Undermåler koblet til FH?

Følger denne, fortell gjerne hvordan det gikk! :slight_smile: Har behov for å måle forbruk for en del av en bolig som har egen separat måler (men denne er ikke egen måler/abo hos e-verket) og det høres ut som Qubino’en kan gjøre den jobben. Forstår at man faktisk kan få info om både W og kWt i FH, selv om det ihht FH sin side kun er W som er støttet?

Brukte Aeotec ZW095-3P4 60A Gen5 kjøpt hos Proshop for 949,- til å måle forbruket på jordvarmepumpen. 3x230V. Men Futurhome har en feil i programmet, som gjør at den ikke takler flere strømmålere i tillegg til AMS. (de hadde ikke løsning på dette når jeg meldte det inn)
Jeg får opp forbruket, men grafen blir feil på forbruket. den dobler høyden på grafen, men hvis man holder fingeren på søylen ser man rett forbruk. Det ble også avvik mellom AMS måler og forbruk registrert i Futurehome, der Futurehome registrerer ett høyere forbruk.
Det er ikke mulig å få egen farge på måler i grafen, noe som gjør at du ikke vil ha historiske data på denne måleren, bare nå verdien.

1 Like

Interessant og tusen takk for input, fryktet at det kunne være noe krøll a la det du beskriver. :smile: Hva med å sette den opp som «undermåler» e.l, eller er ikke det mulig i FH? Jeg er ikke veldig erfaren i Thingsplex, men vil det være mulig å hente ut data for den måleren/apparatet (eller hva den settes opp som) individuelt der?

Har satt den opp som “ikke noe” for at feilen skal bli minst mulig. (Den sumeres under apparater da)
Hvis jeg setter den opp som undermåler, blir fargen en annen og den inkluderes ikke i aparater (men ikke annen farge i grafen🤔) men da blir målingene helt feil totalt.
Har ikke testet thingsplex enda, men må vel sjekke det ut😊

1 Like

Hei, @Torfinn Jeg starter å se litt på det nå. Sikkert dumt spørsmål, men Simplicity Studio har oppdateringen til enheten klar? Eller må man finne oppdateringspakken selv et sted på nettet?

Jeg finner ikke enheten. Kjører PC Controller via Smiplicity-programvaren til Silicon labs. Men virker ikke å være mulig å finne enheten overhode… Holder knappen inne i 0,5 til 3 sek for å starte inkluderingen. Trykker inkluder i PC Controller appen. Ingenting skjer…

Ja, du må laste ned oppdateringa separat, som regel frå brukarstøttesidene til produsenten.

Eg finn ikkje noko på Qubino sine nettsider, men eg skal sende deg den som eg fekk på E-post frå Qubino, som er den eg brukar.

1 Like

Korleis ser skjermbiletet ut som du har framføre deg når du prøvar?

Må vente til jeg kommer tilbake til huset i april. Men jeg trykket “Add” og så kom det en rute opp der man ble fortalt at den søket opp node… derette ær trykket jeg på “S” i 2-3 sek på måleren. Ingenting skjedde. Har Gen5 av Z-stick. Ikke Gen5+. Men det skal være tilstrekkelig det?

Ja, det burde det. Eg hadde ingen problem med det, i alle fall.

Du får sparke meg litt på leggen i april, så kan me ta ein runde på Teams eller Skype og sjå om me finn ut av det. :sweat_smile:

1 Like

Fascinerende nok fikk jeg inkludert Qubino Smart Meter ved å inkludere via Thingsplex. Vet ikke om det er en tilfeldighet eller om Futurehome har bedre støtte nå enn tidligere. Ser at jeg får opp 5 kanaler (Ch_0 til Ch_4). Men selv om jeg velger Ch_0 (eller Ch_1) som hovedomåler så virker det ikke som den rapporterer forbruk og kommer derfor heller ikke opp i hovedoversikten. Men jeg kan se totalt forbruk (“strømmåleren”) som oppdaterer seg relativt jevning (kke kontinuerlig) under enhetsinnstillinger. Noen tips til hva jeg kan gjøre videre uten å måtte oppgradere programvaren (siden jeg ikke fikk til det)?

Virker nå som den dukker opp som hovedmåler også nå :slight_smile: Men effekten virker å oppdatere seg litt sjeldent. Mulig det går an å endre på…tar i mot tips…ellers sjekker jeg ut videre.

Den klarer å hente “Energi” (kWh) når jeg kjører “Poll” men effekten (kW) virker å ha “hengt seg opp”…

Hei, @Tarjei! Eg har ikkje umiddelbart nokon gode tips her, men så vidt eg såg så fekk du god hjelp i ein annan tråd?

Det stemmer. Nå virker det som effekt leses av riktig og hyppig. Og jeg kan lese av totalforbruk under enhet. Men virker som Smart Meter leses av feil fra FH. Utstyret som selv måler forbruk (kWh) viser totalt vesentlig mer forbruk enn energimåleren. Dette synes jeg er rart mtp at totalforbruket fremstår riktig når det leses av


inne på enheten.

Skulle nesten tro Futurehome i totaloversikten ikke tar med den ene fasen…

1 Like

Hm, det var snodig. :thinking: Den varianten der har eg ikkje opplevd.