Nybegynner: Oppsett av Z-Water og styring av vannbåren gulvvarme med termostater

Hei
Helt fersk, og har enda ikke kjøpt Futurehome hub etc. Etter mye lesing har jeg skjønt at Futurehome er ikke så altfor komplisert å sette opp, og har et godt brukergrensesnitt. Før jeg kjøper, kan noe bekrefte at følgende er mulig og ikke altfor vanskelig å få til:

Styre 9 sløyfer og 7 soner (7 termostater) vannbåren varme ved hjelp av HeatIt Z-Water og f. eks. HeatIt Z-TRM3 termostater. Jeg har fått sjekket at varmesystemet med stillmotor fra LK kan styres fra Z-water.

Ønsker å ha mulighet for å kunne regulere romtemperaturen manuelt direkte på termostaten, i tillegg via appen på mobilen. Videre kjekt om termostatene kan vise både romtemperatur og set. temp. Videre kunne ha nattsenking og ikke minst feriemodus når vi reiser på hytta, slik at vi ikke har huset med full varme når vi ikke er der.

Neste trinn, om mulig er jo å forsøke å koble til en HAN kontakt og styre litt mer intelligent når strømprisen er lav og så videre… Sikker mye annet kjekt også en kan gjøre, men første steg er gulvvarmen.

Noen som har noe tilsvarende og kan si om dette er mulig å få til med normal kjennskap til data og automasjon.

Takk for hjelpen!

Tror det der er mulig , men du sier NORMAL kjennskap til Automasjon og Data . Det er litt av en joker i regnestykket. Mer enn 95% av den mannlige befolkningen i Norge virker det som om synes de er langt over normal kunnskap på de to områdene…

I FH legger du inn ett hjemme modus , og ett borte modus , med de settpunktene du ønsker. Så velger du modus når du kommer og går og dette burde virke.

Så kan du bruke thingsplex , og sette inn timere som byter modus automatisk for deg, det krever kodingskunnskap.

Å se settpunkt og temperatur, vil nok kreve at du trykker på termostat , men ja du kan se begge, men ikke sikker på samtidig. Om du styrer manuelt, så vil automatikk overstyre. Vi har ovner vi kan slå på … men hvor automatikk slår av etter 4 timer… By design.

Lykke til !!!

1 Like

Einig med @ThomasR - det er eit rimelig avansert system du beskriver, og du ynskjer til ei kvar optimal komfort for deg sjølv og evt familie. Eg har tilsvarande behov og fleire års erfaring med FH og programmering av flows (for eige bruk) i Thingsplex og Node Red. Eg endte opp med Danfoss Icon masterregulator med Danfoss sine eigne termostater og WiFi modul (sistnevnte ventar eg fortsatt på å få levert) etter ei tilsvarande evaluering- per i dag ikkje mulig å inkludera i Futurehome men då har eg (og ikkje minst fruen!) tryggheit i at det ligg eit styringssystem utvikla av profesjonelle i bunn. Meir om mine vurderingar her.

Når det er sagt du kan sikkert bli fornøyd med Z-water - men “normal kjennskap til data og automasjon” betyr for meg at det vil krevja ganske mykje tid og innsats å få det som du vil.

Jeg har grovt sett akkurat det systemet du beskriver. 2stk Z-Water som styrer 15 sløyfer i 10 soner og Z-TRM3 termostater til alle sonene.

Alle funksjonene du beskriver har jeg selv hos meg. Det er fullt mulig, men hvis du ikke har erfaring med det fra før så krever det tid og feiling for å bli godt nok kjent med hvordan systemet fungerer og hvilke muligheter som finnes. Du må synes at det er gøy å finne ut av slike ting ellers tror jeg du gir opp før du har et velfungerende system.

Ville valgt det samme igjen, men jeg har vært heldig med en samarbeidsvilling Futurhome hub/app med tanke på alle problemstillingene som jeg føler beskrives om dagen.

1 Like

Interessant om du kan dela problemstillingane du har vore borti, feks hvorvidt du har lukkast med å få displayet på termostaten til å bli oppdatert når du endrar settpunkt frå mobilen. Om dette fungerar slik eg tenkjer så er det romtermostaten som er “sjefen” (sender av/på signal direkte til z-water vha assosiasjon), og i såfall burde ikkje dette vera altfor komplisert - dog vil denne i såfall antagelig bruka lang tid på å justera seg inn på riktig temperatur med gjentatte svingningar over og under settpunkt feks når du kjem heim til kaldt hus frå ferie, innen systemet er stabilt. Er det riktig eller lar du FH ta seg av styringa (eller har du konfigurert dette manuelt via thingsplex/automasjon)? Har du prøvd om det fungerar uten at hubben er kobla til?

Vær oppmerksom på at LK systemet har Normal Open ventiler, dvs du må slå på for å slå av varmen.
Jeg bruker Z_TEMP2 og har ikke funnet direkte støtte for dette i FH. Prøver du å legge termostat og varmesløyfe i samme rom vil du opp leve at den slå på varmen når det blir for varmt.
Prøver nå å få programmert en flow for sløyfestyring basert på innstilling i termostaten.

Hei
Takk for mange gode innspill. Er i tenkeboksen, og leser. Jeg synes det er litt vanskelig å forstå termostatene. Har ikke kablet system i dag slik at jeg må finne noen trådløse termostater som fungerer uten å programmere som trond_so beskriver. Mulig det ikke lar seg gjøre og jeg må bruke appen på mobilen til å styre dette.

mvh
Torbjørn

Hei

Mulig du kan svare meg på dette
Jeg har akkurat bygga på huset ca 300 m2 over 3 etasjer og har lagt vannbåren i alle rom. Kjelleren, bad og vindfang har nedstøpt i betong resten er sporplater med varmefordelingsplater, rehabgips og laminat på toppen.
Har montert heatit trm-3 i alle rom. Gulvvarmen er fordelt med et skap i hver etasje og jeg har ikke brukt z-water me. Kablet direkte fra trm-3 til aktuatorene. Er dette en tabbe? Gjør z-water mye mer en. Bare å fordele signaler og også kunne være en trådløs mottaker for de som ikke har mulighet til kabling?!

Når jwg kjører direkte som nå så blir det jo av og på regulering men ser jo at termostatene er veldig trege så de bruker noen minutter på å åpne, men fremdeles da bare av/på.
Har z-water PI regulering?! Virker jo som trm-3’n uansett bare gir av/på signal?!

Føretrekk sjølv PWM regulering, det gir antagelig høgst virkningsgrad på varmepumpa di sidan kjølemediet sannsynligvis vil kunna operera meir stabilt på lav delta T. Men foruten det høyrest det ut som eit fornuftig oppsett. Z-water kunne kanskje gitt ein kostnadsbesparelse totalt sett, avhengig av dine forutsetningar, men har du allereie z-trm3 kabla i alle rom så er du i mål såvidt eg kan forstå.
Z-trm3 har for øvrig muligheit for enkel P regulering, les heile brukarmanualen så ser du at den vil slå av og på pådraget med eit tidsintervall du kan definera, når du nærmar deg settpunkt. Om du eksperimenterer litt med hysterese og set dette tidsintervallet til feks halvparten av tida aktuatoren bruker til å bevega seg frå fullt åpen til fullt stengt så vil du kunna oppnå meir stabil drift.

Supert

Av nyskjerrighet, hvilke funksjoner har z-water enheten som ikke TRM-3 har? Og vil TRM-3 rapportere «avstand fra setpunkt» til Z-water enheten? På meg så virker det jo igrunn som om heatit’n fungerer som en hvilken som helst termostat som bare slår inn og ut et relé på ønsket setpunkt

Jeg får forøvrig prøve å lese meg litt opp på heatit’n

Foreløpig er ikke varmepumpa og systemtanken (560 liter) justert tilstrekkelig opp i temperatur til at jeg oppnår gulvtempen jeg ønsker så mulig systemet blir bedre når det er mer oppe å gå
Er ikke veldig imponert enda ihvertfall

Meg bekjent, ingen. Du kan betrakta den som mange trådlause rele (med tilsvarande antall kanaler) kobla saman i eitt apparat. Men om eg har forstått riktig er den er støtta av FH, sånn at kanaler du plasserer i rom vil motta eit signal av/på, basert på det du måtte ha av trådlause temperatursensorar i samme rom.

Ja da er vi av samme oppfatning :slight_smile:
Derav min valgte løsning med å trekke kabler direkte til de tre fordelerskapene fra termostatene :slight_smile:
Får se om jeg får fin tuna litt når jeg har fått opp tempen i systemet. Foreløpig turtemp på bare 30 og retur på 27. tipper jeg må opp i 35 kanskje for å ha litt mer å «gi på med» liksom

:+1: Spanande med første gongs innkjøring, lukke til!

Jeg har også z-water, men valgte å droppe termostater. Kjører kun automasjon med enkle temperatursensorer. Mitt system med fjernvarme er såpass tregt at det ikke ville gitt noe mening å stille på manuelt.

1 Like