Strømlogg. Feil kWh i graf og HAN sensor

Er det andre som får feil avlesning i kWh på venstre side i grafen? Virker som om det er en form for forskyvning her. Ligger aldri over 10kWh ifølge Lnett, men avlesning i grafen viser til tider opp mot 4kWh mer. Se bildevedlegg. Virker som om tallene på venstre side i graf burde vært “dratt” lengre opp. Totalt forbruk i kWh per dag er korrekte.

Går det ann å flytte komma under avlest i1 og u1 på HANsensoren. Her vises avleste verdier med 10 gangen. KWh er OK.

Hei,
Jeg har samme problem. Import med Tibber Pulse. Når jeg ser påreal time verdiene som FH app rapporterer ser alt riktig ut, men statestikken på timesbasis på denne grafen er feil.



Fant du it av dette?
Ole
Her er

Ser ut til at feil visning oppstår når timeforbruk går over 6 KWh en eller flere ganger i løpet av en dag. Har sett på de dager hvor timeforbruk har vært under 6 kWh så er grafen riktig i forhold til verdiene på venstre side.

Har samme problem også, det skjer veldig ofte.

Jeg byttet fra Tibber Pulse til FH Han sensor og opplever spinnville verdier. Hopper fra 40kW+ og ned til det som (kanskje?) er reelt…

Dette fører til at Futurehome varsler om at effekt er over grenseverdiene og at automasjoner trigges basert på feil data?

Jeg får også litt “rare” grafer…
Ble slik etter at jeg byttet fra EVA han-adapter til FHs eget adapter.

Hei folkens!
Jeg ser det er litt forskjellige problemer i denne tråden, men for å begynne med de første kommentarene.
Skalaen på venstresiden av grafen har hatt en visningsfeil, som gjør at når den stiger over X kWh strekker skalaen mer enn den skal. Dette gir et feil inntrykk av hvor mye strøm som er brukt.
Denne feilen skal ha blitt rettet i den siste oppdateringen av appen, som kom på mandag forrige uke.

Nummer 2 er rare verdier fra Futurehome HAN-sensor. Her jobbes det på spreng med å fikse disse. Det vil i løpet av måneden komme en større OTA oppdatering til disse. Testene våre lover godt.

Hei.

Må app oppdateres manuelt?

Ifølge Google Play, så er appen oppdatert 7.desember.

image002.jpg

De mener nok oppdatering i selve appen.

  1. Trykk på fastnøkkelsymbol nederst til høyre.
  2. Velg husholdningsikon øverste linje til høyre.
  3. Velg HUBinnstillinger.
  4. Velg oppdater som er øverst.

Hei. Jeg får ikke lenger data fra HAN sensoren(gen 2).


Den er restartet, slettet og lagt til på nytt flere ganger, men siden 2. januar har det vært dødt. Dermed fungerer verken Strømkontroll eller strømoversikten.
Har tidligere hatt problemene som er beskrevet over, men det løste seg etter en oppdatering i høst. Dette virker annerledes. Noen andre som har liknende problem og sitter på en løsning?

Hei @Paul!
Tidligere denne uken kom det oppdatering til både app og HAN-sensoren. Oppdater appen din først og deretter huben, som @H.Nilsen beskrev over.
Sjekk gjerne ut denne artikkelen, med avsnitt “Oppdatering av sensoren”: https://support.futurehome.no/hc/no/articles/6549382163613-Futurehome-HAN-sensor

Hei. Jeg har oppdatert både app og hub og slettet og lagt til på nytt, men det hjelper ikke. Det virker på meg som det er problemer mellom HAN sensoren og AMS måleren. Signalet er ok, men det kommer ingen data til huben. Strømkontroll-tjenesten melder at jeg ikke har HAN-måler. Se bilder fra appen.


Hei

Opplever akkurat det samme som Paul (ingen data) dette skjedde etter at jeg oppdaterte appen i går morges. Har prøvd det samme som han har gjort: slette, legge til, resette sensoren ect…
Han-sensoren rapporterte forbruk en liten stund (ca kl 1855 i går) og så var det stille igjen.

@Rebel-Rider @Paul
Er det ein felles faktor her? For eksempel type AMS målar?

Har en Aidon 6525 med HAN port ved siden av måleren.
En artig detalj jeg la merke til. HAN-sensoren har tydeligvis oppdatert seg selv, for under “services” så er det dukket opp “ota”. Det var ikke der da jeg satte opp HAN-sensoren 9 jan, men hendelsesloggen i appen sier ingenting om at den har oppdatert firmware på sensoren?

@Rebel-Rider Ja ser ut som om OTA kom som ei ny teneste for FH HAN både Gen1 og Gen2. Men trur ikkje det betyr nødvendigvis at firmware på sensoren har blitt oppdatert?

@Anders Ser i Thingsplex at det er referert til eit Software versjonsnummer på sensor (utklipp ref til gen1). Refererer dette til Firmware? Og i så tilfelle kva er siste oppdatert versjonsnummer for hhv gen1 og gen2 sensor?

Har oppgradert både app og hub, og det har medført at verdier fra HAN-sensor viser nå 10 ganger høyere verdier enn faktisk forbruk, dvs oppgraderingen har introdusert feil som jeg ikke hadde før oppgraderingen! u1/u2/u3 verdier fra sensor viser også 2300-2340 V, så også her er det 10-gangern i forhold til normale verdier.

Ingen tegn i tidslinjen til noe OTA oppdatering av HAN-sensor, selv nå over 24 timer etter oppgradering av hub - når kan man egentlig forvente at den skal starte eller i det minste rapportere feil?


En oppdatering på saken: Gjorde en større oppgradering av serverskapet i går, så Smarthuben var strømløs en god stund mens jeg holdte på.
Da jeg var ferdig og koblet til smarthuben igjen (ca kl 22:00) kom der data fra HAN sensoren (btw sensoren har ikke vært rørt siden 20 feb)
Får tilsynelatende korrekte målinger og den har nå levert målinger i 24 timer uten feil.
Hendelsesloggen sier fremdeles ingenting… :confused:


@oykleppe OTA-oppdateringen gjelder for gen. 2, ikke 1.
Versjonen som blir installert i OTAen er 4.0.7.

@asorensen Jeg har sett at HAN-sensoren har trengt litt tid på seg. Om du fortsatt har problemer ville jeg tatt kontakt med supporten vår (23506847) for å finne feilen.

Etter å ha fjernet og inkludrert HAN-sensor på nytt så ser måleverdiene normale ut igjen. OTA oppdatering starter også men feiler gang på gang etter å ha holdt på en halvannen times tid.

Hvordan ser man i appen hvilken versjon av OTAen som er installert? Står bare “ota” i services på sensoren og ikke noe versjonsnummer…

1 Like