersom det ikke finnes noen app man kan koble seg på låsen med - slik at alt av koder må legges til manuelt ved låsen. Det ble hevdet at man kunne gjøre det fra futurehome - men dette viste seg å ikke virke. Jeg har hatt kontakt med support hos dem, og de jobber med en OTA for å fikse det - men de vet ikke når den kommer.
Jeg kan forsåvidt anbefale den ettersom prisen ikke er så verst - og når man har satt den opp så funker den veldig greit. Men kjipt å ikke kunne lage koder direkte fra FH-appen…
feks at med Nimly sin app (da må man vel også ha egen gateway) kan man sette opp og slette brikker og fingeravtrykk, og ha kontroll på mange flere brikker
Hvis du ser på lenken jeg la ved lenger opp så er det svært begrenset funksjonalitet via futurehome.
Har forøvrig fått klarhet i at det er futurehome som må videreutvikle, i følge Nimly i alle fall så er det ikke noe de kan gjøre.
Ja, du svarte ut spørsmålet.
I utgangspunktet var vel utspringet til denne tråden Id-Lock, Danalock og EasyAccess. Jeg har hatt både EasyAccess og DanaLock i FH. Automatisering er fult mulig via TP.
TP er ThingsPlex ja. Desverre så har jeg veldig vanskelig for å forklare/vise, da jeg ikke benytter FH som primærløsning lenger. Men hvis vi skal ta Nimly sin lås, så kan man kun opprette koder via gateway, låse opp, låse igjen. Dette er uavhengig av GW (Nimly Gateway, FH, Homey osv). Automatisk låsing kan man aktivere, deaktivere. Kodebrikker å Fingeravtrykk må taes på lås, uansett. Jeg har versjonen med fingeravtrykk.
Jeg bruker Yale Doorman med fh sin modul. Den er godt integrert mtp å kunne sette passord og slikt fra appen. Trenger ingen andre apper, eller å gjøre noe direkte på låsen.
Har ikke så mye muligheter med de enkle automatiseringene, men man kan få til mye via Thingsplex. Jeg har bl.a. satt opp slik at huset settes til borte når vi låser, og hjem når vi låser opp.
Spør opp igjen her i denne tråden; skal ha ny lås og vil ha en som også agerer på FH moduser. Altså ved Nattmodus så låser døren seg automatisk. Ved brannalarm åpner den seg. Dette funket med mine forrige ID lovk 150. Fungerer dette med andre enn IDLock? Nimly pro feks? Yale?
Jag har ett Danalock med Zwave, och det fungerar bra (DANA-V3-BTZE)
Låser automatiskt på natten om jag vill det, och jag kan styra det via Futurehome-appen.