Strømkontroll og elbil lader Zaptec overstyre 12 billigste og dyreste timer

Hei

Har nettopp fått FH installert og alt fungere relative greit. nydelig å se at den greier å holde seg under 10kw i timen.

men en ting som irritere meg. når jeg lader Teslaen min på zaptec. så fungere den utmerket om natta. lader så my den kan opp til 9 kw og slår seg av om det kommer noe annet å bruker strøm. men etter at kl blir rundt 07:00 så stopper den. da starter den ikke igjen før de neste 12 dyreste timene er over. dette passer veldig dårlig om jeg skal på langtur rundt kl 14:00 samme dag. og noen ganger så er de 12 dyreste timene kun 0.20 øre dyrere som makes no sens å kunne lade i de timene. skjønner at å lade på 3 kr ikke er lønnsomt ^^

enetse måte for meg å få til å lade videre sånn at jeg kan ha så mye batteri som jeg trenger på teslaen. så må jeg deativere strømkontroll. dette er sikkelig dumt for meg. fordi da må jeg stroppe ladere selv når den når 9kw om timene.

Kunne vi ha fått en over rid knapp på laderen som lar ladere lade selv om strømprisen er høy men forsatt holder seg under angitt 9 kw om timen?

dette hadde vært helt supert. kan gjerne legge inn en % over gennomsnitt på strømpris og gjerne en timere også. så slår den seg av når antall timer er gitt. og gåt tilbake til normalen.

da jeg ringte med support fikk jeg beskjed om at eneste utvei per dags dato er å fjerne laderen fra strømkontroll og legge den inn i automasjon. men da har jeg veldig dårlig kontroll over max 9kw i timen som jeg har satt.

håper dere kanskje får til dette i appen. sikkert mange andre som også hadde syns dette hadde vært greit å ha :slight_smile:

3 Likes

Samme har jeg også etterlyst tidligere, altså at tid for lading frikobles fra de 12 timene, slik at lading kan gå når som helst, men at fh fremdeles passer på trinnet i nettleia :+1:

2 Likes

Fint det er flere som tenker at dette må til! :slight_smile:

Litt frustrerende når jeg satt teslaen på lading i går kveld på 24% og våkner på morgenen kl 10:00 og bilen kun har lader til 42% la ved bilde. Som du ser så kutter den ladinga tidlig. Og fordi jeg har swimspa og massasjebad som også varmer om natta. Så trenger jeg at billaderen forsetter å lade selv om strømprisen er 0.40 øre høyere

Nå må jeg inn å fjerne laderen fra strømkontroll og lade manuelt og passe på at jeg ikke går over 9kw. Håper dere kan fikse dette! :slight_smile:

Hei!
Vi jobber med forbedringer på dette punktet. Jeg tør ikke å si noe spesifikt om funksjonen eller når det skal slippes, men det er mye som er tegnet og delvis utviklet. :smiley:

3 Likes

Hiver meg på denne. Det er problematisk at billadingen avsluttes uten at man forstår hvorfor.

Greit at den skal holde forbruket nede på timebasis, men ladingen stopper jo helt, selv om det ikke brukes annen strøm - og det er nada informasjon tilgjengelig om hvofor dette skjer? Handler det om strømprisen? Man må jo i det minste kunne angi når man skal bruke bilen (og forventer at den er klar)

Finnes det noen dokumentasjon på algoritmen FH bruker for å styre billadingen?

1 Like

Ser at det har kommet en ny indikator i appen etter siste oppdatering. Betyr stoppeklokka at lading vil starte om ca 4t?

Det er hvor lenge kabel har vært plugget inn i bilen.

Om det er en av de 12 billigste timene er det to andre faktorer som spiller inn - effektgrense og lastbalansering.

Effektgrense vil skru av apparatene i 10 minutter om gangen - helt av ellers helt på.

Lastbalansering er i cirka 1 kw trinn - kan vare helt av, men ikke så ofte hos meg.

Vær oppmerksom at 12/12 er sann cirka. Jeg tror det er basert på gjennomsnitt dagspris - under ellers over det.

Så, bilen vil lade de 12 billigste timene innenfor hvert døgn, eller fra du plugger inn bilen?

Den har hvertfall ikke ladet 12 timer siste døgn, bilen har vært plugget inn mesteparten av tiden.

Innenfor døgn.

Om man vil «override» kan man gå inn i strømkontroll og skru av strømkontrol for laderen. Da tilbake på for vanlig bruk.

Det er jo også en “play” knapp inne på laderen i FH. Ville tro at denne overstyrte smartladingen, men nei. Den lader kanskje i 1 minutt før strømmen skrus av…

For ordens skyld, den ladet bare opp til 58% i natt. Er umulig å forholde seg til løsningen slik den fungerer nå.

PS, har også en høiax smartbereder, men “apparater” dukker ikke opp i listen, så umulig å vite strømforbruket til berederen :unamused:

1 Like

For ordens skyld, her er strømprisen for i dag. Det er i det minste en korrelasjon mellom pris og når den har ladet.

Ja - Play knappen fungerer ikke som override, men jeg tror de jobber på en bedre løsning.

Når prisen er jevn det fungerer bra, men når de svinger det er problematisk.

Inntil man er fornøyd med funksjonen, så kan man eventuelt slå av StrømKontroll på elbil-laderen, og heller bruke funksjonen som er integrert i f eks Zaptec (Eco Mode som kobles mot strømprisene), Tesla (Tidsplan - Lading ved lavt strømforbruk, her definerer man kun en sluttid) eller lignende på noen andre ladestasjoner/apper/bilmerker.
Forutsetter såklart at man har noe som støtter slikt.
Og jeg vet heller ikke hvor gode de funksjonene er, da jeg ikke har prøvd dem :sweat_smile:

Her bilde fra min Zaptec Go og fra Tesla-appen.



Problemet. Er at med å deaktivere laderen fra strømkontroll. Da stopper den ikke om den overstige samlet 9kw i timen. Poenget var å utnytte det sånn at jeg sparer ca 300kr+ i månden, hver gang jeg tar den av så ender jeg med høye peak i timen og da blir nettleia dyrer

3 Likes

Etter å ha kjørt en oppdatering nå begynte endelig Høiax forbruket å vises. Poenget mitt er jo også å stoppe peak strømtrekk. Foe billaderen skulle jeg gjerne ha kunnet deaktivert lading basert på lave priser.

Ja, med de kostnader det er sikkert billigere å beholde den i strømkontrol.

Selv er min strategi vanligvis å la den kjøre selv at jeg kommer ikke opp til 100%. Men selvsagt er avhengig om hvor langt jeg må kjøre neste dag…… Men jeg tror jeg må lade litt oftere noen uker.

Det er etterspørre å kunne velge bort deler av strømkontrol, men det er sikkert en stund.

Men - man kan gjør bare deler i Thingsplex, men det er en del å sette seg inn i.