Har fått montert en Qubino smart meter z-wave i dag som skal være undermåler for en del av huset.
Har 230v it nett
Noen som kan hjelpe meg med oppsett? .
Hvilke kanaler et til hva for å få opp energibruk?
Hei.
Kanal 0 er enheten.
Kanal 1 er der du får totalforbruk fra kanal 1,2 og 3
Kanal 2 er L1
Kanal 3 er L2
Kanal 4 er L3
Forøvrig så spiller det en rolle hvordan den er koblet på IT 230V
Du må også sette følgende parameter
40 - 1 - 1
42 - 2 - 60
43 - 2 - 60
Takk for svar.
Får sjekke med elektriker at den er koblet riktig.
Er det i FH appen jeg skal sette parameter, eller u enheten?
Legg gjerne inn bilde her så kan jeg fortelle deg om deb er riktig koblet. Er elektriker
Det er i FH appen du setter parameter ja
Ser ut til å vise riktig. Eller?
Er det noe som kan gjøres for å få verdiene opp på hjemskjermen? Og hente ut dat pr time eller dag? Får øyeblikksverdi under ‘Energi’ skjermen, men kunne tenkt meg å få hentet ut data over tid.
Hvor fant du ut anbefalt parametre for Sart Meter? Jeg sliter litt med at FH ikke leser inn effekt (kW), selv etter å ha endret parametrene som du beskriver. Men strømforbruk (kWh) oppdateres relativt regelmessig… Og ch0 oppdateres mer jevnlig enn de andre kanalene.
Hva er forresten forskjellen på kW vist i ch0 og ch1? Ser disse ikke viser lik effekt… de skal vel i utgangspunktet vise det samme?
Dem har jeg funnet ut av ved å lese meg opp i bruksanvisning og på forumet til produsenten
Kjører du 400 volt eller 230 volt?
Dem jeg har satt opp ser ut til å raportere rett
230 IT. Jeg ser kW på ch0 oppdateres veldig mye mer regelmessig enn ch1, og vurderte da så sette ch0 som hovedmåler i stede for ch1. Men i går virker det som ch0 viste mer. Tror kanskje det var litt tilfeldig. Skjønner ikke hvorfor disse eventuelt skulle vise forskjellig…
Ser det nå er 11 min siden ch1 oppdaterte seg. Mens ch0 oppdaterte seg akkurat.
Okei. Hvordan er den koblet i 230? Det spiller en stor rolle. Mener jeg har pleid sette ch0 som hovedmåler
Vet ikke hvordan det er koblet. Men tror elektriker har fulgt koblingsskjemaet til punkt og prikke. Da prøver jeg å sette ch0 som hovedmåler å ser hvordan det fungerer. For jeg satte de parameterne slik du nevner lengre opp. Parameter 43 skal vel da være ch1-ch4?
Stemmer det med parametere ja. Okei, da kan den være feilkoblet🙈 ska se om je finner et bilde til deg
Ch1-Ch4 skal også velges som “Ingen rom”, men stå som “strømmåler” i appen? Mens Ch0 legger jeg i eget rom og velger strømmåler og hovedmåler (siden jeg imitt tilfelle skal ha den som hovedmåler)?
Ingen rom, men strømmåler mener jeg🤔
Takk for hjelpen og parametertipsene. Ser faktisk ute at FH viser riktig statestikk ift forbruk pr time i hvert fall. Og effekt på Ch0 oppdateres veldig jevnlig nå. Tror kanskje alt er riktig nå (krysser fingrene). Måleren fremstår nå veldig responsiv.
Jeg får ikke sjekket koblingene uten å demontere halve skapet, så lar det være inntil videre.
(Men rart de andre kanalene ikke oppdaterer seg mer jevnlig)
Bare hyggelig å hjelpe har montert en del anlegg nå så blir jo noen erfaringer rikere hele tiden.
Det er nok antagelig en feil, enten om det er i templaten til FH eller om det er firmwaren på qubinoen.
Tipper det er litt begge deler. FH har enten fått bedre støtte for å inkludere eller en enklere inkludering via Thingsplex. Alternativt kan det være at FH alltid kun har støttet / støtter å legge til via Futurehome sin Thingsplex nettleser “app”. Fikk det ikke til i jula når jeg prøvde å legge til med mobilappen. I går gikk inkluderingen på første forsøk via Thingsplex.
Hm… jeg har alltid tatt dem via appen… kan være tilfeldigheter
Hei. Får ikke min 3-fas ZMNHXD1 til å virke. Det er vel denne dere har diskutert? Har prøvd tipsene dere har gitt, men får ikke data inn i FH. Eneste jeg ikke har gjort er firmware update, men den er helt ny, så bør vel være oppdatert? Jeg ser effekt på kanal 1, 2 og 4, men ikke på 0 og 3. Mulighet for å hjelpe?