Automasjon av varme i nytt hus

Hei,

Har en helt ny enebolig som vi ønsker å automatisere litt når det gjelder varme.

Har 6stk Heatit Z-TRM3 termostater som er koblet til futurehome. Har lagt inn kanal 1 for termostat, 2 for romføler og 4 for gulvføler. Jeg ønsker å slippe å tenke så mye mer på disse termostatene og la de justere seg selv fornuftig mtp strømpris evt dag/natt modus. Jeg er helt ny med futurehome og har ikke satt opp flows eller automasjon. Noen som har noen gode tips. Jeg har Tibber som strømleverandør og trodde kanskje det gikk ann å sy sammen tibber og futurehome?

Men er kanskje litt for komplekst og lite gunstig å la termostatene jobbe utifra strømprisen?

Og angående nattsenking av temp. Er det gunstigere å holde jevn varme? eller fungerer det å senke temp på natten et par grader for så å heve den på morgningen? Vil jeg spare så fryktelig mye på dette? eller er det bare gimmick.

Tibber og futurehome :
Mangler integrasjon, har vært snakk om at den skal komme tilbake, men ingen vet når.

Varmen: Hvilken type varm er det? Varmekabler?

Jeg har alltid tenkt at hvis man driver å skrur ned temperaturen så må man bruke flere kWh på å få den opp igjen til samme nivå, enn om man vedlikeholder en jevn temperatur igjennom hele dagen. Dette er bare synsing ifra min side, men bør finnes noe om dette på nettet :slight_smile:

Kjedelig at de ikke har fått til denne integrasjonen enda. Kan hende jeg bytter til en smarthub som har en slik integrasjon med tibber hvis det ikke er noe som kan skje i nærmeste fremtid hos futurehome.

Jeg har vanlige elektriske varmekabler, samt en varmepumpe i stuen.

Men hva gjør folk her inne som har smartstyring av varmekabler? Driver dere med regulering av termostater hver eneste dag opp og ned på natt og når du går på jobb? eller holder bare folk det konstant?

Hei!
Det er Tibber som ikke har fullført integrasjonen mot Futurehome dessverre. Man må høre med Tibber om når det eventuelt er på plass.

Jeg har varmekabler på bad og vaskerom som jeg kjører likt hele døgnet. Sensibo for varmepumpe senker med noen grader på natten og i bortemodus :slight_smile:

Tips for varmekablar: I gamle leiligheita vår (der me hadde varmekablar på badet, no har me vannbåren varme) brukte eg å ha på full varme på badet mellom kl 4 og 6 om morgonen på vekedagar (eg satte termostaten på 30 grader disse to timane og ned på minimum resten av døgnet) for å utnytta tida før straumprisen går opp - det ga god komfort for morgonstellet og tilstrekkelig lunk resten av dagen. Så lenge spotprissyklusen er nokonlunde forutsigbar og du kjenner eigne vanar og behov så trengs egentlig ikkje meir avanserte automasjonar enn eit simpelt tidsur.

1 Like