Hytteprosjekt med Futurehome

Hei, ganske fersk innenfor smarthus/-hytte og ønsker å dele mine tanker om et komplett oppsett for et pågående byggeprosjekt. Ønsker gjerne innspill på om noe burde være annerledes, eller om ting i denne planene er umulig/dårlig løsning.

Varme:
Jeg skal ha en bergvarmepumpe fra Thermia. Tenker å bruke en Heatit Z-water til aktuatorene/sløyfene med Heatit Z-TRM3 termostater i alle rom.

Utelys:
Philips Hue utelys som utelukkende skal styres av Futurehome - ingen fysisk bryter eller sensor. Tanken er å lage ulike scenarier for ulike moduser. Er vi på hytta så er alle utelys på når det er mørkt, er systemet satt i bortemodus er det kun enkelte av lysene som står på.

Lys innvendig
Her er det tenkt bruk av Elko smart dimmere i neste alle rom. Det er både på kjøkken, spisestue og stue tre ulike grupper med lamper (spotter i tak, taklampe og vegglamper) så totalt 9 dimmere kun i dette området. Tenker det er stabilt og enkelt med fysiske dimmere (også krav fra kona), spesielt om andre skal låne hytta. Det er feks 8 spottere knyttet til en Elko smart dimmer.

Samtidig er det nettopp 9 brytere som må slås på hver gang man kommer hjem til hytta bare på dette området, så tenker i tillegg å sette opp et par Namron 4-kanals brytere som styrer ulike lysscenarioer for ulike områder. Eks “standard lys hytte”, “fullt lys kjøkken”, “koselig middagslys”, “nattlys” etc.

Solskjerming
Her er det ikke bestemt noe ennå, men det kommer trolig noe her på sikt.

Modusbryter
Tanken er å bruke en Futurehome modusbryter ved inngangen slik at spesielt “Borte” slår av alle lys, reduserer hvilke utelys som skal gå på ved solnedgang og setter temperatur lavere på alle rom. Tenker også at ved opplåsing av hytte med smartlås så settes modus “Hjemme” hvor alle lys sette som ønsket. Temperatur er nok manuelt satt på i forkant. Dette kan vel kanskje også være et scenario/snarvei?

Som sagt, mange tanker og kanskje en del spørsmålstegn. Så kom gjerne med innspill. Hva ville dere gjort om dere kunne gjøre alt fra scratch?

Også masse rundt brannvarslere, vannlekkasje, kamera osv jeg ikke har tatt stilling til ennå.