Ny MAC adresse hver gang

Jeg har et problem med bruken av Futurehome, av sikkerhets hensyn så kjører jeg MAC filter på nettverket. Og Futurehome hubben får ny MAC adresse hver gang den kobler til. Hvordan unngår jeg dette?

Problemstillingen har kommet opp før relatert til statisk IP adresse. Litt info om du søker etter «mac» i forumet, men om du ringer inn til support de kan sikkert bekrefte ellers avkrefte teorien om en virtuel nettverksadapter som årsaken.

Kan man sette opp en dmz ellers en nettverkssegment som unngår reglene slik at man får det til i resten av nettverket ditt?

Eg slit med det same. Eg fekk denne tilbakemeldinga frå FH support i mai i år då eg tok opp saka med dei:

Fant ut at det er noe som skjer, men vi har beklageligvis ikke noen svar på hvorfor det skjer. Det jeg kan si er at vi har en sak på dette hos utviklerne våre og jeg håper at dette er noe vi får en løsning på så snart som mulig.

Vonar der kjem ei løysing på dette etter kvart, for det er ein del ting som er vrient å få til på nettverket når MAC-adressa endrar seg rett som det er.

Sidan det er fleire som slit med dette så laga eg ei sak på Canny:

Stem gjerne opp denne. :blush:

2 Likes

Jeg løste dette ved å benytte den gamle protokollen netbios. Står ikke nødvendigvis det i router og pc, mem er det det er snakk om egentlig. I mange hjemmerutere er det mulig å lage såkalt domene eller tilsvarende. Så melder man pc inn i samme. Default på pc er gjerne workgeoup eller slikt. Så må ma. Også melde inn Futurehome i den samme. Da kan jeg bare skrive navnet til futurehome huben i browseren. Bruker ikke lenge ip

Jeg har en ticket allrede på statisk IP.

Hubben klarer altså ikke dette heller, så det er ganske håpløst å få tak i den fra utsiden bl.a.

2 Likes

Ah, den oversåg eg, sjølv om eg allereie hadde stemt på den… :sweat_smile:

@Anders, kanskje greitt å slå saman desse to sakene på Canny sidan dei går på akkurat same problemstillinga?

1 Like

Takk @Torfinn. De er nå slått sammen :smiley:

1 Like