Automasjon og overstyring

Hei
Jeg har lagt til en stikk for varmepumpe i en automasjon med forbruk på Han porten.
Men hvordan kan jeg slå av stikkontakt når den ligger som et scenario. Vil jo ikke slette automasjonen. Når jeg prøver å slå den av går den bare på igjen med en gang.

Leif jonny

Hei,

Du kan jo deaktivere automasjonen men du ønsker å overstyre, ellers kan det fikses i thingsplex, men det krever jo litt programmering

Hei
Takk for svar

fre. 17. des. 2021, 00:01 skrev Ketil Holt via Futurehome <futurehome@discoursemail.com>:

Hei! Bare et lite, generelt råd; varmepumper, spesielt vinterstid er ikke gunstige å slå helt av, om jeg forsto posten din rett.
Årsaken er at det er varmebelter rundt kompressoren som da blir spenningsløse, og kompressoren blir potensielt (is)kald. Kaldstarter er noe av det verste man kan utsette kompressoren for.
En ting som er bedre om man skal styre varmepumpa, er å senke eller øke ønsket temperatur, men det krever f.eks. Sensibo eller lignende.

Her lærte jeg noe nytt.
Jeg pleier å slå av den ene varmepumpen når vi reiser vekk, men dette burde jeg altså ikke gjøre?

Hva er forskjellen på å slå den av og stille den så lavt at den ikke slår inn? Eller mener du bare å stille den litt ned sånn at den går sjeldnere?

Jeg tror de aller fleste varmepumper står med varme på kompressor selv om pumpen er i standby/slått av med fjernkontroll. Har du strømavlesning på pumpa, vil du sannsynligvis kunne se et standbyforbruk på 5-35W avhengig av utetemperatur. Pumpene som har god styring har ikke denne aktiv når kompressor er i drift, eller kompressor er varm nok.

Hvis jeg forstod trådstarter korrekt, ref. “…stikkontakt for varmepumpe…”, var det snakk om å ta strømmen på kontakta, da er iallefall ikke varmen på kompressoren i drift, det er dette jeg tenkte kunne gi uheldige situasjoner.

Om man ønsker å slå varmepumpen helt av (ta strømmen), så kan det være lurt å la pumpen stå med strøm på iallefall 1t før man starter den opp igjen, da er den iallefall ikke iskald.

Forskjellen på å slå av og å senke temperaturen (f.eks. 10°C), er sannsynligvis bare at viften på innedelen fortsetter å kjøre på laveste turtall. Blir temperaturen lav nok vil den naturlig nok begynne å varme.

Det er mange varianter og fabrikanter, så det er ikke sikkert dette stemmer i alle tilfeller.

Aha! Da skjønner jeg hva du mener. Det kan være jeg ikke leste nøye nok at det var snakk om stikkontakten.