Sonos & Bose integration

Nå er Sonos og Bose adaptere på plass i Playgrounds! :tada: :loud_sound:
Design for mediakontroll er ikke helt klart enda, men ved hjelp av Thingsplex kan man sette opp automasjoner :grinning:

Sonos:
Last ned og installer appen i playgrounds
Logg inn med Sonos brukernavn og passord, og autentisere Futurehome
Velg ønskede husstander i «advanced setup».
Lag flow til dine behov (se supportartikkel for eksempel)

Bose:
Last ned og installer appen i playgrounds
Velg ønskede høyttalere i instillingene
Lag flow til dine behov (se supportartikkel for eksempel)

5 Likes

Jeg har ikke fyrt opp TP for å teste selv enda, men leser jeg rett hvis det “kun” er mulighet for å starte siste spilte sang per nå?
Man kan ikke kalle på favoritt sang, spilleliste eller radio-stasjon med denne integrasjonen?

Det er riktig. Legg inn et forslag på http://feedback.futurehome.io om støtte for de funksjonene, så får vi en oversikt over hvor mange som ønsker dette :slight_smile:

1 Like

Done!
https://feedback.futurehome.io/feature-requests/p/access-to-music-content-trough-sonos-app

Si gjerne ifra om det bør omformuleres eller evt gjør det selv hvis dere vil!

3 Likes

Hei, ser av loggen at kvar Sonos eining er inne og rapporterer status ca kvart 15 sekund. Er det eit bevisst valg frå Futurehome si side? (Er bekymra for at det “stel” båndbredde og cpu, og forsinkar responsen når eg feks skal slå på lyset…) Men i og med at det ikkje går på z-wave nettverket er det kanskje ikkje noko problem?

Hei hvilken versjon har du av sonos integrasjonen?
Er ikonet i playgrounds blått betyr det at oppdatering er tilgjengelig. Det skal da være fikset slik at det kun sendes melding om det er endring fra sist. Ved å lytte på radio så sendes metadata hver 15 sek, da tekst o.l endrer seg

Hei og takk for svar. No har eg prøvd å sletta køen fullstendig på alle høgtalarar - nokre av meldingane forsvinn, men det kjem fortsatt volume reports kvart 15 sekund. Dessuten virkar det som det kjem playback reports frå spotify trass i at avspelinga er satt på pause.

Det ser ut til å vera siste versjon (0.1.9).

Hei Jon! Kan du prøve å logge ut av sonos integrasjonen og slette appen fra playgrounds, også installere på nytt? Om det ikke fungerer kan du sende meg en melding så skal jeg se på det.

1 Like

Har også problem med Sonos integrasjonen. Får ikke lengre mulighet til å gå inn i innstillinger i appen. Den er lastet ned og kan startes, men helt umulig å komme inn i innstillingene. Tidligere var jeg logget inn, men fikk ikke styrt den( reagerte ikke) verken med bryter eller sensor som trigger. Har avinstallert flere ganger og restartet hub uten hell.

Jon:
Jeg har nettopp funnet ut hva problemet er, og skal få lagd en fix på det iløpet av helgen eller tidlig neste uke. Du har rett som du sier at det ikke vil forsinke z-wave nettverket, men er fremdeles ikke optimalt med så mange unødvendige reports. Jeg oppdaterer her når fix er klart!

Hans Terje:
Jeg sender det en melding så løser vi det!

1 Like

Supert! Eg har også eit anna problem i samme gate som @hth - hjå meg utartar det seg på den måten at appen synes å logga seg ut, typisk i løpet av natta. På morgonen virkar iallfall ikkje sonos integrasjonen i flowen som slår på sonosen på badet ved bevegelse - men eg har ingen problem med å logga inn med sonosbrukaren min på nytt og då virkar flowen igjen (heilt til neste morgon)

Det har vært en issue at brukere blir logget ut en gang i døgnet ja.
Nå ligger det ute en ny versjon 0.1.10 som skal ha løst dette problemet, samt at rapporter kun skal sendes ved endringer! Klikk på det blåe ikonet i Sonos i playgrounds, så skal resten ordne seg selv.

2 Likes

Hos meg er det kun en av sonos høyttalerne som dukker opp i message stream. Hvis jeg lytter på 2 stk, og prøver å sende cmd.volume.set, int, 30 til den, så endres lyden til 30% på begge høyttalerne. Er det sånn det er pr d.d, eller skal det gå an å styre de individuelt?
Ønsker at den på kjøkkenet skal starte å spille musikk ved bevegelse på morgenen, men sånn det er nå, så starter musikken på de høyttalerne som sist spilte i gruppe

Hei @lgrubbmo er det kun når høgtalarane er gruppert du får meldingane på denne måten? I såfall vil eg tenkja det er innafor… (om du kun ynskjer å “kalibrera” volumet på høgtalarane slik at dei spelar på ca samme opplevd volum så er ein mulig workaround for deg å ulikt maxvolum på kvar høgtalar i Sonos-appen)
Gruppering og degruppering av høgtalarar er for øvrig også på toppen av mi ynskjeliste for vidare utvikling av sonos integrasjonen :slightly_smiling_face:

Det stemmer at det er kun når de er gruppert at bare en av dem sender meldinger ja, og det ser jeg ikke på som noe problem. Det jeg savner mest er å kunne starte avspilling kun på kjøkkenet ved bevegelse på morgenen, uten å måtte “degruppere” via sonos appen kvelden før

2 Likes