Styre varmekabler basert på termostat og spotpris

Hei,

Er ny på FH og har begynt å kikke på avanserte flyter. Jeg har laget noen flows som setter temp på varmekabler basert på tid på døgnet. De er laget i appen og fungerer fint.

Det jeg kunne tenke meg å få til er å la tid styre varmekablene som i dag, men dersom spotpris er høy, så ønsker jeg ikke å skru på varmekablene. Noen som har gjort lignende, eller har forslag til hvordan dette kan løses?

Steinar

1 Like

Fant en sånn halvveis løsning på dette selv…
Jeg bruker flow-en for VVB og når denne kjører (5% høyere enn gjennomsnitt spotpris) så setter jeg en global variabel som sier om prisen er “normal” eller “høy”. Disse globale verdiene leser jeg så inn når jeg skal skru varmekabler på, slik at de bare skrues på dersom prisen er “normal”.

Ikke helt den løsningen jeg var på jakt etter, men får grave mer siden… Ideelt sett kunne jeg tenkt meg:

  • Skru opp temp på varmekabel basert på tid
  • Kjøre en “spotpris-flow” som sjekker prisen. Skrur av dersom prisen er høy og så evt skrur varmekabel på igjen dersom prisen går ned neste time.
  • Trenger mao noe state, el.l som status.

Om du har to flower , hvor en skrur på og den andre av , vil du snart høre rele klikke !!
Og om du bare jobber med % av pris , blir det kaldt når prisen er billig !

Lagre Pris og Rabatt som globale verdier . Lag en action som heter DYRT og en som heter BILLIG .

Så 5 over hver hele time 5 * * * * , velger du om du skal kjøre ACTION DYRT eller ACTION BILLIG. .