Mac adresse endrer seg på boot

Heia,

Hvorfor i all verden endrer mac adressen seg på hver eneste boot? det er gjør det veldig vanskelig og gi enheten statisk IP slik at APIen kan brukes fornuftig. har lagt opp noe datalogging i influxdb og grafana som har det veldig vondt på en reboot av huben som må til noen ganger da enheter kobler seg fra.

1 Like

Det er et virtuelt nettverksadaptere. Den får ny mac addresse hver gang, så ikke praktisk mulig å låse den.å til en IP-adresse.

Antar du har en V2 hub siden dette ikke skjer på V1.x hub som jeg har og det går greit å sett statisk IP på DHCP serveren.
Randomisering av MAC adresser er en funksjon som er brukt for anonymisering av devicer og gjøre sporing vanskeligere særlig på mobile enheter Perilaku Pengacakan MAC  |  Android Open Source Project

Uten å vite vil jeg tro at det er dette som skjer og det har vært rapportert flere ganger. Forstår ikke helt hvorfor dette ev enablet på en HUB som FH, da som du sier så er det helt håpløst å bruke eksterne api’er mot en boks som endrer IP og jeg vil mene at dette heller ikke bedrer sikkerheten særlig på et kablet device.

Det er enkelt å så av på Linux, men dette må gjøres av FH i form av en eller annen oppdatering på HUB’en. Vet ikke helt hvordan de utfører vedlikehold på operativsystemet.

Tror ikke det at det er et virtuelt nettverksadapter er til hinder for å sette en fast mac adresse.
Alle de viruelle løsningene jeg har vært borte i (VMWare, KVM, Containere, Kubernetes, …) tillater å sette en fast mac adress på de virtuelle nettverksinterfacene man setter opp.

Mer info her.

https://forum.futurehome.io/t/ny-mac-adresse-hver-gang/5277?u=mhenkenis

Takk for svar ser det er en par som sliter med dette ja, det er selvsagt måter rundt det med de blir stadig mer skittene og er uønsket.

@KjellRanda du har helt rett der, meen finner veldig få grunner til at den skal gjøre dette et fastmontert nettverk hvor de fleste burde uansatt ha disse i eget vlan for IOT enheter. for laptoper som flyttes rundt ja kjør på men ikke her. veldig enklet å skru på av på linux, men her må futurhome komme med ny firmware som faktisk gjør mac til mac som er tilsvarende den som står bakpå boksen.

sikkerhet er en ting, security by obscurity er noe helt annet og funker som regel imot en hver hensikt.

3 Likes