Ikea trådfri tråden

Interesting. Thank you for explaining

As per the standard, do the bulb need to report their values also whenever reconnecting to the network controller (eg. on hub outage), or on power loss? I’ve tested the latter with FH and state definitely get out of sync, since FH UI allows me to change state on a bulb that isn’t connected. Then, when it’s reconnected, the state isn’t updated. (something that worked in my previous SmartThings hub AFAIR)

Anyway, it seems like the only hope to solve this is to upgrade the firmware. With the exception of STYRBAR where I cannot add associations

Lastly, I’m not fully up to speed with how associations work in Zigbee, but my understanding is that the ones set up in FH will work even if the hub/controller is down? I’m guessing these associations are different from TouchLink (which I think TRÅDFRI is using when paired directly?)

Sorry for the (very) late reply. I somehow missed this post.
When it comes to the status of bulbs in the, that should be improved in the (soon) coming version.

Lastly, I’m not fully up to speed with how associations work in Zigbee, but my understanding is that the ones set up in FH will work even if the hub/controller is down?

Correct.

I’m guessing these associations are different from TouchLink (which I think TRÅDFRI is using when paired directly?)

It is different from touchlink. It uses Zigbee’s group binding feature.

Not sure if you have seen the guide for creating Zigbee associations, but here it is:

1 Like

Hei!
Helt ny på forum. Håper jeg legger inn på rett plass. Har akkurat fått parret lyspærer fra ikea til futurehome, og videre sammen med ikea bryter og alt fungerer. Yoho!

Skal så forsøke å koble ikea stikkontakt (kontakt man setter i kontakten i veggen) til futurehome og skjønner ikke hvordan.
Er dette noe som fungerer? Hvis, så hadde jeg satt pris på hjelp. Forklar gjerne punktvis og detaljert. Takk!

Hei!
For å legge til kontakten fra Ikea må du først starte Zigbee-inkludering i appen, slik du gjorde med pærene. Deretter trykker du og holder den lille knappen på siden av enheten, i 5 sekunder. Her trenger du en nål eller pin (typisk en slik du stikker inn i telefonen for å åpne simkortluken).
Dette er bare et bitte lite hull på den ene avrundede siden. Etter 10-20 sekunder fra du slipper knappen skal den dukke opp i appen :smiley:

Takk for svar! Fungerer som det skal!

1 Like

Hei

Jeg sliter veldig med å pare IKEA trådfri on/off brytere med lys og drivere fra IKEA. De første to bryterne paret jeg med flere lys via Things Plex uten problemer. Når jeg prøver med flere på samme måte skjer ingenting. Det står i Things Plex at bryteren er assosiert med driveren eller pærene, men bryteren gjør ingenting.

I noen tilfeller har det fungert å slette både driver og bryter fra FH og så pare inn begge på nytt samtidig. Da finner de automatisk hverandre, og jeg har brytere som styrer driver samtidig som begge blir lagt til i FH. Dette fungerer bare noen ganger, og jeg må som regel slette enhetene og legge dem inn på nytt sånn 10 ganger før det fungerer.

Nå vil jeg ha trappevenderfunksjonalitet. På IKEA sine sider står det at jeg da skal ha én bryter som styrer aktuelle lys, og en som er tilbakestilt. Jeg har det, men den tilbakestilte er også lagt inn i FH. Jeg holder så inne pareknappen på begge bryterne i 10 sek mens jeg har dem ved siden av hverandre, men ingenting skjer. Jeg har prøvd flere ganger å slette alt, og legge inn begge bryterne og driveren/pæren samtidig, men det fungerer ikke.

Noen som opplever det samme, eller har tips til hva jeg kan prøve?

Tusen takk!

Jeg vurderer å huke på IKEA Trådfri:

Er det noen som vet om denne rapporterer strømforbruk?

Ikea trådfri pluggen fungerer fint med FH, men rapporterer ikke strømforbruk dessverre.

Ok, takk for info. Det var dumt. Denne pluggen virker ellers både billig og kapabel (tåler høy effekt).

Du kan sette virtuelt forbruk på enheten. Så om du skal bruke den på en last som ikke endrer forbruket sitt og kun skal styres av-på, kan du manuelt skrive inn dette.
Om du skal bruke den som “alltid på”, for å måle forbruket vil dette dessverre ikke fungere.

Tenkte å sette den på VV-berederen på hytta, så dette er iofs mulig…

Har i dag IKEA trådfri som styrer lysene i huset. Har pærer, lamper og plugger fra noen år tilbake. Dette er nå satt opp med google home. Tanken var å gå bort fra trådfri enheten til dirigera og deretter koble opp til FH. Bruker stemmestyringen til google for å slå av å på lysene.

1: noen som har gjort overgangen fra trådfri til dirigera som har noen erfaringer på hva som er lettest måte å gjøre det på?

2: kan man deretter koble opp IKEA hub mot FH?

3: Kan man fortsatt stemmestyrte via google home og systemene snakker sammen?

4: er det en annen måte det bør gjøres på?

Man kan ikke koble IKEA hubben opp mot FH. IKEA enheter som er kompatibel med FH legges til som en vanlig zigbee enhet

Med andre ord må man velge om man vil ha lys på FH eller på IKEA sin plattform? Eventuelt på begge plattformene?

Det stemmer - Zigbee enheter kan kun være linket til en hub om gangen.

Kan man stemmestyrte FH på noe vis?

Redigert……

Se svaret til Espen

1 Like
2 Likes

Har kjøpt inn to trådfri E14 lyspærer til ett par spisebordslamper, og en tilhørende Styrbar fjernkontroll til av/på og dimming. Har fått koblet alle tre enhetene opp mot FH, og Styrbar fjernkontroll er også linket til de to pærene. Alt ser ut til å virke som det skal i FH, og fjernkontrollen virker også fint, forutenom det at den nekter å skru pærene av og på.

Fjernkontrollen kan godt dimme både helt opp og helt ned ved å holde knappene inne, og man kan stille på hvor varmt eller kaldt lyset skal være også uten problem. Når jeg gir den ett raskt trykk på dimmeknapp ned for å slå lyset av så skjer det ingenting. Det samme hvis jeg prøver å slå lyset på ved å trykke dimmeknapp opp.

Noen som har vært borte i det samme problemet? Er det en spesiell måte man eventuelt skal sette det opp på? Alt fungerer jo i hvert fall strålende når man bruker FH appen, da styrer jeg av og på og alt annet akkurat som jeg vil.

Hei!
Dette hørtes ut som et snodig problem. Jeg har ikke testet den nye Styrbar fjernkontrollen, så det er vanskelig å si. Det er ikke den perfekte løsningen, men du kan sette opp en scene som styrer av og på. Gå til innstillinger → automasjon → + automasjon → scene → velg styrbar → trykk på, på fjernkontrolleren (det skal dukke opp en melding i appen) → neste → velg på, på lyset → lagre.
Gjør det samme av igjen :smiley:

1 Like