Varsling ved høyt strømforbruk

Hei.

Jeg ønsker og sette opp en form for varsling ved for høyt strømforbruk. Jeg skulle gjerne hatt noen form for “sirene” (bare med lavere lyd) eller lignende som varslet ved strømforbruk over x KW eller høy strømpris o.l.
Denne skal kunne “kviters ut” / skrus av når varselet er mottatt. Noen tips til hvordan løse dette?
Er det også mulighet til og få FH app’n til og varsle dette med push melding?

Stian

Hei!
Jeg er litt usikker på hvordan jeg vill løst dette med en form for sirene. Kanskje heller med en enkel lyspære fra Hue eller Ikea som står på for å indikere høy pris?
Når det kommer til varsling i appen så er dette kun mulig å sette opp via Thingsplex (vår mer avanserte regelmotor). For å aktivere denne må du gå til Playground og laste den ned. Tror den ligger øverst på listen. Om du ønsker å teste ut dette eller har noen spørsmål er det bare å fyre løs. Hvis du har kommet deg inn i Thingsplex, kan jeg lage en relativt enkel forklaring til deg på hvordan du setter opp automasjonen som sender varsel :+1:

1 Like

Har tenkt på noe tilsvarende mange ganger selv og jeg tror det er tilnærmet umulig å få til noe som varsler på ønsket måte.
Jeg har løst det delvis ved å publisere talekomando via Google mini høyttaler. Dette kan ikke kvitteres ut som mottatt, men en artig funksjon uansett.
Dette gjøres via Node-Red da

Å ‘kvittere ut’ en varsling kan gjøres i form av en virtuell bryter.
Når den trigger at forbruk er over X eller strømpris er høyere enn Y - gjør en handling (f.eks noe sirene form eller google høyttaler talevarsling), samt sette en virtuell bryter til ON.
Du kan da lage logikk som kvitterer ut dette ved å sette denne virtuelle bryteren til OFF

1 Like

Hei igjen!

En forklaring på hvordan sette opp varsling hadde vært fint. Lurer også på om det finnes noen omfattende “manual” på Thingsplex? Jeg har en masse spørsmål ang. denne. Alt fra hva de forskjellige fargene øverst og nederst på flow ikonene er, til forklaring på funksjoner og navn/forkortelser m.m.

Ikkje akkurat ein omfattande manual, men du finn noko å lese deg opp på her:

Takk for tipset. Har lest alle artiklene der, men sitter fortsatt igjen med en masse spørsmål.

Kan noen fortelle meg hva de fargete prikkene på flow tile’s’ betyr? Hvor skal strekene til neste tile’s kobles?

Pft
Stian

1 Like