Hei! Jeg er helt fersk både med Futurehome og her på forumet. Har lest en del poster om styring av strøm både etter effekt og spotpris i Thingsplex. Den lille kodingen jeg har bedrevet ligger ca. 20 år tilbake i tid, så det melder seg en del spørsmål. Hadde derfor håpet at noen kanskje hadde noen tips og råd.
Så et par ting jeg lurer på (det blir sikkert mer):
Dette ser greit ut, men det jeg ikke har klart å finne så mye om er hvordan folk setter opp flows for å reversere en termostat som er senket. Tar derfor gjerne imot noen tips om hva som er det mest elegante her. Er skeptisk til å reversere hver gang effekten blir lav nok, for da blir det kanskje mye av og på. Tenkte litt på om det kan være en løsning med en egen flow som reduserer alle senkede termostater typ et par minutter før ny time?
Kan jeg kalle på/trigge en flow fra en annen? Tenker da at jeg kan lage en flow som senker temperaturen på en bestemt termostat, og så kan jeg for eksempel kalle på denne fra flows som har regler for styring etter strømpris eller effekt.
Kanskje litt rotete, men håper det er noen gode tips der ute!
Eg bruker også oppskriften frå Tmars du har linka for å ha et bra estimat å styre ifrå. Bruker også gjennomsnitt som han ga meg oppskrift på i en av postane mot slutten av tråd. Dette fungerer veldig bra.
Er nok fleire måter å gjere dette på. Eg bruker det slik no: For å senke og reversere og ha kontroll på dette har eg brukt en global bool variabel per forbruker du kan kalle f.eks VKbadSenket. som er true når den er senket og false når den er på normal temp. (En global variabel i furturehome betyr at alle flows kan bruke den, om variabel ikkje er global er den kun tilgjengelig i en enkelt flow) Så har eg en flow som senker mot estimert effektforbruk som kjører en gang per minutt. La inn en teller så det må kjøres 2 ganger etter kvarandre med kriteria eg har satt bare så systemet ikkje jager så mykje.
For å skru på har eg gjort mykje det samme med flow som kjører kvart andre minutt. kriterie i hovesak at effekt og estimert effektforbruk er lavt nok. bruker teller her og som må vere større enn 2. (må kjøre 3 ganger med lav nok effekt for å starte forbrukere)
har utenom dette egen flow for å senke forbrukere mot strømpris. Bruker her også en global bool variabel som er med i kriteriet for å starte forbrukere, så forbrukere ikkje starter før strømpris er lav nok igjen og har resatt den globale variabelen.
Dette systemet fungerer i grunn ganske bra. Har hus på 140m2 og elbil og går greit å holde oss under 5kw.
Kan nevne at eg opplever ca 1 gang per andre måned at forbrukere blir senket eller satt tilbake uten at global variabel blir oppdatert. Er sannsynligvis en bug som gjer at temperatur blir feil. ikkje noko stort problem, har laga at eg får push melding om setpunkttemperatur blir for høg på varmekabler så eg får endret manuelt tilbake. Har mistanker at det kan vere når det er høg last på hub, eventuelt at det kan vere at 2 flows som skriver til samme variabel kjører samtidig. Tenkte å sjekke litt vidare på oppsettet på time triggerane, har ikkje komt så langt å feilsøke på dette endå.
Forstod det slik på Tmars at han løyste det på en litt annen måte. Han har en time på morgenen som han bruker som vindu for å lagre setpunkt til globale variabler som termostater skal jobbe seg tilbake til resten av dagen. Er en måte å gjere det på også, men vil i mitt tilfelle krangle litt med flowane slik eg har satt det opp.
Trur ikkje det er nokon god måte å trigge en flow frå en annen. Viser til punkt 1 korleis eg har gjort det meir i detalj. Eg bruker flows som kjører med time trigger f.eks 1 gang i minuttet så sjekker den status på anlegget mot dei globale variable og ser utifrå det om flow skal gjere noko aksjoner.
bare gi en lyd om det var litt tynt, har bedre tid i romjula.
Har fått satt opp en flow som ser ut til å funke fint nå. Gjorde noen ting litt annerledes, og tenkte det var verdt å nevne i tilfelle andre kan ha nytte av det.
Lagde for det første en global variabel som holder antall grader jeg ønsker å senke med, i stedet for å skrive det inn i hver enkelt flow. Hvis jeg skulle ønske å endre senketemperaturen kan det enkelt gjøres for alle flows ved å endre denne variabelen.
I stedet for å trekke fra antall grader og så legge til det samme når kriteriene for å senke ikke lenger er til stede, lagrer jeg den opprinnelige temperaturen i en variabel før temperaturen senkes. Når den skal reverseres er det da bare å hente opprinnelig temperatur fra denne variabelen. Dermed blir det ikke kluss hvis noen manuelt har justert temperaturen mens senkingen er aktiv.
Jeg har gjort det slik at jeg setter ønskede temperaturer på ulike gulv under modus “home”. Når jeg velger/trykker modus home i appen, så har jeg en flow som trigger på dette og lagrer disse setpunktene til globale variable.
Deretter har jeg en flow som hvert hele minutt over timen sjekker prisstatus, og styrer gulvene etter det. Så om timeseffektstyringen har senket noen setpunk blir disse altså resatt hver time. I flowen som styrer gulvtemperatur er regulering litt avhengig av om varmekabler er støpt i betong (termisk lager), om det er varmefolie (rask regulering), og/eller om nattsenking er fornuftig eller ikke. Det er uansett % over/under snittpris i kombinasjon med N´te dyreste/billigste time(r) for dagen som bestemmer.
Har kjørt dette systemet i ett og et halvt år nå, og det fungerer veldig bra. Høy komfort, og konsekvent laveste snittpris i mnd om man ser på sammenligningen i Tibber-appen.
Ulempe er selvfølgelig at manuell styring av termostater blir “ignorert”/resatt. Men har på barnesikring uansett. Alt styres fra appen.