Seksjonering av bolig

Er det noen måte å seksjonere en bolig på? Altså hoveddel og utleiehybel? Slik at moduser ikke påvirker den andre boenhet men at hybelens vvb og varmekabler kan automatiseres på spotspris og effekt.

1 Like

Hei! Kort svar er nei.
Men du kan endre modus for å ikke inkludere styring av hybels lyser. Og du kan skap en automasjon som styrer hele husets oppvarming og vvb.

1 Like

Eller du kan oppretta to separate “husholdningar” med kvar sin hub… Appen støttar fleire husholdningar og det er enkelt å switcha mellom.

Hvordan blir med 2 smarthuber i en bolig med bare 1 han sensor/måler?

HAN sensor er kun mulig å knytta opp mot ein hub om gongen (Tibber derimot er kanskje eit alternativ om du verkeleg treng knytta opp mot begge), men det du verkeleg bør spørra deg er kor mange effektbaserte automasjonar er det egentlig aktuelt å ha i hybelen? Spotprisautomasjon skulle ikkje forutsetja HAN sensor for å fungera, såvidt eg veit…

De 4 modusene hjemme,sove,borte … gjør 2 ting.

  1. de setter en global variabel som angir modus du er i
  2. de setter de verdier du angir for hver modus , som AV, IGNORER, PÅ .

Om du lar alle valg under modus være ignorer , og så lager shortcuts for de ulike sonene du har , kan du ut fra sone og tilleggsinformasjon fyre handlinger .

Jeg ville startet en rutine (Time Trigger) Hvert 5 minutt , som så basert på status : home/sleep , Hybel bebodd /Hybel tom , hadde aktivert ulike actions …

1 Like

Om tråden var i kategorien Thingsplex / Advanced flows så hadde eg fortsatt ikkje skjønt kor du vil hen med dette, men iom at den er posta i kategorien General tippar eg @ChristianDahl ynskjer eit relativt enkelt oppsett som er forståeleg for evt hybelbuarar og kan setjast opp direkte i appen :sweat_smile:

Ein annan grunn til å gå til innkjøp av separat hub for hybelen er å gi den/dei som bur i hybelen kontroll over eigen bolig og privatliv, og samtidig gjera det enkelt for vedkomande å spara straum. @ChristianDahl spesifiserer ikkje her om forespørselen gjeld nær familie eller andre, men på generelt grunnlag vil nok mange utleigarar ha lett for å havna i ei juridisk og moralsk gråsone med dagens incentiv for strømsparing og med alle muligheiter teknologien gir.

Enig i mye av det du sier. Men uten egen han / egen måler for hybel , hjelper det lite med 2 hubs?

kanskje greit å presisera at eg jobbar verken for futurehome eller tibber og har ingen interesse av å pusha smarte dingsar, sjølv om det kanskje framstår slik her :rofl: Men kobla opp mot Tibber Pulse (via WiFi kommunikasjon og Tibber integrasjon i Playgrounds) kan det altså vera eit alternativ.

RETTELSE: Tibber er ikkje støtta for effektbasert automasjon så per i dag er ikkje det eit alternativ likevel uten å programmera ein flow i thingsplex. Her er det berre å legga seg flat. Eg beklager.

Ignorere en enhet i modus, er det å fjerne den blå haken? Da vil ikkje denne termostaten forandres?

1 Like

Akkurat for øyeblikket bor det kun familie i huset. Jeg bor i hybelen. Men det kommer ikke til å være slik for alltid. Det er bare en strømmåler i boligen. Det beste hadde vært om disse 2 boenhetene kunne styres hver for seg, men samarbeide om energi og effekt styring.

Regner meg selv som en fersking iht smartstyring og smarthubber. Vært elektriker i snart 20 år, men for oss er dette nytt. Litt av grunnen til at eg nå har installert dette hjemme er for å prøve/feile/lære. Så noen dumme spørsmål vil nok komme.

1 Like

Den blå knappen kan være …

AV — IKKE_BRY_DEG ---- PÅ

Når du setter moduser ser du en liten prikk i de rom som har enheter som settes av eller på , og om ett rom bare har " IKKE_BRY_DEG" enheter , så er det ikke prikk i de .

Jeg har lokal vegg kontroll på HUE for lys på Hybel .
Så er det termostater på bad og soveromsgulv.
På stue to ovner , med lokal termostat , men med Zigbee av på i veggen .
Smart stikk kontakter.

Hver kveld 2400 setter jeg de to ovnene til av , og demper lys. Setter termostater til natt temperatur. 0300 setter jeg bad på , og av 0700 . Alt dette kan du gjøre i appen.

Om hybelboer vil ha det varmere : Kan trykke på smart plugg på ovner. Kan sette opp termostat.

Nattsenking kommer , og om beboer drar rett på jobb/skole står hybel på natt senk, helt til beboer kommer tilbake. Jeg inkluderer gratis ved, så det tar bare kort tid å få det varmt.

2 Likes

Heilt einig, det er fort gjort å gå seg vill i kaoset av muligheiter - når det gjeld hurtigvirkande elektriske varmekjelder (varmekablar, panelovnar etc) er nok enkel og forutsigbar tidsstyring det grepet som gir mest utslag på siste linje av fakturaen frå strømselskapet. Dernest moduser (feriemodus ved fråvær lenger enn 1-2 døgn), og til slutt spotpris og effektbasert automasjon for å unngå dei verste pristoppane og unødvendig effekttariff (avhengig av strømavtale og øvrig forbruk).

1 Like

Vår hybel har ikke egen vv tank. Felles vv tank lades etter pris og tid. Bad på hybel brukes som varme magasin om natten. Vår hybel ligger i kjeller, så det meste av varnetap , varmer hus.

1 Like

Testet ut det med av-ignorere-på i modus, skjønte det nå.

Har nå 2 snarveier som er hybel hjemme og hybel borte. Disse kjører opp og ned temperatur på 3 respektive termostater. (Disse er markert som ignorer i hjemme, borte, søvn og ferie)

Har og en automasjon på spotpris på samme termostater som sier senk temp ved 10% over gjennomsnitt. Må her velge i hvilket modus. (Hjem,borte,søvn,ferie) Termostatene det gjelder er ikkje tilknyttet nokon dei. Vil denne automasjon aldri slå inn? Vil den i tilfelle overstyre det som snarveien har satt den til?

Termostatene er FH smart termostat, det ser ut som den endrer mode til heat/manuell når snarveien blir aktivert.

Siste ordre gjelder.

I modus kan du ignorere , men om du sier av eller på i en shortcut… ja da går de av eller på , og blir der til ny ordre kommer .

Derfor jeg utelater "komforkilder i mine automasjoner, og bare slår de av med jevne mellomrom.

AI ser for meg mer ut som når du har den strømsparende danske slektningen på besøk… du må gå rundt og rundt og skru på … han skrur av …

Slik jeg forstår det ønsker du å justere ned temperaturen (i hybel) ved pris 10% over snittet. I opprettelsen av automasjoner er modusene kun et kriterium for å kjøre automasjonen. Så om prisen bikker 10% over dagens snitt og boligen er i hjemme-modus, kjør handlingen du ønsker (dette kan også være snarveiene som du opprettet for hybel).
Her spiller det ingen rolle hvilke enheter du har i modusen, om de er av eller på. Det som betyr noe er hvilken modus som er aktiv.

Det jeg ville gjort her er å helle litt mer mot komfort enn besparelse når det kommer til hybelen. Grunnen er at modusene som vil være kriteriet her gjelder for boligen, ikke hybelen. Det er dumt at det skal bli kaldt i hybelen fordi “hovedbeboer” er bortreist.

1 Like