Hei jeg er ny med thingsplex men har noe erfaring med programmering og feilsøking innen ladder og funksjonsblokkdiagram… Men jeg får ikke til å lage det som på funksjonsblokk programmerings språket kalles: OG-Port og ELLER-Port. Dette er ganske basis metoder innen programmering og logikk og jeg var overrasket over at at jeg ikke fant dette under flow control…
Er det mulig og benytte if condition noden som en og/eller porter på noen måte? Jeg har forsøkt og lekt meg med denne men ikke funnet noe metode…
Er det noe fundametalt jeg har oversett under Add node…?
Her er noen eksempler der jeg ikke finner en god metode for og lage en flow da jeg mangler og/eller porter…
Garasje port er glemt i åpen posisjon og jeg ønsker varsel/notifikasjon på mobilen om den har blitt stående åpen i eksempel 60min.
Eks Trigger er port åpen sensor, denne starter en Delay men når denne delay er gått så stanser ikke telleren/flowen om Trigger/porten blir stengt igjen i mellomtiden… Dvs jeg skulle hatt en og port/node som sa at Trigger (port må være åpen OG Signal fra Delay gir flow input til og generere en notifikasjon.
Samme sak har jeg for en avfukter og en varmepumpe…
Avfukteren skal gå når port og dør er lukket. Avfukter skal stanse når dør eller port åpnes.
Varmepumpa skal stanse når eit eller flere vindu i stue åpnes. Varmepumpe skal starte når alle vindu er stengt i stue…
Hei!
Du kan bruke IF noden ja.
Trigger port er åpen (event fra sensor når den er i ‘helt åpen posisjon’ → wait node → send notifikasjon.
For å kun ha en instanse kjørende (default er parallell), kan du redigere ved å trykke på pensel ikonet og velge “keep new instance and abort already running instance”.
Det er nytt event på trigger som da vil “slette” den allerede “kjørende” waiten.
I en if node kan man legge til and og or, hvor grønn dot er når alle krav er oppfylt og gul er else.
Når det kommer til varmepumpen din kan du lagre status for alle vinduer (i en egen flow) som oppdaterer globale variabler (som kan brukes i flere flows). Deretter bruke dem i en IF node hvor vindu1 er false AND vindu2 er false osv…
Håper dette hjalp noe. Er det noe mer konkret du lurer på er det bare å fyre løs
Hei,
Ang denne:
For å kun ha en instanse kjørende (default er parallell), kan du redigere ved å trykke på pensel ikonet og velge “keep new instance and abort already running instance”.
Det er nytt event på trigger som da vil “slette” den allerede “kjørende” waiten.
Jeg endret dette men notifikasjonen kjører gjennom alikevel…
Hei, jeg har ikke fått tid til og trykke så mye enda. Tenkte og lese meg opp litt mer på lektyren dere har for og forstå bedre hvordan flowene deres fungerer og hvordan få flere input til if noden.