Tips om stabil utendørs temperatursensor

Hei!
Dessverre har ikke dette blitt fikset ennå. Vi jobber med en “stor-oppdatering” på Zigbee hvor veldig mye av basic funksjonalitet vil være fikset, inkludert denne.

3 Likes

Har en Aqara sensor ute som har stått fast på -0,6° siden første frostnatt tidlig i høst. Nå i kveld fikk jeg plutselig varsel om lav temperatur, sensoren viste da -5,6° og har blitt oppdatert ett par ganger siden. Spent på om dette er løst, eller om det er tilbake til “normalen” igjen i morgen. Kan ikke se at det har vært noe oppdatering.

Det var interessant :thinking: Jeg tror heller ikke vi har sluppet noen oppdatering som skal ha løst dette.

Det var nok dessverre forbigående🥹 Temperaturen ble jevnilg oppdatert utover kvelden, og stoppet på -7,2°. Der har den stått fast i snart 2 døgn, selv om utetemperaturen nå er -1°

Hytte vår står uten oppvarminga i år, så kommer under null. I tillegg har jeg installert to nye temp målere i år, en Namron Multisensor og en Hue Utendørs Bevegelsesdetektor.

Philips Hue utendørs bevegelsedetektor fortsatt rapporter ved -24. Det samme med Hue bevegelsessensor inne, men ikke så kaldt. Namron multisensor også fortsetter (er innendørs).

Aquara ser ut til å ha stoppet ved -3.3 i natt. Men det har vært minusgrader i huset i flere dager nå, så stoppet ikke ved null som andre jeg har hatt.

Vanligvis Aqara og Hue er innen 1 grad av hverandre og ligger ved siden av hver andre. Men den rapporterte for 4 timer siden, så hev er ikke 100% sikke den har låst seg.

Rapportere senere etter temp er på vei opp.

Hmmm… interessant med HUE!!
Mine utendørs Aquara ga faktisk begge en oppdatering henholdsvis 29/12 og 31/12…, utover det så har de ikke gitt temperatur siden november.
Fibaro dørsensor som jeg har på en utendørs port oppdaterer, men alt for sjeldent synes jeg (1-2 ganger i døgnet).

1 Like

Tack för återkopplingen, alltid intressant att veta vad som fungerar.
Jag hade -41 grader igår, och nu på morgonen är det -38.
Netatmo fortsätter att fungera felfritt, så jag är väldigt nöjd med den.
En begränsning är att man endast kan ha 5 mätpunkter, och att det inte finns någon givare med extern sensor, för till exempel en frysbox.

2 Likes

:cold_face: :cold_face: :cold_face:

Kaldest vi har hatt på hytte (Ådalen i Ringerike) er 27 for flere år siden. Det er -26,9 nå, så 27 rykker nok. Men 38 blir det nok aldi…

Kan bekrefte Aqara takket for kvelden ved -3,3. Hue og Namron fortsatt oppdateres gjevenlig.

Har også en sensative comfort strip hjemme, men det er ikke duppet under -17 ennå. Grensen skal være -20 på den. Kanskje får teste grensen i natt.

Aqara kommer tilbake nå om jeg tar omstart på hubben, da forsvinner igjen, men akkurat nå fikk jeg ny temp på -10,1.

Hue fortsatt fungere ved -30,5, og Namron er under -25, men Namron skal fungere ned til -40. Fordelen med Hue over Namron er Hue er ip54 men Namron er kun ip21, så mindre egnet ute/ubeskyttet.

Sensitive comfort fungerer ved -25,5, så den tåler mer enn de -20 som står i dokumentasjonen.

For meg Namron zwave multisensor vinner denne runde. Kan ikke utsette for vann, men er den eneste som tillater man temp kompensasjon, og de Hue om jeg har ofte har avvik (opp til 3 grader).

Men nå har FH Han takket for seg ved rundt -10. det er egentlig helt ok siden minimums drifttemperatur er 0, og at det er ingen varme på er pga ombygging (takk være Hans flommen.).

Har dere noe estimat på når dere ser for dere å slippe denne?

Jeg har 2stk Aqara-sensorer med dette problemet, men hvis det er et Zigbee-problem hjelper det vel ikke å bytte ut disse med andre Zigbee-sensorer heller?

Nei, dessverre.
Vi har fortsatt en god del jobb igjen på denne oppdateringen, så jeg tør ikke love noe.
Noen Zigbee-enheter funker bedre enn andre, men det er ingen garanti.

Ser at dere utbedret noen småfeil med Zigbee i oppdateringen for noen dager siden. Kom dette også med i oppdateringen?

Jeg tror dessverre ikke det. Denne lanseringen er ikke “stor-oppdateringen” jeg har snakket om. Det er versjon 3.X.X. Den som ble sluppet nå er 2.8.15

Dette problemet er godt og vell 1,5 år gammelt. Problemet ligger i hub-en og både Aqara og Namron oppfører seg likt. Etter det jeg har forstått, oppsto problemet i forbindelse med en oppdatering av ZigBee-protokollen… For meg ser problemet ut til å være en fortegnsfeil i hub-koden og burde være veldig kurant å fikse.

2 Likes

Årene går, og nå er kulden her igjen, og Aqara tempsensor “fryser” fortsatt så snart temp bikker under frysepunktet.
Kan FH komme med en status på om vi i det hele tatt kan forvente en løsning på dette?

1 Like

Ja, dessa sensorer fungerar inte så stabilt i FH.
Jag tvivlar på att dom visar korrekt temperatur, det känns i alla fall inte så här kallt i bastun.

1 Like

Hi all.
In any case, I can confirm that the problem is in Futurehome’s hub.
Today I got hold of a Homey Pro, and have been trying to move quite a few devices.
Philps Hue and Netatmo worked incredibly well, I can use CO2 as a trigger without having to know some weird programming language like Thingsplex for example.
Aquara temperature sensors work exactly as they should.
So unfortunately I am now leaving Futurehome, due to the development and support not being what I expected.
This feels boring, because I think the interface of the app is modern and appealing.
But we all think differently, and I don’t think I have the energy to go into the Thingsplex, and there Homey is what I’ve always dreamed of.
But I hope that you at least feel that you have a product that lives up to your expectations, I’m leaving this forum now.

Kjøpte en Tuya temp/humidity sensor i frustrasjon siden alle Aqara senorene mine “fryser” når temp bikker under null grader. Inkluderingen gikk overaskende raskt, maks 15 sek på første forsøk(i motsetning til andre “kompatible” produkter som kan være en tolmodighetsprøve). Alt så ut til å fungere, men etter jeg la sensoren ut i kulden falt temperature raskt, helt til den stoppet på -0,1 grader, og der har den stått siden :unamused:

FH har sagt problemet er med zigbee temp sensorene, ikke bare Aqara, så alle zigbee enhetene kan potensielt ha det samme problem.