Yale Doorman Futurehome brukergrensesnitt

Hei,
Er det noen her som har erfaring med brukergrensesnittet man får å kjøpe Zigbee modulen til futurehome og legge den til futurehome systemet? Får man feks lagt til tidsstyring for når låsen skal låse seg automatisk? Og tilsvarende tidsrom den holder seg ulåst etter man har låst den opp.
Ønsker ikke å måtte låse opp døren hver gang den lukkes i perioden 9-20, kun når trykker på låseknappen på dørlåsen.

Hei.

Jeg har Yale Doorman V2N og har kjøpt Zigbee modulen til denne. Du må ha V2N eller nyere lås.
Grensesnittet er enkelt, men jeg mener å huske at du kan skru på autolåsingen.

Ellers er jeg ikke imponert over løsningen. Jeg hadde store problemer med å få den lagt til da den var ny. Har demontert deksel og resatt dørlåsen haugevis av ganger. Jeg tror FH har jobbet masse med Zigbee programvaren for det har kommet en del versjoner siden jeg monterte den for et år siden. I starten måtte jeg kjøre låsen manuelt/frittstående for jeg fikk den ikke koblet til. Så fikk jeg den endelig koblet til men da var det umulig å skru av dør åpnet/lukket meldingene i appen og den hadde kun engelsk språk selv om jeg hadde bedt om norsk. Så ble språket fikset i nyere versjoner.
Da FH lanserte (i stillhet) en ny og kraftigere FH kjøpte jeg den. Resultatet er følgende:

  1. Nå har jeg tydeligvis fått mye nyere Zigbee software på den, det virker som om det var noe galt med oppdateringene på den gamle FH.
  2. Flytteoppskriften til FH konkluderte i siste linje (etter at jeg hadde gjort alt), at «by the way, ingenting Zigbe blir med backupen så du må sette det opp om igjen». Ufattelig irriterende og også lite profesjonelt av FH. Dette må virke når en bytter til ny FH.
    Når jeg nå prøver å legge låsen til igjen får jeg det ikke lenger til. Jeg har sendt mailer og ringt support og min erfaring er at mail kan du glemme, de svarer først etter mange uker, så du må ringe. Da er de veldig hyggelige og prøver å hjelpe, men de må sende videre til 2. linje support som skal ringe tilbake, så hører du ikke mer.

Mitt råd til deg er: Hvis du virkelig vil ha denne Zigbee låsen koblet til FH så ha den siste FH (det virker som utviklingen på den gamle stanser opp litt etter litt) og vær forberedt på trøbbel. Hvis dette virker for deg så fint og ta aldri mer i det. Hvis det ikke virker må du sette av flere formiddager der du kan ringe dem og henge på til alt er fikset.
Selv har jeg ikke mulighet til å bruke all den tiden. Jeg har ringt dem i tre omganger for support, men resultatet er fremdeles en dørlås som ikke er påkoblet FH.
Jeg skal sette av en formiddag til om noen uker, demontere låsen og ringe dem. Hvis det da fremdeles ikke lar seg løse er det slutt. Da gir jeg opp FH. Den blir stående for å håndtere alle mine 14 rådyre FH brannmeldere, men det er kun det den skal brukes til. For resten av hjemmeautomasjonen skal jeg da prøve meg på Homey Pro. Håper det gir et bedre resultat i så fall.

Lykke til med låsen.

Hei. Jeg svarte kanskje litt lite på den låsen. Mener å huske jeg reagerte på at grensesnittet var veldig enkelt. Det står det vel egentlig i FH dokumentasjonen.
Mener å huske at jeg kunne skru av og på autolåsing. Mulig jeg kunne sette antall sekunder til låsing etter døren var lukket, men reagerte på at det var kort intervall så jeg tror ikke du kan sette intervallet selv. Tidsstyring av dette kan jeg ikke huske noe om. Tror ikke du kan sette autolås av og på i bestemte perioder. Troe det er enten eller.

Hei,

Takk for utdypende svar, da var det litt som jeg fryktet. Hadde tidligere samme dørlås tilknyttet til Verisure, noe som fungerte veldig bra med gode styringsmuligheter.
Vurderer da faktisk å kjøpe Yale Access Hub med modul som tilsynelatende gir bedre brukergrensesnitt. Blir flere systemer, men da er funksjon som fungerer bedre.

Takk for respons :+1:t2:

Hei
Du kan gjøre det meste i FH

Jeg kjører yale doorman L3

Ser ut som du få gjort stort sett det samme som i Yale-appen. Bare synd man må velge mellom å koble låsen mot alarmsystem eller futurehome :frowning:

Noen spes grunn til at du vil ha den koblet mot alarmsystemet? Ser ikke helt den nødvendigheten

Tanken var at med kobling mot alarm så kan døra låses når alarmen aktiveres og alarmen deaktiveres når døra låses opp. Men med en så uferdig app fra Sector Alarm så vurderer jeg å koble de fra hverandre igjen og bruke Yale-appen og alarmen hver for seg.

Kan man opprette eller endre brukere via FH Appen … Tenker da om plutselig BRING ringer at de
kommer ut over dagen og skal levere en vaskemaskine … kan man da opprette en (midlertidig)bruker/kode så de kan komme seg inn midlertidig (som man kan hos eks VERISURE ?

Det skal være mulig å sette opp nye koder via appen. Gå inn på låsen → velg adgang → + ny adgang.
Det er pr. nå ikke mulig å opprette kode med tidsrom, men du kan gå inn å slette den etter bruk :+1:

1 Like

Kommer det til å komme en oppdatering som gjør at man kan sette låsen til å låse og låse opp på tid/moduser?

1 Like

Blir det og mulig og velge når og hva en vil bli varslet om?

Du kan jo bestemme hvilke varsler du vil ha idag

Hei, forsøker å fortsette på denne fremfor å lage ny lignende tråd. Det står på FHs egne sider at moduser, snarveier og automasjoner ikke vil fungere, stemmer virkelig dette? Isåfall er jo halve vitsen borte. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

Hadde IdLock med FH tidligere, og den låste seg selvsagt når huset gikk i nattmodus, bortreist, feriemodus osv. Samt åpnet seg automatisk ved brannalarm.

Hei!
Det stemmer som du sier, og som det står i artikkelen. Det er sikkerhetsmessige årsaker til at man ikke kan styre låsen via automasjoner (noe med autentisering ved opplåsing å gjøre som var et krav fra Yale).

1 Like

Takk for svar! Men IdLock kan gjøre dette fremdeles? @Anders