Z-wave dimmere etter astrour

Jeg har utelys som står på et micromatic astrour i dag (og utgjør det 2-polte bruddet) med en manuell vridimmer i etterkant. Det fungerer helt fint, men jeg kunne tenke meg å erstatte vridimmeren med z-wave dimmer (puck- Namron eller Fibaro dimmer 2). Vil dette fungere eller blir det bare tull når astrouret tar strømmen på visse tidspunkt?

Jeg vet selvsagt at det ikke vil fungere når det ikke er strøm på pucken, men vil det fungere som normalt når strømmen er innkoblet?

Jeg kunne sikkert programert dette i Thingsplex og erstattet astrouret med en 2-polt bryter (servicebryter), men jeg er ikke “der” enda.

Astrour programmerar du enkelt som automasjon i appen. Men uansett synes det som du har forstått problemstillinga riktig og trur ikkje det skal by på altfor store problem.

1 Like

Det kan bli litt utfordrendre med en Z-wave enhet som stadig faller ut av systemet. Blir mye feil på polling og når den kommer online igjen, så kan den være lite responsiv i begynnelsen. Q-light har en 2-polet dimmer. Astrour funksjonen gjør du enkelt i appen, bør ikke benytte mer avansert funksjon enn det.

3 Likes

@M.Stensrod
Hei og takk for svar. Jeg har kikket på automasjonen,men syns den virket litt for enkel ut fra at den styrer hva som skjer 45 min før og etter solnedgang og - oppgang.

Det du nevner er det jeg så for meg kunne bli utfordringen.

Jeg har tre forskjellige utelys-soner som jeg tenkte å styre individuelt med tre dimmere. En sone vil typisk stort sett være av og tennes manuelt. De to andre vil typisk ha fullt lys kveld og noen timer på morgenen, men en vil slukkes på natten og den andre dimmes ned.

Dette kan jeg ikke se at det er mulig å få til gjennom de innebygde astrour-automasjonene i appen?

Når jeg er hjemme kan jeg selvsagt styre hva som skjer i nattmodus, men det blir vel verre å gjøre endringer gjennom natten i borte- og feriemodus? Jeg er litt ny på dette så det er mulig det er noe jeg ikke ser eller at jeg tenker for komplisert…

Jeg har ikke funnet andre 2-polte dimmepiller enn Namron, men den er zigbee.

Hvis du skal holde deg til de innebygde automasjonene i appen, så virker det som at du kan ta tenne/slukke sekvens via solnedgang/soloppgang funksjonen og du kan slukke/dimme på natten via en ordinær tidsfunksjon.

Endringer du gjør etter aktivert modus, blir værende frem til ny endring, slik som astrour funksjonen, så kan du fint justere i mellomtiden, endringer fra automasjoner “låser” ikke innstillingen på utstyret.

Q-light dimmeren er en ordinær dimmer med hjul. Dimmepuck med allpolig brudd har jeg ikke sett i annet enn Plejd (Som er BLE og ikke støttet av FH) og den du har funnet på Zigbee.

Supert - takk. Dette blir sikkert da beste løsning og så får jeg jobbe litt med automasjoner og evt tidsstyrte snarveier. :slight_smile:

eller hjemmemodus…

1 Like

Hei!
Det er helt korrekt som @M.Stensrod sier her. Det er absolutt ikke å anbefale og kutte strømmen på en smartenhet med jevne mellomrom. Disse blir brukt som mesh-enheter i nettverket, og uten strøm vil dette føre til mange omveier for signalene. Jeg har vært borti et par tilfeller av dette før, og 1-3 dimmere som faller ut kan være nok til at hele smarthuset føles lite responsivt.

1 Like