Styre varmekabler med Futurehome 16A relé og registrere forbruket under "Climate"

Jeg ønsker å styre varmekabler med Futurehome 16A relé, ren av/på styring uten termostat. Jeg tenkte å bruke “Heater” funksjon for at forbruket skal registreres under “Climate”, men det ser ikke ut til å fungere. Jeg får slått av/på varmekablene manuelt ved å bruke en annen funksjonstype. Noen forslag til hvordan jeg kan gjøre dette?

1 Like

Hei!
“Heater” funksjonen har en innebygd logikk som gjør at reléer kan styres på temperatur. Så om du plasserer en temperatursensor i rommet, vil du få opp en slider hvor du setter opp ønsket temperatur.
Dessverre får du pr. nå ikke enkel av-på med heater funksjonen :confused:

Takk for tilbakemelding. Er det planer om å implementere dette, eller gi mulighet til å gruppere “appliances” eller andre typer som “Climate”-enheter?

Jeg tror ikke det har vært noen plan om det, men jeg kan absolutt spille det inn til utvikling.
Det kommer til å skje endringer på hvordan vi håndterer varmestyring i systemet, så slike tilbakemeldinger er hjertelig velkommen :smiley:

2 Likes

Ser etter en tilsvarende løsning for varmepumpen min som står og gir grunnvarme hele tiden og kjører sitt eget program.

Altså du ønsker kun å måle forbruket og la varmepumpa styre seg sjølv?

Ja. Og samtidig få den inn i grafen i kategori Klima slik at den blir oransje slik som termostatene slik at jeg kan lese av forbruke på grafen.

Har den innendørs stikk? I så tilfelle vil Fibaro smart plugg vere ei god løysing sidan den har always on funksjon. Dersom du legg ein temperaturmålar og ein smart plugg i samme rom og definerer det som varmeapparat så vil den normalt styre straumen etter temperaturen i rommet. Men fibaro sin kan overstyre dette og aldri kutte straumen.

https://www.elektroimportoren.no/fibaro-veggplugg-hvit-schuko/4512446/Product.html

2 Likes

Eg tenkte på det same. Så lenge varmepumpa er innanfor effektgrensa til Fibaro Wall Plug så vil eg tru dette er den enklaste løysinga. :+1: Eg har tenkt å bruke nokon av desse på same måte sjølv, men har ikkje kome så langt.

Her er parameteren for å slå på denne innstillinga, i tilfelle nokon er interessera:

bilete

Hos meg så ligg varmepumpene og drar 300-400 watt døgnet rundt. Så då tenker eg at det er god klaring til max kapasitet til Fibaroen på 2400W, sjølv om det er kontinuerlig last den blir utsatt for?

1 Like

Det bør vere veldig godt innanfor, ja. Dessutan er der overspenningsvern i pluggen (som fungerer sjølv om parameter 1 er sett til PÅ). Så dette hadde eg ikkje vore redd for.

1 Like