Ikea trådfri sceneid

Hei!
Nettopp kjøpt hub og holder på å flytte over IKEA enhetene til futurehome.
Jeg forstod det slik at trådfri bryter (av/på/hold inne for dim) skulle pares direkte med pære, etter inkludering.
Vil det si at om jeg har to ikea spotter i en gang så må jeg gjøre denne operasjonen to ganger? Eller trenger jeg ny bryter for dette?

Fant ut ang bevegelsessensor at der kunne man lage scene med sceneid onWithTimedOff
Det virker fint :+1:

Finnes det ikke noe tilsvarende “sceneid” for brytere?

Hei

Jeg har paret en del slike brytere og IKEA-pærer, men har hatt mye problemer med det, og ikke klart å løse det hverken med hjelp herfra eller support.

Det som har fungert er å resette pære og bryter, og så starte inkludering av begge samtidig i appen. Hvis jeg har flere pærer har jeg resatt alle samtidig. Med litt flaks finner appen alle enhetene, og bryter og pærer snakker sammen også. Dessverre er det helt tilfeldig om dette fungerer.

Andre ganger har der fungert å inkludere bryter, så pærer i appen. Så legge til alle pærer til ønsket bryter slik som beskrevet her: https://support.futurehome.no/hc/no/articles/4434400906781-Zigbee-association-in-Thingsplex.

Dessverre har dette også bare fungert helt sporadisk.

Hører gjerne om hva som evt fungerer for deg:)

Håper det svarte sånn ca på det du spør om. Lykke til:)

Hei!
Jeg har ikke funnet denne tråden før nå:

Jeg har flere ganger lurt på Sceneid, så skal man trykke på knappen når man setter opp scenen.

Merkelig da at folk her inne sier IKEA sine brytere ikke fungerer. Den dukket fint opp med av og på. Mye enklere enn å måtte pare dem separat mot lyskilder. Spesielt når man har flere.

Fant det først ut da jeg kjøpte noen Aqara brytere som erstatning og ikke fikk dem heller til å fungere.
Så nå plukker jeg IKEA bryterne opp fra El-retur posen min igjen og har overflod med brytere :see_no_evil:

Fant nylig ut at dette var en enkel måte å omgå problemet på selv:) Med denne metoden får jeg kun skrudd lys av og på med bryteren. Den dimmer ikke ved å holde bryteren inne slik den ellers gjør hvis bryter er paret med lys. Finnes det en måte å få den til å dimme også?

Hei!
Tror ikke det lar seg gjøre uten å bruke annen type programmering. Det har jeg ikke satt meg inn i.
Men den gir jo sceneid down og så stop når man slipper.

1 Like