Tips om stabil utendørs temperatursensor

Jeg har en del Aqara temp&humidity sensorer på hytta. Har i vinter forstått at disse ikke er sørlig glad i minusgrader, og får de derfor ikke til å melde inn temperatur.
Er det noen som har tips til andre temperatursensorer som er egnet for utendørs plassering (tørt under tak), og som også takler minusgradene?

Hej.

Jag har en Aquara Zwave sensor som fungerar stabilt, men den går bara ner till -10 grader, så den har jag inne i garaget.

Men däremot har jag en Netamo väderstation, den klarar temperaturer ner till -40 grader, och integrerar väldigt fint med Futurehome.
Fördelen är att du dessutom får em bra inomhussensor med CO2 mätning och luftfuktighet och via Netatmo kontot kan du få väldigt fina grafer med historik mm.
Så jag skulle satsa på en Netamo, lite dyrare men mycket bra.
Då kan du även komplettera med regnmätare, vindmätare och fler sensorer om du vill mäta individuellt i olika rum/garaget.
Och allting kommer in i fururehome, och kan användas där för automatiseringar.

2 Likes

Jeg bruker en Sensative Comfort Strips - OK ned til -20. Kan gå under det, men “jævlig kaldt” er god nok for meg for alle grader under -20. :slight_smile:

1 Like

Dette er en bug som ble lansert ved oppdatering av zigbee-ad. Dette gjelder alle zigbee temp. sensorer at de slutter å rapportere når det er minusgrader…

2 Likes

Ok, så da er det håp om at dette kan rettes ved neste oppdatering… om man er heldig…?

Om man er heldig, så ja🙈 har ikke blitt rettet i de 2-3 siste oppdateringene

Har brukt netatmo i masse år… La det inn i futurehome og der funker det bra… Til mitt bruk iallefall. :blush:

Hei!
Denne feilen jobbes det med. Vi har gjenskapt problemet og hentet data, så nå gjenstår å faktisk rette feilen :smiley: Har dessverre ikke noe ETA

Jeg har nylig testet med en Fibaro Door Sensor 2 FGDW-002 som bruker Z-wave. Den er bare spesifisert på bruk i temperatur fra 0-40 grader, men det fungerte fint i fryseboks ned til -25grader. Problemet var at den da spiste batteri… Skal prøve å finne ut om det er noe måte å modifisere denne på med ekstern sensor, men virket litt kronglete å få ut kretskortet uten å ødelegge noe. Ikke optimalt siden det egentlig er en magnetsensor, men det går greit å hente ut bare temperatur også.

2 Likes

Takker! Tok turen innom Power og kjøpte en slik i dag, så får vi prøve… :slight_smile:

Samme her, så støttes! Bytter batteri ute ca 1gang i året og rapporterer jevnt og trutt til FH :+1:

Jeg ser at Aqara sensoren den siste tiden i alle fall ikke kutter helt ut lengre. Den gir ikke temperatur så lengge det er kuldegrader, men den den melder inn igjen så snart den er over nullpunktet igjen. Tidligere i vinter måtte jeg slette den i FH for så å pare på nytt for å få den på bena igjen. Mulig at grunnen er at det har vært begrenset hvor kaldt det har vært den siste tiden, og hvor lenge…

Hej.
Tror du inte att det skulle gå att bara löda in en spänningsförsörning istället för batteriet?
Då kan man strömförsörja den med nätspänning, utan att behöva plocka ut själva kretskortet.

Jo det vil gå relativt greit. Men det gjør det jo litt mer komplisert om man skal bruke sensoren ute, må jo da trekke kabler fra strømforsyning og ut til sensor. Jeg ønsker å se på en løsning der jeg kan feste temperatursensor på en kabel tilkoblet kretskort. På den måten kan man ha temperatursensor eksternt, og legge elektronikken beskyttet i en tett koblingsboks med bedre batteri f.eks. Finnes en grei sånn modifikasjon for den Aqara temp/fuktighetssensor, men den har jo bug i Futurehome under 0 grader…

1 Like

Fikk på plass en Fibaro i helga, og den ser ut til å fungere. Dog har det ikke vært så mange kuldegradene å rapportere.
Jeg har gjort noen impulskjøp på Aliexpress i det siste, deriblant en Tuya temp-sensor. Tidligere kinasensorer jeg har kjøpt har latt seg pare, men ikke oppdatert data etterpå. Denne derimot står utendørs og rapporterer jevnt og trutt. Og den var langt enklere/raskere å koble opp i mot FH enn f.eks. Aqara. Holdbarheten vil jo vise seg over tid… jeg bestiller i alle fall flere…

1 Like

Hej.
Ja, det är konstigt att det inte finns någon Zwave eller Zigbee sensor med extern givare?
Jag letar också efter denna typ av sensor.

Fibaro har nå vært i drift i en 3 ukers tid. Jeg vet ikke om jeg er kjempefornøyd egentlig. Har inntrykk av at rekkevidden er begrenset. Varsel om svakt batteri kom første dagen. Åpne- / lukkevarsling fungerer når det selv ønsker og temperaturen oppdaterer seg toppen 2 ganger i døgnet… Eneste positive er at den i allefall viser minusgrader om det er det når den oppdaterer.
Kinasensorene jeg linket til over funker fortsatt perfekt. Enkle å pare, og hyppige oppdateringer. Jeg har nå koblet til 6 stk. til og har nå sensorer i alle rom.

Kanskje litt på siden av det dere sysler med, eller kanskje ikke.

Fibaro SmartImplant kjører Z-Wave og kan drives enten fra batteri eller en DC strmforsyning.
Selv foretrekker jeg det siste.

Jeg og flere andre har etter en del plunder klart å få Fibaro SmartImplant til å virke med inntil 6 eksterne Dallas DS18B20 temperatursensorer.

Da kan man evt. ha en liten boks med 12VDC strøm og SmartImplant inne, og en eller flere sensorer ute. Dette krever kun et lite hull for å få sensoren ut gjennom veggen, f.eks. gjennom en ventil i vegg eller vindu om man er “allergisk” mot å borre hull i yttervegger.

Jeg har brukt SmartImplant for å monitorere temperaturen på tur- og retursløyfe på vannbåren gulvvarme. Neste steg blir selve vanntanken (reservoaret) her hjemme og VVB på hytta.

Er det noe nytt i denne saken?
Jeg har akkurat oppdaget samme sak :wink: Aqara-sensoren slutta å sende inn temperaturmåling når den gikk under 0 grader. Luftfuktighet og -trykk oppdateres, men temperaturen står fast på -0.1 uavhengig av faktisk temperatur.

Jeg har ikke hørt noe mer fra FH angående dette. Kina-sensorene fra Tuya fungerer fortsatt perfekt og er langt mer stabile i oppdatering av tempratur enn Aqara-sensorene jeg har. Aqara-sensorene finner jeg i tillegg tungvinte å pare, mens Tuya blir funnet av HUB`n umiddelbart også med litt avstand ved paring. Synes også det virker som rekkevidden er noe bedre; har ikke opplevd at disse har sluttet å melde, mens jeg synes stadig jeg må “tvinge” Aqara til å kommunisere.