Jeg begynner å få endel flows i TP nå, og har i det siste hatt store problemer med at HUB henger seg…opptil 2-3 ganger hver dag.
Support har antydet at det kan være flows, som er årsaken. Har deaktivert halvparten nå uten at det hjelper, men jeg skjønner at det fort blir for mye for HUBen.
Vet at det er en del som supplerer med Node-Red, det er vel ikke stort andre alternativer.
Har noen noen erfaringer å dele? Hva trenger jeg for å komme igang?
Kjører det på en egen PC som står å går, eller er det alternativer?
Hei, det er morsomt å koma i gang med Node Red, enten det er på ein vanlig Windows PC som står og går eller på ein Raspberry Pi. Og når du fyrst er i gang er det relativt enkelt å eksportera Flows frå den eine serveren til den andre, om du bestemmer deg for det. Sjølv har eg prøvd begge deler. Noko av det som eg opplever som mest komplisert (iallfall på Windows - eg har ikkje kome så langt på Raspberry Pi riktig enno men tippar det er enklare der) er å setja opp reglar som sørger for at serveren alltid er oppe og går, og restartar PCen i tilfelle den av ein eller annan grunn skulle hengja seg opp. Men googlar du litt rundt så finst det alltids ein guide og gratis programvare for det også. Det er nok litt av grunnen til at Raspberry Pi er så populært, det at det er så billig at ein har egentlig råd til å setja opp ein dedikert server for nært sagt kva som helst.
Er for øvrig interessert i å høyra kva du opplever som symptom på at hubben “henger seg opp”. Eg har nokså kompliserte flows, og opplever definitivt at enkelte ting kan ta lang tid, men ikkje spesielt relatert til kjøring av flows - derimot at det tar veldig lang tid ved modusendring.
Flows kan programmerast til å krevja veldig lite ressursar ved smart og gjennomtenkt programmering - eller det kan legga beslag på mykje ressursar (feks bruk av Loop- eller Wait node…). Eg har forsøkt å laga ein guide på dette her, og håpar fleire vil bidra til å gjera tråden endå meir nyttig!
Takker for tilbakemelding.
Da gjør jeg et forsøk på pc først, tenker jeg.
Så flytter jeg evt. over på en raspberry pi etterpå.
Det kan hende jeg spør om hjelp underveis
Vedrørende Hub som henger seg, så tror jeg nok det er noe annet som er årsak.
Startet for omtrent tre uker siden at Hub gikk i lås.
Statter med at det ikke er noe respons fra app.
I TP swr jeg aktivitet fra zigbee men ikke z-wave.
Det går en stund, så henger alt. Da er det strøm ut/inn. Dette skjer hver dag, 2-3 ganger.
Etter anmodning fra support, så har jeg deaktivert de fleste flows, stort sett variabler og noen tidsstyringer som går nå og problemet er like stort.
Høyrest ut som eit fornuftig steg i ein feilsøkingsprosess med problema du antyder. Lukke til!
Ja, håper det blir en ordning snart
Reknar med du har googla deg fram til denne allereie - den er iallfall eit godt utgangspunkt!
Har fått installert Node-Red. Vet du om noen eksempel flow, jeg kan legge inn, så jeg forstår gangen i det?
Et spm til, hvordan får jeg brukt dette i futurehome?
The issue with freezing hub is not related to flows. AFAIK the support suggested to disable flows as experiment but after detailed analysis of diagnostic data they concluded that it is unrelated and it might require further investigation.
Hei er begrensa med eksempel ute, men det finst eksempel her og der om du søkjer “node red” her i forumet. Sjølv brukte eg tråden her for å komma i gang:
Prøvde meg litt i sta, med guiden som ligger på supportsiden, men får ikke connected, bare står å forsøker
Har du fulgt denne guiden til punkt og prikke?
NB skjermbildene er litt annleis i ny app og du må bruka ipadressa for din smarthub
Ja jeg har det, så jeg fatter ikke hva som er feil.
Prøve litt til.
Er det meniga at det skal skje noe visuelt når jeg legger inn bruker/passord i ‘local api’
Har nå forstått at Node-Red kan gi meg masse ekstrafunsksjoner, så jeg tenker å installere på en Raspberry Pi.
Ser st den finnes i to utgaver. 4Gb og 8Gb
Trenger jeg 8 eller holder det med 4?
For integrasjon med Futurehome spelar det ingen rolle, men om du er seriøs på å bruka den i huset ditt så kjøp gjerne med ein solid casing så du kan integrera den i huset på ein fin måte. Artig å laga DIY løysingar også men ei improvisert fyrstikkøskje hjelper lite mot sølt kaffi…
Kan noen fortelle meg hvordan jeg henter en global variabel inn i NodeRed?
Kortversjonen (slik eg kan hugsa) er vel å senda den som input til ein virtual device via transform node i TP, og be Node red lytta etter meldingar på denne virtuelle devicen. Har pakka bort PC og Raspberry Pi i anledning flytting så har ikkje anledning til å gi eksempel her og no dessverre…
Fant du ut av dette? Del gjerne i denne tråden så andre brukarar får nytte av tipset - samme kor dum feilen var!
Ja, jeg fant ut av det.
Default så ligger node-red med port 1883, mens FH bruker 1884.
Den ble oversett😅
Jeg forstår i teorien hva du mener. Jeg må bruke en Action-node som virtual device, men hvilken service skal jeg velge hvis det er en bool, float, string eller int? Kanskje her transform kommer inn?