Smart Plug for utendørs bruk

Jeg har noen utelys som henger under tak som jeg kunne tenke meg å få styrt fra appen.
Disse står i et dobbelt stikk sammen med en terrassevarmer. Jeg ønsker ikke at alt går på samtidig.
Et alternativ er vel Fibaro Dobbel Switch kanskje? Men jeg var i første omgang på jakt etter en type Wall Plug som tåler å stå ute. Siden det er under tak vil det jo ikke regne på den, men det kan vel være fare for fukt uansett.
Noen gode tips her? :slight_smile:

Vurderer denne selv:
https://www.kjell.com/no/produkter/smarte-hjem/fjernstrombryter/fjernstrombryter-for-utendorsbryter/popp-utendorsbryter-z-wave-p51352

Aha! Det var ikke verre altså.
Den var noe større og mer klompete enn jeg hadde ønsket. Jeg antar det anbefaler høyere IP klasse enn 20 så lenge man er utenførs uansett om det er under tak eller ikke, men kanskje om det finnes noe i IP23 området.

Har desverre ikke funnet noe annet jeg heller. Alternativet kan vel være som du sier, en single/double switch inni en ip44 koblingsboks f.eks.
Tror nok det bør være høyere enn ip20 uansett tak eller ikke. Er vel ikke godkjent med ip20 på baderom heller, selv om det ikke er montert i dusjen :laughing:

Sant nok. En Fibaro Switch er vel både billigere og syns ikke, og så lenge den er inne i en uteboks, eller inne i uteboden i mitt tilfelle, så er vel det veldig innafor :blush:
Edit: Problemet med Fibaro i mitt tilfelle er at en Double bare tåler 10A og jeg har terrassevarmer og lys fra samme stikk :stuck_out_tongue: Det blir vel verre!

Hvor mange watt er terrassevarmeren på da? Kan jo evt. bruke to single switch. Må vel uansett ha to stikkontakter for å få terrassevarmer og lys på separat styring

Den er på 2kW så den er over da en kanal på en Double Switch tar 6,5A.
En Single Switch tar vel bare 8A, så det blir vel for lite det også :thinking:

Du kan prøve Osram outdoor + plug som er zigbee.

Hvilken type lampe har du? Om det er plass i lampehuset, kan du jo koble inn fibaro switch der med kobleplinten i lampen? Så står den i stikk og får fast strøm slik - og terrassevarmer er uberørt?

Jeg har selv en ikea plugg som styrer en lyslenke på terrassen, men stikket er helt oppunder taket, og en kiste bygger så ut 1,2m. Så har risikovurdert det slik etter et år med sjekk at det aldri blir fukt der. Selv i storm med sideveis regn.

Elektriker

Det er bare en lavspent lyslenke som du snakker om, så pillen må være i stikket evt.
MEN når du nevner det så er også stikket her helt oppunder taket med et par meter tak over den korteste veien. Så hvis en elektriker har vurdert at en innendørs plugg er ok her, tror jeg at jeg kan prøve det samme :sweat_smile:
Legger ved bilde, så kan du se selv :blush:

Den pluggen der vil aldri bli utsatt for sprut/regn så hadde nok ikke vært et problem å sette en innendørs plugg her, slik jeg ser det :slight_smile: slike type overbygg som dette har ikke alltid ip44 stikkontakter engang :blush:

1 Like

Da tar jeg en kalkulert risiko på det :stuck_out_tongue_winking_eye: Takk for hjelpen!

1 Like

Null problem :blush:

Bare for å ha påpekt det, så kan en fint ha IP20 på bad, sålenge en er utenfor våtromsone 0-2, eller er i sone 3/øvrig område :wink: https://www.lightup.no/pages/vatromssoner-pa-bad

1 Like