Mac-adresse

jeg forsøker å gi FH fast IP-adresse, men det lar seg ikke gjøre. Hver gang FH booter, får den ny IP fra dhcp. Det jeg registrerte i dag, var at den også hadde ny MAC-adresse, og da er det jo ikke så mye routeren har å stille opp med for å binde IP-adressen. Noen som har erfart dette og funnet løsning?

Har koblet FH mot LAN porten på en Google WIFI LAN port via en switch og har ikke hatt problem med å sette fast IP adresse

er det Google nest du bruker? Og hvilken versjon av FH smarthub bruker du? Nå er ikke jeg noen nettverksekspert, men sliter med å forstå hvordan man kan få statisk IP i et DHCP scope når MAC-adressen endres ved reboot. At MAC-adressen ikke er statisk har jeg aldri vært borte i før…

Det er en smarthub 1v1 og Google Wifi kjøpt like etter at den var lansert (3 bokser i mesh oppsett).
Jeg har hatt fast IP på FH boksen i lang tid, men har ikke fulgt med på mac adressen.
https://maclookup.app sier at den mac adressen den har nå er allokert til Raspberry Pi Foundation som vel stemmer med at denne FH boksen er basert op en RPI 3(?)

tipper min FH2 håndterer dette annerledes. Ga opp å finne ut av det, og løste problemet vhja Netbios på nettverket istedet. Opprettet et “domene” (workgroup) på routeren, og meldte PCen jeg kjører Node-RED fra inn i denne. Da bruker jeg hostname istedet for IP-adresse når jeg kobler mot APIet. Så nå kan FH boksen endre IP så mye den gidder:) Litt pussig at det skal være så kronglete, for det kan ikke akkurat forventes at “hvermansen” skal inneha denne kompetansen…

Bra du fikk en løsning på problemet.
Tipper at FH2 kanskje bruker et virtuelt nettverksadaper der ny mac genereres hver gang det settes opp.
Du kan kanskje se dette via TP under Hub → Hardware and network dersom du trykker på Reload kappen under Harware and OS.

Min hub viser der eth0 som nok er den fysiske nettverskadapteret.