Navn på Automasjoner

Hei,
Jeg finner ikke akkurat noe om det temaet jeg har på agendaen nå, men fint om det er noen som kjenner til det.
Jeg er vant med automasjon i fra PLC verden, da har vi et system hvor hver automasjon kan beskrives og er sortert. I APPEN til FH blir det bare et “virvar” av aktiviteter HUBen skal utføre. Er det ikke mulig når man lager nye automasjoner og beskrive eller sette et navn på aktivitet/hendelse?
Mvh
Jens

2 Likes

Automasjoner laget i appen får navn og kategori automatisk.

Automasjoner laget i Thingsplex velger man navn og kategori selv.

De Thingsplex kategoriene som du lager selv kan ikke vises i appen så blir i kategori «other» (min er på engelsk).

Man kan lage en automasjon i appen og forandre kategori i Thingsplex, men den vises ikke i appen (blir other) og enhver forandring gjennom appen og kategori går tilbake til opprinnelig kategorinavn.

Nei, det er det ikke. “Støkk” med virrvar.

Når eg har fått litt meir forståelse for korleis MQTT fungerer og fått syntax i thingsplex inn i fingrane syns eg dette er ganske bra, her kan en få til alt en trenger i heimen. Er også meir vant med PLSer, største forskjellen her er at en må få plukket opp nye statuser når det skjer og har ikkje mulighet på alt å kjøre en logikksnutt per tidsenhet for å hente inn statuser på utstyr. kan sammenligne litt med SNMP traps om det er kjent.
Etter at Thingsplex er tatt i bruk er eg sjelden innom automasjoner i appen i det heile tatt. Kan vere innimellom for å skru av en automasjon f.eks når vi må vere sikker på at vi har varmtvann eller lignande. Beskrivelser og navn får du inn i appen og er bra nok her ivertfall. I thingsplex der eg ser på automasjoner er det sortert i grupper som en kan sette opp sjølv.
For å aktivere thingsplex aktiverer du “Thingsplex advanced ui” i playground. Då må du bare finne ip adresse som smarthuben har og åpne i webleser http://IP:8081/
Krever litt prøv og feil å få til, men er verdt det.

Største problemet eg hadde med standardautomasjoner i appen er at når du får litt fleire begynner dei å skrive over kvarandre. Skal du endre setpunkt på termostater må du også innom automasjoner og endre else statements. Du kan få det litt meir brukervennlig i thingsplex.

3 Likes

Testet litt i dag.

Om man lager en automasjon i appen, man kan forandre tittelen, kategori, og beskrivelse i Thingsplex, og de reflekteres i appen, men om man senere forandrer de i appen kommer de opprinnelig verdier tilbake.

Automasjoner laget i TP kan sorteres og hete hva som helst.

1 Like