Newbie spørsmål

Hei!

Oppusser huset og elektriker anbefaler vi må gå med Valg 1 siden det blir lett for dem å sette opp og kan vi muligheter i fremtiden. FH hub følger jeg er bra siden det ikke noe månedlig abonnement, men den dimmer fra Namron er jeg ikke så sikker at vi trenger.

Men etter litt forskning fant jeg ut samme funksjoner kan være mulig med 6 andre muligheter (hvis vi bare skal ha lys styring). Er det noe fordel å ha en egen dimmer per zone.

  • Vi vil helst ha mulighet for analog / trådløs bryter som Namron eller Philips Hue remote fordelt på zoner
  • Remote styring er ikke så viktig men bra å ha siden den kommer allerede innbyd fra FH

Har valgt å gå med FutureHome men vet ikke hvilke arkitektur er mest utvidbart.

Hvilken må jeg velge? Og hva blir fordelen? Takk på forhånd :slight_smile:

Om du uansett skal ha elektriker synes alternativ 1 kurant og framtidsretta nok men du treng sannsynligvis verken Philips Hue pæra eller brytaren. Kjenner ikkje Namron men du kan sannsynligvis bruka heilt standard pære og veggbrytar med impulsfjær.

Om du har muligheit til å installera veggbrytar for kvar enkelt er det absolutt fordel med 1 dimmer per sone, for då kan du justera sonene individuelt både fysisk på veggen og i appen uten å investera i Philips Hue.

Aller mest brukarvennlig er nok Elko Smart, men det er jo ein anna prisklasse…

Alternativ 2-7 er alle variantar av samme konsept - det dei har til felles er at du kan installera dei sjølv uten hjelp av elektrikar (forutsatt at du har ein eksisterande installasjon). Philips Hue er flott om du vil oppgradera eit system billig og enkelt mulig på eiga hand, men skal du uansett ha elektriker er innebygd dimmer bedre og nesten like billig.

2 Likes

Jeg tror ikke du kan kombinere dimmer med Hue-pærer?
Jeg tror det må bli enten Hue pærer hvor dimmingen foregår internt i pæra og ikke dimmer,
eller;
Dimmer og vanlige LED-pærer.

Kan kanskje hende du klarer å få kombinasjonen til å virke, men tror ikke det blir en optimal og problemfri installasjon.

3 Likes