Jeg ønsker å styre varmekabler med Futurehome 16A relé, ren av/på styring uten termostat. Jeg tenkte å bruke “Heater” funksjon for at forbruket skal registreres under “Climate”, men det ser ikke ut til å fungere. Jeg får slått av/på varmekablene manuelt ved å bruke en annen funksjonstype. Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette?
Hei!
“Heater” funksjonen har en innebygd logikk som gjør at reléer kan styres på temperatur. Så om du plasserer en temperatursensor i rommet, vil du få opp en slider hvor du setter opp ønsket temperatur.
Dessverre får du pr. nå ikke enkel av-på med heater funksjonen
Takk for tilbakemelding. Er det planer om å implementere dette, eller gi mulighet til å gruppere “appliances” eller andre typer som “Climate”-enheter?
Jeg tror ikke det har vært noen plan om det, men jeg kan absolutt spille det inn til utvikling.
Det kommer til å skje endringer på hvordan vi håndterer varmestyring i systemet, så slike tilbakemeldinger er hjertelig velkommen
Ser etter en tilsvarende løsning for varmepumpen min som står og gir grunnvarme hele tiden og kjører sitt eget program.
Altså du ønsker kun å måle forbruket og la varmepumpa styre seg sjølv?
Ja. Og samtidig få den inn i grafen i kategori Klima slik at den blir oransje slik som termostatene slik at jeg kan lese av forbruke på grafen.
Har den innendørs stikk? I så tilfelle vil Fibaro smart plugg vere ei god løysing sidan den har always on funksjon. Dersom du legg ein temperaturmålar og ein smart plugg i samme rom og definerer det som varmeapparat så vil den normalt styre straumen etter temperaturen i rommet. Men fibaro sin kan overstyre dette og aldri kutte straumen.
https://www.elektroimportoren.no/fibaro-veggplugg-hvit-schuko/4512446/Product.html
Eg tenkte på det same. Så lenge varmepumpa er innanfor effektgrensa til Fibaro Wall Plug så vil eg tru dette er den enklaste løysinga. Eg har tenkt å bruke nokon av desse på same måte sjølv, men har ikkje kome så langt.
Her er parameteren for å slå på denne innstillinga, i tilfelle nokon er interessera:
Hos meg så ligg varmepumpene og drar 300-400 watt døgnet rundt. Så då tenker eg at det er god klaring til max kapasitet til Fibaroen på 2400W, sjølv om det er kontinuerlig last den blir utsatt for?
Det bør vere veldig godt innanfor, ja. Dessutan er der overspenningsvern i pluggen (som fungerer sjølv om parameter 1 er sett til PÅ). Så dette hadde eg ikkje vore redd for.