Jo mer jeg leker meg med dette jo oftere finner jeg ut hvor “dumme” disse automasjonene er eller fungerer. (Så sant jeg ikke gjør noe galt)
Jeg vil lage en regel som gjør det umulig å lade bilen mellom kl. 16:00 og 18:00 for å unngå effekttopper når madammen lager middag og tar seg en dusj etc. men jeg får jo ikke satt to klokkeslett… må jeg lage to regler? En som deaktiverer den og en som aktiverer den igjen?
Jeg kan selvsagt lage en regel som innebefatter HAN sensoren i steden og si at lader skal deaktiveres hvis totaleffekten overstiger feks. 8kw.
Problemet her (tror jeg) er at jeg er redd systemet ikke reagerer raskt nok før hovedsikring evt. ryker. HAN sensoren sender vel ut data hvert 5-10 sekund også tar det sikkert noen sekunder til før regelen faktisk aktiveres. Da kan hovedsikringen ha røket for lengst…
Setter jeg den på tid som nevnt i første eksempel, så blir det mer idiotsikkert…
Noen ideer?
Hei! Elektriker her. Hovedsikringen er ganske treg, og tåler kortvarig overbelastning. Varierende hvor mye/lenge de forskjellige produsenter tåler, men f.eks. 10-20% overbelastning er neppe noe problem iallefall 10 minutter.
Så jeg ville helt klart basert meg på effektbalansering med HAN-sensoren, da forholder den seg til de faktiske forhold, og ikke hva klokka er. Bruker samme løsning hjemme, aldri vært problem med at hovedsikringen har løst ut.
Samtidig får du ladet i det tidsrommet HVIS huset har kapasitet til det.
Bruker du Strømkontroll, så har vel den funksjonen du kikker etter. Tror det reduserer lading først, vurderer på nytt, deretter stopper lading om ikke reduksjon var nok.
Takk for utfyllende svar
Jeg har lest at noen med easee ladere har røket sin hovedsikring ved lading på 32A (med 32A sikring). Den skal vel tåle 32A, selv over tid?
Min lader er dog begrenset til 30A. Håper sikringen tåler en natt med 30A i ny og ne…?
Her er vertfall sikringen som går til laderen:
I utgangspunktet skal den tåle merkeverdien over tid, men det kommer an på omgivelsestemperatur og noen andre variabler. Ser at hovedsikringen din er nærmeste nabo, den vil også generere varme.
Anbefalt er å ha lader innstilt på 80% av merkestrøm på kursen, 32A x 0,8 ≈ 27A, da er du helt safe.
Jeg vil ikke tro du i praksis merker forskjell på om den går på 30A eller 27A, utgjør ikke veldig mye forskjell i ladetid.
Angående andre med Easee (neppe lader-/produsentspesifikt); Hadde det kun vært billaderen på anlegget, skulle i teorien hovedsikringen holdt.
Det som i praksis skjer er at du har andre forbrukere av strøm i huset også, så om huset trenger 5A, blir det 32A gående på ladekursen, og 5A i tillegg på en annen/flere andre kurs(er), resulterer igjen i at gjennom hovedsikringen går det 37A - da vil hovedsikring slå ut innen xx minutter.
Mitt forslag:
- Sett maks ladestrøm i Easee til 27A, så kan du sove veldig godt med den.
- I futurehome Strømkontroll/Optimalisering:
Sett ønsket effektgrense/energy threshold (kWh) til ønsket verdi; 5, 10 og 15 kWh er grensene til netteier, det er denne som gir smekken på nettleia. Denne må du bare teste ut hvor du ønsker å ha.
- Dynamisk lastbalasering setter du til samme verdi som hovedsikringen, da vil denne passe på at hovedsikring ikke overbelastes, ved å strupe ned billaderen.
Lykke til
1 Like