Virtuell garasjeportåpner

Jeg vet mange bruker Smart Implant til å styre garasjeportåpner.
Er det ingen som kan lage en virtuell variant av garasjeportåpneren som aeotec sin tidligere variant.
Det har jo blitt laget virutelle varianter av termostater, dimmere, låser, osv…

3 Likes

Hei!
Aeotec sin garasjeportåpner har også en tilt sensor som sier om porten er åpen eller lukket.
Det skal nok være mulig å lage en virtuell enhet som ser ut som en garasjeportåpner, men har ikke prøvd dette selv.

Hadde vært fint.
Tiltsensor kan sikkert trigges via en eller begge inngangene på Smart implant

Jeg har satt opp Fibaro Smart Implant med styring av garasjeporten på output 2 og koblet til en magnetsensor på Input1. Jeg får opp output2 i kanal 6, og kan sette dette opp som et aparat, men skulle gjerne satt dette opp slik at det kom opp som garasjeport, at bryteren fungerer som en impulsbryter, og at sensoren angir om døren er lukket.

Jeg er ganske blank på virtuelle enheter, men er klar for å teste. Er det noen som kan hjelpe meg litt i gang? @espen @KetilH

1 Like

Noen som vet hvilke service og interface som brukes i garasjeporter?

En liten status her. Jeg har nå satt opp en virtuell dørlås (med utgangspunkt i oppsettet til @joymyr og @KetilH her: Virtuell dørlås - Thingsplex / Advanced flows - Futurehome). Siden porten min er satt opp slik at den styres med kun en bryter for både opp og ned, så blir flyten min veldig enkel. Jeg har en trigger som er satt opp som virtuell lås, og en action som tilsvarer impulsbryter som sendes til kanal 6 på Smart Implant. For å holde kontroll på om porten er åpen eller lukket, har jeg en egen trigger som kjører hver gang det kommer event-rapport fra magnetsensoren på kanal 3 på Smart Implant. Dersom det ikke er spenning oppdateres statusen på låsen til låst, hvis ikke er porten åpen.

1 Like

Garasjeporter pleier å bruke barrier_ctrl service;

1 Like