To termostater forskjellig temperatur?

Har to termostater som egentlig står i samme rom, men er plasert på hver sin side av veggen. De viser ca en grad forskjeld, da varmer konstant bare den ene delen

1. kan man få til at en av dem styrer hva som er temperaturen?

2. Hva skal jeg velge romsensor eller gulvsensoren (er stilt inn på rom)

3. Lar dere tibber styre? Ser den har dag og nattsenking som er smart, da slipper jeg kanskje å trykke forskjellige moduser i FH? Stiller man da tempersturen fra tibber eller i FH, virker som det som står i tibber er det som bestemmer/overstyrer.

4. bruker dete strømkontroll eller automasjon? Ser at smart strømkontroll så kan man sette maks kw anlegget kan dra som jeg syntes er smart.

Primærønske er sett and forgett, unngå at vvb og opvsrming av hus unngås på de dyre tidene

Bildene viser bilde av en termostat på hver side av vegg

De to termostatene, de de på samme vegg, bare på hver sin side av veggen?

1. Tror ikke det er mulig å få en av dem til å styre den andre, men, du kan vel sannsynligvis kalibrere tempraturen på dem, slik at de blir mer riktig og dermed forhåpentligvis varmer på begge sider etter behov.

2. Om du har gulvsensor kan du jo benytte dette, men om dette ikke er installert er romtemperatur fint å benytte. Er vel også forskjell om varmekablene ligger i tykk støp eller rett under gulvet. Vil tro at romsensor er fint for deg her.

3. Har ikke Tibber lenger, men brukte det før. Det fungerte fint. Modusene kan jo gjøre veldig mye mer enn å styre tempraturen, som å styre lys, apparater som skal av og på osv, så vil egentlig si at Tibber sin styring og modusene utfyller hverandre :blush:

4. Strømkontroll høres passende ut for deg, i hvertfall om du har FH han og rele på vvb. Da styrer den jo i hvertfall etter de 12 billigste timene. Kan gjøres mer avansert med automasjoner, men Strømkontroll gir en god pakke der, det samme med KW-trinn i forhold til nettleia. Det er FH sine egne termostater? Da ville jeg kjørt Strømkontroll :+1:

Om begge termostatene lagt i det samme rom tror jeg det er mulig å sette en som primær termostat for rommet og Tibber bruker den.

Men enig med Andreas at kalibrering er en god idea her (og resten av hans svar og).

Man har mer kontroll med automasjoner kontra tibber, men det kreves mer arbeid fra deg å lage/vedlikeholde de og jeg har fått «noen» klager fra fruen om min valg av innstillinger. :smiley:

1 Like

Tusen takk for Gode svar. Jeg stilte opp tempersturen i morres pga værskifte, og da så.det ut til å skille lite etter en stund(rundt 0.3c)men ser nå at et er 0.8 i digg. Termostatene er fra futurehome, og de står 30cm fra hverandre. Noen som vet hvordan man kalibrerer dem, mente jeg spurte på futurehome kundeservice og han sa det ikke var mulig (men han virket litt fersk, selv om han var flink)

Hei!
Kalibrering av temp-sensor er mulig :smiley:

I denne artikkelen finner du “Avanserte innstillinger”. Trykk på denne og se på innstilling nummer 5 :+1:

1 Like

for å sette samme set-temp for begge termostatene kan du legge dem i samme rom i futurehome appen, og bruke “rom-slideren” (når varme-kortet er collapsed). (Greit ved overstyring/korrigering)

1 Like

Tror jeg må ringe dere, dette fikk jeg ikke til. Syntes ting er noe merkelig, nå 27c på den ene og 24.5 på den andre selv om begge skal varme oå 24c. Bad er stilt inn på 24 men varmer ikke når den er på 23. Satt maks fobruk gjennom strømkontroll på 8, men bruker nå 9.3kw i tillegg på den dyreste tiden av døgnet

Hei igjen :smiley:
Det høres ut som du bør justere svingen på termostaten. Jeg tror denne er satt til 2 grader som standard, men at du kan sette den til 1 grad.
Sjekk “avanserte innstillinger” som jeg linket litt lenger opp, finn “sving” og juster denne ned til 1 grad.
Da skal termostaten varme når den måler 23 og er satt til å oppnå 24 :+1:

1 Like

@Anders, har akkurat fått installert noen Futurehome Smart Termostater og har noen spørsmål i den forbindelse:

Vil en sving på 2 grader i realiteten kunne føre til at rommet får en remperatur 2 grader under innstilt temperatur? Eller er det innenfor et tidsvindu, og at hvis det f.eks går 20 min og den ligger 0,5 °C under, så vil den allikevel aktiveres igjen? Heatit sine er vel 0,5°C. Virket veldig rart å ha en forhåndsinnstilling på 2°C sving.

Og en annen ting, ved laminat/parkett, skal sensortype da alltid stå på 02? Hvordan fungerer “svingningen” i dette tilfelle? Vil en innstilt temperatur på 23°C i realiteten kunne gi 21°C til tider?

Ved fliser, skal sensortype da alltid stå på 01? Hvordan fungerer svingning i dette tilfelle? Opplever at displayet viser annen temperatur enn appen. Er det pga at displayet alltid viser romfølertemperatur? Men at romfølertemperaturen ikke er styrende ift å slå av/på termostaten?

Og det er riktig at kun ch1 skal legges til et rom i alle tilfeller pga at det er innstilt senortype på termostaten som uansett er styrende på ch1?

Vil det gi mer mening å ha høy svingning på sensortype 02 Maksvokter, mens lavest mulig på sensortype 01 Gulvsensor? Eller motsatt?

@espen ? Dette er vel litt relevant for flere? Bruksanvisningen deres som følger med sier lite om dette. Og det gjør også den veiledningen dere har liggende ute (hvis den ikke er oppdatert siste uka).

Sving på 2 betyr at hvis du har 23c som sett. Så vil ikke termostaten begynne å varme opp til 23c igjen før den dipper til 20.9c

Jeg syntes også det er litt irriterende at min sving er 1c

Skulle gjerne hatt svar fra FH på dette. Jeg opplever at det du sier er rett. Akkurat nå virker det som, ved å følge stadardinnstillingen, at man må ha termostaten 2 grader høyere enn ønsket. Det er jo virkelig helt idiotisk. Også en 1°C lavere er litt mye (som man kan stille inn i instillingen selv). Det bør vel ideelt sett være 0,5°C? Men her kan jeg ha misforstått noe…

Hvis man skal tenke at en termostat skal fungere rett ut av pakken man får tilsendt vil jo dette kunne føre til en stor frustrasjon hos kunder som ikke orker å endre på parameter hele tiden…og siden dette er FH sin egen termostaten hadde jeg derfor venter en litt høyere respons på tråden her.

Glemte jeg å si det kanskje; Termostaten til FH virker ellers veldig bra, og antar dette er noe FH kan oppdatere med software.

Anbefaler du ringer support - siden dette er en bruker forum, det er ikke alltid de er på og ser alle postene.

Hei!
Sorry sent svar.

Svingen går nedover fra setpunktet ja. Så om du har stilt inn på 25 grader og 1 i sving, vil termostaten gå til 24, før den går opp igjen til 25. Meg bekjent har vi ingen tidsfunksjon på dette.
Jeg kan være tilbøyelig til å være enig i at 2 i sving er litt voldsomt :sweat_smile:

Om du har gulv som ikke bør overstige 27 grader, anbefaler vi absolutt å bruke 02 på sensor. Ved 02-innstillingen vil termostaten ta utgangspunkt i rom-temp, men kutte ved 27 grader i gulv.
På 01-innstillingen tar den utgangspunkt i gulvtempen, men denne kan også stilles inn til maks (standard 27 grader).
På 02 skal rom-temp vises i display, på 01 skal gulv vises.

Det er ch_1 som skal i rom, siden denne kanalen viser sensoren som er valgt på termostaten.

Hva som gir mest mening med sving og sensor er vanskelig å si, og ganske avhengig av oppsettet med gulvtype, tykkelse på gulv osv.

1 Like

Takk for svar @Anders Vet du om dere kan endre på sving til å være 0,5°C intervall gjennom en oppdatering eventuelt?

2 Likes

0.5 sving hadde gjort ting mye mer stabilt :star_struck:

2 Likes

Jeg melder det inn til produktutviklerne :smiley:

3 Likes

Til informasjon så føreslår Heatit 0,5°C sving for elektrisk golvvarme og 1°C sving for vassboren golvvarme for sine termostatar. Dette grunna tregare respons for vassboren varme.

1 Like

Jeg ser at Futurehome har for høy sving. Det blir misvisende. Andre leverandører går jo ned til sving på 0,25. I tillegg kan FH sin kun kalibreres med 1°C om gangen. Den bør, som flere andre, endres ned til 0,1°C. Kan ikke dette endres gjennom en oppdatering? Akkurat nå er inntrykket at andre leverandører har mer gjennomarbeidet produkt basert på bare disse to tingene. Synes FH bør oppgi når dette oppdateres og om det i det hele tatt er mulig. Dersom det ikke er mulig bør det være en plan for neste generasjon termostat fra FH.

1 Like

Det kommer nok oppdatering, eller det bør det - etter to år vurdrer jeg å gå tilbake til Micro Matic termostater