SG Junistar Gyro downlight og Heatit Z-Dim flimring

Jeg har problemer med at SG downlights flimrer. Jeg har hatt kontakt med Heatit support uten at jeg ble så veldig mye klokere. Heatit Z-dim reklamen sier flimmer fri så dette er litt skuffende.
Etter det jeg forstår kan maks dimme nivå påvirke dette. Jeg har derfor eksperimentert litt med parameter 3 (max dim level) og 7 (switch on level). Foreløpig kan det virke som parameter 7 påvirker dette vesentlig. Jeg har foreløpig gått tilbake til default på para 3 (85%). Øvrige på default.
Verdier over 80 (%) (default er 0 - husker nivå) på para 7 gir ofte flimring. Testet alle verdier ned 81. 81 gav flimring hver gang jeg slo på. På 80 gav det seg, men skjer en sjelden gang fortsatt.

Jeg har etter å ha konferert med elektriker skjønt at det ikke er uvanlig at man får flimmer situasjoner hvis man dimmer til maks også med andre dimmere.

Heatit skriver følgende her (Heatit z-dim: “NB! DIMMING
Lighting management may be challenging, and we recommend checking the compatibility of different light sources/bulbs before installation.”

Jeg har stilt spørsmål til Heatit support angående dette, men det finnes ingen oversikt over kompatible lyskilder ifølge den personen jeg har hatt kontakt med hos Heatit support.

Er det andre som har gjort seg erfaringer med denne kombinasjonen eller har tilsvarende problemer med Z-Dim?

Jeg har samme kombinasjon hos meg, men ingen flimring som jeg har merket.
Det eneste jeg reagerte på var litt “hakkete” dimming når jeg kom ned mot laveste nivå, men det var mest etter jeg satte ned minimumsnivå til 3-5%.

Kan jeg spørre om hvilke parametre du har endret fra default og til hva?

Det er vel parameter 2? Dette er minimum dimmenivå. Jeg tror dette er 25% default, men jeg satte det ned til 5% på soverommet og 10% noen andre plasser.

OBS! Du kan ha SG downlights slik som JonSlow, men helt andre drivere/årgang. Dette har blitt endret og forbedret oppigjennom. En endring SG selv gjorde med sin LEDDIM 400 for å få vekk flimring når de slo på lysene, var å øke tennspenningen. Det kan virke for meg som at det er det du regulerer med parameter 7. Jeg anbefaler derfor denne å stå default. Jeg ville regulert minimumsnivå som nevnt - men om du f.eks har flere soner styrt av samme dimmer -men med forskjellige SG produkter, kan dette også være en årsak til flimmer. Det kan også være en dårlig batch med drivere - har skiftet enkelte ganger på jobb, på garanti for SG.

Jeg ville pillet ned en downlight, tatt bilde av driver, og snakket med SG support, om det ikke forbedrer seg -evt skifte til en standard led dimmer, og se om problemet blir borte - da er det Heatit som er kilden til flimmeret.

Alt er i utgangspunktet nytt, dvs. installert i fjor høst. 3 til 4 downlights per Z-dim (vaskerom, 2 x bad, gang etc.).
Takk for flere gode tips. Skal definitivt prøve en annen dimmer på et av rommene for sammenligning.
Min elektriker har installert tilsvarende hos en annen kunde etter jul og har samme problem med flimmer der.
Parameter 7 har verdien 0 som default, dvs. at den husker dim nivå. Hvordan tenker du at default kan hjelpe (ingenting skal riktignok være uprøvd)?

Leste litt hurtig - trodde du hadde satt verdi 0, som at den starter på 0v - tennspenning er ofte nøkkelen på SG downlights.

Hvis det har skjedd med en annen, som muligens da ikke har heatit dimmer, kan det tenkes at det er en “bad batch”.

SG sine eco dim blinker iallefall når de når topp, som en feature, 3 eller 4 blink, fordi det viser “max verdi” - dette kan ordnes ved hjelp av “programmering” av spottene ved å følge instruksjon vedlagt i downlight infoen. Når de er programmert blinker de ikke lenger.

Men noen batch med SG, spesielt når de nettopp har sluppet en ny variant, er kjent for barnefeil. Heldigvis har de god garantiordning når elektriker ringer de direkte - der elektriker blir kompensert for skift av deler, i form av tilsendt avskrevet materiell som “sår på plasteret”.