Hvordan inkludere Ikea Trådfri GU10?

Noen som har tips for å legge til Ikea Trådfri GU10-pærer til FH-hub (ny)? Jeg stilte samme spørsmål i et par kanaler på Slack, men oppdaget så at Slack kanskje er faset ut(?) Jeg har også sendt et par spørsmål til futurehome-support, men får ikke oppfølgingssvar, så jeg prøver her:
Jeg har fått kobla til et par vanlige trådfri-pærer (e27 og e14), men har prøvd utallige ganger på en GU10-pære uten hell, og har 6 slike pærer jeg skal legge til. FH-support skrev at jeg skal «trykke på bryteren 6 ganger». Jeg har prøvd både 5,6,7 og 10 ganger, men ingenting virker. Jeg regner med at pæren skal ende opp med strøm («på») siste gangen, betyr det da at jeg skal slå den på 6 ganger (og av 5)? Eller skal jeg starte med pæren på og slå den av-og-på 6 ganger?
Må pæra være nærme hub’en ved inkludering, eller er det telefonen som må være inntil pæra?
Holder på å klikke av dette…

Do you see a short blink after triggering bulb reset (turning on-off 6 times)?

Yes, I see a short blink. But no more. When including the other bulbs (e14 and e27) the bulb first gave a short blink and then started varying in intensity before the app noticed the bulbs. But for the GU10 I only see a blink and nothing more happens.

Eg la til GU10 på samme måte som E27. Måtte prøve ein del gonger på alle, men plutseleg gjekk det. Starta med pærene på, og så slo av og på seks gonger.

Ok, takk. Jeg får bare prøve videre. Hadde du pæra veldig nærme hub’en? Eller har det noe å si om telefonen er nærme pæra?

Pæra var berre eit par meter unna, med ein vegg i mellom. Kor du har telefonen trur eg ikkje har noko å seie.

Hei, er det mulig å koble Ikea trådfri led (e27) med FH-hun (zigbee) iten Ikea sin fjernkontroll? Har nye trådfri e27 pærer og prøver å gjøre den factory-reset (6x off-on) men det funker ikke, så lurte jeg på om pærene måtte pares med en Ikea fjernkontroll først?!

Du trenger ikke bruke ikea fjernkontroll. Du trykker “legg til enhet” i FH-appen, (velger “zigbee” og “start”) og så må du slå av og på lyspæra 6 ganger. Det må gjøres ganske bestemt og ganske fort, skal komme et “blink”. Tok en prøving og feiling før jeg fikk det til også. Prøv en ny pære hvis du ikke får det til, jeg har en som jeg fortsatt ikke får kobla til selv om den blinker.

tir. 9. feb. 2021 kl. 18:09 skrev FinnMatt via Futurehome <futurehome@discoursemail.com>:

Heia, takk, ja jeg fikk det til etter hvert. Det trengs litt trening med rytmen (noe jeg tenkte jeg var ferdig med når vi gikk over fra data-kasette til floppydisk) :joy: Noen burde legge ut en video på youtube med en synlig stoppeklokke på siden. Takk i hvert fall for raskt svar.