Varmestyring

Hei.

Har varmekabler i gulv på både stue og kjellerstue, samt varmepumpe med sensibo sky styring i stue. Har også netatmo værstasjon både ute og inne. Har satt opp diverse automasjoner som øker eller senker temperatur på de forskjellige termostatene inne ettersom temperatur ute endrer seg. Men når jeg nå prøver å sette opp en automasjon som senker temperatur (eller slår av) inne når den innvendige netatmo overstiger enn viss temperatur, så blir de to automasjonene stående å krige seg imellom. Varmen slår seg på igjen fordi det er kaldt ute, mens noen minutter etterpå så slår den seg av igjen fordi det er for varmt inne. Finnes det en måte og si hvilken automasjon som skal prioriteres ? Og at når det er blitt så og så kaldt igjen inne så kan den “utvendige” automasjonen prioriteres igjen…

Arild

Hei
Du kan deaktivere og aktivere automasjoner fra appen. Da vil du selv styre hvilken automasjon som skal styre varmen din

Hei. Ja jeg er klar over den muligheten, men litt av poenget med ett såkalt “smarthus” er vel at huset / Systemet skal styre dette selv uten at jeg skal behøve å bry meg så mye om det.
Mulig at jeg tenker litt feil her, og at det jeg har satt opp er “dumt” satt opp. Men jeg har gjort som følger.

Hjemmemodus: all varme setes til 22 grader.
Automasjon1: Hvis utetemp er høyere enn 5 grader - temp settes til 21 grader
Automasjon2: Hvis utetemp er lavere enn 0 grader - temp settes til 23 grader
Automasjon3: Hvis utetemp er lavere enn - 8 grader - temp settes til 24 grader
Automasjon4: Hvis inne temp er høyere enn 23,5 grader - temp settes til 22 grader

Her blir problemet at hvis utetemp er lavere enn -8 grader så vil automasjon 2 og 3 krangle om hvem som skal bestemme, for begge to har “rett” Og hvis inne temp er høyere enn 23,5 og det er kaldere enn -8 ute, så vil 2,3 og 4 krangle. Det som skjer er at det konstant blir sendt temp endringer til systemet.

Jeg skulle ønske man kunne “gruppere” automasjoner og deretter gi de en prioritert rekkefølge innad i gruppen. Automasjon 4 skal ha 1 pri. Denne sjekkes først, og hvis den slår inn så skal ikke de andre kjøres. Hvis den ikke slår inn så hoppes det vidre til pri 2 og sjekker om den skal kjøres. Er det ikke kaldt nok for den så hopper vi vidre til neste osv…

Som sagt, mulig jeg tenker dumt og at det finnes en enklere løsning… ?

Arild

Hvis du oppretter statiske variabler som settes av hver automasjon, så kan du bruke disse i IF noder i automasjonene.

Eks. Dersom AUT1 aktiveres, sett Variabel AUT1. Dersom AUT2’s kriterier er nådd og AUT1 har status aktiv, så kjøres ikke AUT2

Hvis ikke jeg tenker feil, så kan du få det til å fungere som du sier med å bruke to parametre i if-nodene. «If temperature higher than x, and lower than y»

Jeg har tenkt litt på det, hvor jeg tenkte å benytte en “delta-temperatur”. Det vil si at jeg alltid kommer til å ha alle termostatene uavhengig av hverandre men kommer til å legge til eller trekke fra “delta-temperaturen”

Min “delta-temperatur” er så enkel at den genereres fra Netamo utesensoren hvem gang temperaturen endrer seg, og er formelen (input / 10) * -1

Det vil si at delta-temperaturen er følgende ved ulike grader;
-20: 2
-10: 1
-5: 0.5
5: -0.5
10: -1
20: -2

Hvis jeg da setter temperaturen på termostat 1 til 24 grader, så er vil den settes til 22 grader når utetemperaturen er 20. Hvis det er iskaldt ute med -20, så vil termostaten settes til 26.

Har ingen termostater enda, så har ikke satt opp noe enda, men dette er grunntanken min hvertfall. Det blir selvsagt noen IF og multipliers og spesielle tilpasninger men kan komme tilbake med mine erfaringer etter hvert.

MERK;
Tipper automasjoner har tilgang til globale variabler? Det kan være bedre om en automasjon leser variabler satt av noe annet, enn at to automasjoner krangler om den samme tingen

Hei.

Hvor kan jeg sette variabler og hvor finner man if noder ?

Er vi inne i thingsplex her nå ?

Hei,

Ja det er i Thingsplex ja. Må nok inn dit for litt mer avanserte automasjoner

Ok. Der er ikke jeg enda… rimelig gresk for meg :see_no_evil: