Hva har du automatisert i dag?

Etter inspirasjon fra andre forum og @Optimus88 sin tråd tenkte jeg det kunne være gøy å ha noe tilsvarende her, men litt mer for alle ferdighetsnivå :smile:
Spørsmålet er enkelt! Hva har du automatisert i dag? Dette kan være enkle ting som én trigger og en aksjon eller mer kompliserte ting. Har du laget noen kule moduser som gjør spesielle ting, tar vi i mot det også!
Dette kan hjelpe alle her inne å få inspirasjon til ting å automatisere!

5 Likes

Flott initiativ :slight_smile:
Del gjerne hva her - men lag en egen topic for hvordan / step-by-step om folk spør etter det - og deretter link guide til posten her :slight_smile: Da er det litt lettere å holde styr på alt :slight_smile:

4 Likes

+1

Kan denne posten gjøres “pinnes” til topp av site?

1 Like

Har gjort en endring i dag da bevegelse av lys i gang mellom soverom før trigget lys. Når minstemann våknet om natten, og det var mørkt var han så redd at det var vanskelig å trøste.

Nå er lyset på fra kl.18 til kl.07.30 hver dag i home/sleep mode, og trigges av bevegelse ved away mode (tilfelle vi har andre i huset som er innom og henter noe osv)

Planen er å lage en Flow for tidsrommet utenom 18-7.30, slik at den går på ved bevegelse da, uansett modus. Skal sitte litt og dille med det i morgen. Skjønner mer og mer av thingsplex, selvom jeg enda ikke helt har forstått betydningen rundt bool/string osv helt mtp innstilling pr “kort” - og dette åpner for mer komplekse gøye automasjoner. Værste som kan skje er at det ikke fungerer ved test, og endres til det funker​:rofl::rofl:

2 Likes

Jobber med en ny automasjon som jeg ikke er fornøyd med.
Bakgrunn: Jeg bor i leilighet og har bare 35A hovedsigring og gammelt IT anlegg, så det byr på utfordringer ved mekking av en litt større middag. Løsningen er å slå av varmtvannsbereder, varmeovner/kabler.
Ønsker å automatisere det.

Jeg har laget en flow basert på totalforbruk fra HAN måler, som slår av VVB ved forbruk over 7500w, for så å slå på igjen ved mindre enn 4500w (må sikkert fintune verdier etterhvert)
Funker forsåvidt greit, men flowen går jo hver eneste gang HAN melder endring, sånn ca hvert 10sek. Så jeg syns det blir veldig mye trafikk.

Har noen noe tips til en annen trigger, som heller kunne sjekket en variabel fra HAN?

1 Like

Spennende! Gjør gjerne som @espen sier å skriv automasjonen her, men om du har flere spørsmål rundt og trenger hjelp, lag gjerne en egen post om saken og link til den her :blush:
Da kan vi holde denne posten kun til inspirasjon til automasjoner :smile:

Om du har en heavy aeotec heavy duty på vvb, og en i forkant av komfyrvakt/kontakt - hva da med hvis strømtrekk komfyr over 5åw, slå av vvb, hvis strømtrekk under 50w slå på vvb?

1 Like

@Optimus88 Forsåvidt et godt poeng du har der, og jeg har tenkt på det. Jeg har en Aeotech Heavy Duty på vei i posten som skal settes på VVB (flowen jeg har laget er kun i testmodus foreløpig).
Men siden jeg har en type komfyr med stor 20A kontakt, så har jeg vondt for å tro at noen elektrikker vil montere en smart bryter i mellom der?
Selv om det hadde løst problemet enkelt :slight_smile:

Et godt poeng @JonSlow Er det mulig å flytte en tråd og linke den hit i etterkant? Jeg regnet ikke med å få såpass respons

Kanskje @espen kan hjelpe med dette?

Heavy duty switch er jo godkjent for 40A, så bør ikke være noe problem å få en elektriker til å montere den😊

1 Like

Heatit z-relay er også godkjent for 25A mener jeg.

Og, dere har vel sette dette i automasjoner? :smiley::point_down:t2: Gjør jo det samme i en flow riktignok, men er blitt litt lettere tilgjengelig for hvermannsen :blush:

4 Likes

Man kan lage ny topic basert på en kommentar. Klikk først på link/share symbolet og deretter på “+ New Topic”

3 Likes

Jeg er elektriker, og jeg hadde gjort det :blush: Releet er godkjent for mer enn kursen er sikret med​:ok_hand:

1 Like

Jeg har både frisklufttilførsel i vedovnen, ventil inn i rommet ovnen står i, men likevel slår den hersens røyken inn i stua :roll_eyes::nauseated_face:
Så her må det noe elektromagi til :grin:

Jeg har ikke gjort det enda, men har en idé om noe i denne duren:
Signal ved åpning fra dørhåndtaket på ovnen, aktiverer draftboosteren/røyksugeren på pipa i 20min OG kutter strømmen til kjøkkenventilatoren sålenge døren er ulåst.

Det burde kunne hjelpe litt. :sunglasses:

3 Likes

Har holdt på med HomeSeer i et år eller så. Men vurderer å bytte til Futurehome, siden jeg er litt lei av all putlingen i HomeSeer. Kjøpte ny Futurehome-hub på Elkjøp i går, og begynte i dag å flytte over noen av komponentene. Så min automatisering i dag var at jeg inkluderte bevegelsessensoren og dimmeren til spotlightene på badet. Og hey presto, automatiseringen for spotlightene kom uten at jeg trengte å løfte en finger! :smiley:

Ser frem til å få lagt inn Thingsplex og lage litt mer fancy automatiseringer, bare de får ordnet så det går an å legge inn apper i FH igjen. :slight_smile:

3 Likes

I dag har jeg fått lagt inn fem HeatIt Z-trm2fx termostater og noen Fibaro single switcher! Systemet begynner å ta form etter hvert :sweat_smile:

2 Likes

Gjorde meg selv en tjeneste i dag. Sluttet å tukle med thingsplex for modusbryter, slettet automasjonen helt, gikk bort til min parrede enkanal 4-knapp namron, og lagde en scene for hvert knappetrykk (gå inn på automasjon, velg scene, trykk knapp du ønsker, og “string nr” popper opp - valgte så at scene skulle trigge modus, foruten når den modusen var satt allerede. Og voila. Modusbryter.

Skal kjøpe et par flere, for å trigge scener og ventilasjon i boligen fra flere steder😁

5 Likes

Satt opp 2 ikea plugger med astrour funksjon i huset, til frøkna sine plantelys (kommer flere plugger i bruk straks) slik at jeg slipper å se for mye på det kaldhvite lyset, samtidig som oasen (105 grønne planter and counting) får sine 12+timer med dette😅 orket bare ikke gå rundt i huset med disse på 24t i døgnet da hun aldri gikk for å slå det av selv.
Vurderer også videre om en automatisering heller skulle vært “ved bevegelse ikke oppdaget” slik at de aldri er på når jeg er i nærheten :rofl: :clown_face:

De er virkelig grell lysfarge på…

6 Likes

Ikke direkte automatisert - men har i den siste tiden flyttet programmer o.l som kjørte på Raspberry pi over på en Intel NUC med proxmox som OS. Med det OS’et kan man virtualisere flere virtuelle maskiner eller containere. Du setter opp en ny virtuell maskin eller container på få minutter fra nettleseren.

Har også i samme forbindelse byttet ut alt nettverksutstyr og gått over til Unifi (hvor controller software kjøres i en container på NUC’en). Med Unifi kan man enkelt lage flere nettverk (f.eks et eget til IoT utstyr), og sette opp brannmur regler for å sikre seg mot eventuelle svakheter i IoT enheter mot angrep på annet utstyr på samme nettverk.

Har også kjørende en container med PiHole (som gjør hele nettverket reklamefritt :star_struck:).
Pro tip: Sett opp VPN til hjemmenettverket ditt, så har man reklamefritt nett selv når en ikke er hjemme.
Når man er tilkoblet VPN har man også tilgang til enhetene på nettverket sitt - slik at tilgang til thingsplex, nodeRED osv er en lek selv om man ikke er hjemme.

4 Likes