Modus eller scene som overstyrer vanlig drift?

Heisann! Driver så smått å fikler med Thingplex og får ikke helt til alt som er mulig inni der…

Jeg har følgende scenario: Når fruen vil bade så trenger vi ekstra mye varmt vann, og det er jo ikke sikkert vi har, takket være spot pris automasjon. Da vil jeg trykke på en knapp som sier:

Uansett hva som ellers er vanlig:
Dei neste X timene skal VVB’en stå på full pupp og varmekablene like så. Etterpå går det tilbake til normal drift.

Gir det mening?

Du kan lage en global variabel som heter f.eks “overstyring” som er bool true/false.
I spot pris automasjonen kan du legge inn eller endre eksisterende if-node til å sjekke om den globale variabelen er satt til false.

Så må du ha noe å styre denne variabelen - det kan være en trådløs bryter, en virtuell bryter eller en snarvei f.eks. F.eks med en trådløs bryter:
I en annen flow kan du lage at ved sceneID X så skal du oppdatere den globale variabelen til True, samt handlingene du ønsker å overstyre, deretter timer for å gå tilbake “normalen” + sette variabelen tilbake til False.
Ga det mening ?

3 Likes

Ja, logikken forstår jeg, men når jeg velger dei ulike nodene og ser hva dei har å tilby så gir det ikke mening lengre. Jeg har også lest thingsplex manualen så godt det lar seg gjøre, men det er hvilke data futurehome har tilgjengelig og hvordan jeg kan manipulere dem jeg ikke finner noen sted.

Jeg må innrømme det er litt frustrerende, jeg forstå godt enkle språk som python og bash, men her går nodene meg hus forbi. If else og denslags logikk er ikke et problem, men det hvordan man henter data, eller får oppdatert variabler som er problemet.

Feks, når jeg åpner opp en ferdig flow hvor spotpris automasjon er satt opp finner jeg et oppsett med en trigger med en avansert binding: evt.energy_price.report men den er hemmelig når man lager en ny trigger. Denne sender åpenbart innholdet til en transform som har diverse variabler gjemt inni seg.

Hvordan henter jeg data på strømpris? Ikke bare snitt, men også via feks Tibber’s API?