Nå begynner jeg å få opp en del greier i node-RED og ble litt glad i node-red-contrib-things som gjør at jeg kan “designe” et interface i node-RED uavhengig av hvor mine enheter ligger.
Nå kan jeg i prinsippet si i node-RED at jeg ønsker å slå panelovn av eller på ved å sende true/false til noden for panelovn, eller tallet 22 for å sette den til 22 grader. Ganske elegant.
Det er jo i teorien ikke noe i veien for å overføre alle enhetene til f.eks Home Assistant eller motsatt. Det neste prosjektet jeg kommer til å begynne på er å overføre enhetene til “Homely Alarm” til Futurehome. Det blir litt spennende å se om jeg i tillegg kan “kontrollere” noen enheter men disse alarm-enhetene er jo kun enveis så sånn sett blir det ikke noe problem med sirkulær runddans her som det ville blitt med overføring til Home Assistant (pga at du kanskje vil bruke begge systemer for å slå av/på ting).
Så enkelt er mitt system nå for å overføre termostater til node-RED hvor jeg definerer hvilke “things” jeg ønsker å ha i Node-RED
For å skru ting til 23 grader eller av så kan jeg gjøre slik;
Hensikten var egentlig å få til en form for strømkontroll på saker FH ikke klarer ut av boksen, og akkurat nå er den veldig enkel. Den skru av en og en enhet til den ligger under 5 kWh, og ser slik ut;
Her har jeg også en artig node som sender ting til tidslinjen slik at jeg vet hva node-RED holder på med.
Tenkte å dele litt kode når jeg får renvaska dette. Jeg har lyst til å flytte koden for Futurehome sin HAN til å bruke contrib-things også, akkurat nå har jeg den utenfor hvor den predikterer forbruket (fungerer rimelig greit med gjennomsnitt siste 3 min eller noe slik) samt timeforbruket.